| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,524 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,809,874 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,187,095 |
Electronic assessment and its relationship with technology acceptance and student satisfaction | ||
| Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
| دوره 5، شماره 1، آذر 2023، صفحه 66-84 اصل مقاله (719.82 K) | ||
| نوع مقاله: scientific-research | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2023.67054.1141 | ||
| نویسندگان | ||
| Mehrangiz Alinejad* 1؛ Mahbobeh Mosaferi2؛ Asghar Soltani3 | ||
| 1Assistant professor, member of the academic staff of the Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman | ||
| 2Mastersof the Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman | ||
| 3Associate Professor, member of the academic staff of the Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman | ||
| چکیده | ||
| Abstract The present study investigated the relationship between technology acceptance, electronic assessment (e-assessment) methods and the satisfaction of students at Shahid Bahonar University of Kerman, Iran, using a descriptive-correlational design. The research population consisted of all the students (n = 14096) studying at Shahid Bahonar University of Kerman in the academic year 2021-2023. A sample of 387 students was selected using quota sampling. The data were collected using the Technology Acceptance Questionnaire (Teo, 2009) and two researcher-made satisfaction and e-assessment questionnaires, whose validity and reliability were estimated as 0.96 and 0.88, respectively. The collected data were analyzed using descriptive statistics and structural equation modeling (SEM). The proposed model was evaluated using a two-step approach (Anderson & Gerbing, 1988). The Baron and Kenny (1986) approach and Sobel’s test (1982) were used to test the mediating relationships in the proposed model and their significance. The results showed a positive and significant relationship between e-assessment and student satisfaction (β=0.78). There was also a positive and significant relationship between the degree of technology acceptance and student satisfaction (β=0.16), but no significant relationship was found between e-assessment and the degree of technology acceptance among the students (β=0.01). These findings imply that technology acceptance cannot play a mediating role in the relationship between e-assessment and student satisfaction at Shahid Bahonar University of Kerman. However, satisfaction acted as a mediating variable in the relationship between technology acceptance and the assessment method. Keywords: E-assessment, Technology Acceptance, Student Satisfaction, Students, University. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "ارزشیابی الکترونیکی"؛ "پذیرش فناوری"؛ "رضایتمندی دانشجویان"؛ "دانشجو"؛ "دانشگاه" | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| رابطه بین شیوه ارزشیابی الکترونیکی با پذیرش فناوری و رضایتمندی دانشجویان | ||
| نویسندگان [English] | ||
| مهرانگیز علی نژاد1؛ محبوبه مسافری2؛ اصغر سلطانی3 | ||
| 1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
| 2کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شهید دانشگاه باهنر کرمان | ||
| 3دانشیار، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
| چکیده [English] | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پذیرش فناوری با شیوه ارزشیابی الکترونیکی و رضایتمندی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 1401_1400 به تعداد 14096 نفر بود که از این میان، نمونهای به حجم 387 نفر با استفاده از نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه پذیرش فناوری تئو (2009) و دو پرسشنامه محققساخته رضایتمندی و ارزشیابی الکترونیکی بود، که روایی و پایایی آنها به ترتیب 96/0 و 88/0 تعیین شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی و روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. به منظور ارزیابی الگوی پیشنهادی، رویکرد دو مرحلهای آندرسون و گربینگ (1988) استفاده شد. برای آزمودن رابطههای میانجی در الگوی پیشنهادی و معنیداری آنها نیز از روش بارون و کنی (1986) و آزمون سوبل (1982) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین شیوه ارزشیابی الکترونیکی و رضایتمندی دانشجویان رابطة مثبت و معناداری وجود داشت (78/0= ). همچنین بین میزان پذیرش فناوری با رضایتمندی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان رابطة مثبت و معنادار برقرار بود (16/0= )، اما رابطة بین ارزشیابی الکترونیکی و میزان پذیرش فناوری دانشجویان، معنادار نبود (01/0= ). بر اساس این یافتهها، پذیرش فناوری نمیتواند در رابطة بین شیوه ارزشیابی الکترونیکی با رضایتمندی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان نقش میانجی را ایفا کند. اما در رابطة بین پذیرش فناوری و شیوة ارزشیابی، رضایتمندی از تحصیل نقش میانجی را ایفا میکند. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| "ارزشیابی الکترونیکی", "پذیرش فناوری", "رضایتمندی دانشجویان", "دانشجو", "دانشگاه" | ||
| مراجع | ||
|
References
Teo, T. (2009). Modeling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers. Computers & Education, 52(2), 302-312. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |
||