
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,898 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,852 |
اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود زمان واکنش، برنامهریزی و بازداری از پاسخ در بیماران دوقطبی | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 33، مرداد 1402، صفحه 31-48 اصل مقاله (795.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clpsy.2024.69947.1732 | ||
نویسندگان | ||
مهرک رضایی1؛ تورج هاشمی* 2؛ لیلا شاطری3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3استادیار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ،تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود زمان واکنش، برنامهریزی و بازداری از پاسخ در بیماران دوقطبی صورت گرفت. این پژوهش باتوجه به هدف، کاربردی و با توجه به شیوه جمعآوری دادهها از نوع طرحهای نیمهآزمایشی با پیشآزمون -پسآزمون و گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری شامل بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مراجعهکننده بـه متخصصان روانپزشکی، درمانگاهها و مراکز تخصصی خدمات روانپزشکی شهر تبریز در سال 1401 (مهرماه تا اسفندماه) بود که از این جامعه، نمونهای به تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفر در هر گروه) به تصادف جایگزین شدند. جهت اندازه-گیری متغیرها، از مقیاس سنجش مانیای یانگ، آزمون دیداری عملکرد پیوسته (CPT-V)، دستگاه کرونسکوپ (زمان واکنش)، آزمون برج لندن استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 6 جلسه، فنون توانبخشی شناختی را دریافت نمود و برای گروه کنترل هیچ مداخلهای اعمال نشد. در نهایت، مرحله پسآزمون به مرحله اجرا گذارده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی بر بهبود زمان واکنش، برنامهریزی و بازداری از پاسخ در بیماران دوقطبی اثربخش است. مبتنی بر یافتهها میتوان بیان داشت که در بهبود تواناییهای شناختی بیماران دوقطبی، به کارگیری مداخلات توانبخشی میتواند زمینهساز شرایط مساعد برای سایر مداخلات درمانی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال دوقطبی؛ زمان واکنش؛ برنامهریزی و بازداری از پاسخ؛ توان-بخشی شناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Cognitive Rehabilitation in Improvement of Reaction Time, Planning and Response inhibition in Patients with Bipolar Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrak Rezaei1؛ Touraj Hashemi2؛ Leila Shateri3 | ||
1Ph.D. Student, Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran | ||
2Professor, Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
3Ph.D, Assistant Professor, Clinical Psychology, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Tabriz Medical Science University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation on improving reaction time, planning and response inhibition in bipolar patients. This research was a semi-experimental design with pre-test-post-test and control group. The study population consisted of patients with bipolar disorder who referred to psychiatric specialists, clinics and specialized centers of psychiatric services in Tabriz city in 2022 (October to March). Using convenience sampling method, 40 subjects were selected and randomly assigned in experimental and control groups (15 subjects in each group). They were assessed by Mania-Young Scale, Continuous Visual Performance Test (CPT-V), Chronoscope device (reaction time), Tower of London test. The experimental group received cognitive rehabilitation for 6 sessions and no intervention was applied to the control group. Finally, the post-test was implemented. Data were analyzed by Multivariate analysis of Covariance. Results showed that cognitive rehabilitation was effective in improving reaction time, planning and response inhibition in bipolar patients. Consequently, it could be stated that in improving the cognitive abilities of bipolar patients, the application of rehabilitation could provide appropriate setting for other therapeutic interventions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bipolar Disorder, Reaction Time, Response Planning and Inhibition, Cognitive Rehabilitation | ||
مراجع | ||
آبباریکی، ا؛ یزدانبخش، ک؛ و مؤمنی، خ. (1398). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه. روانشناسی افراد استثنایی، 9(33)، 96-69.
بحری، مائده؛ و بحری، مریم. (1395). بررسی نقش کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و بازداری) در پیشبینی حافظه آیندهنگر رویداد محور و زمان محور نوجوانان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، سال سوم، شماره 3، ص 39-28.
برکتین، مجید؛ توکلی، ماهگل؛ مولوی، حسین؛ معروفی، محسن؛ و صالحی، مهرداد. (1386). هنجاریابی، اعتبار و روایی مقیاس سنجش مانیای یانگ. مجله روانشناسی، 11، 2، پیاپی 42، 166-150.
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ خانجانی، زینب؛ نعمتی، فاطمه؛ و رسولزاده، حمیده. (1400). اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کنترل حرکتی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال شانزدهم، شماره 61، 18-1.
پرهون، کمال؛ و پرهون، هادی. (1398). تأثیر مداخله توانبخشی شناختی برکارکردهای اجرایی و توجه دانشآموزان دارای مشکل یادگیری. فصلنامه روانشناسی شناختی، دوره 7، شماره 3، ص 107-91.
تقیزاده، هادی؛ سلطانی، امان ا...؛ منظری توکلی، حمدا...؛ و زینالدینی میمند، زهرا. (1397). مقایسه کنشهای اجرایی برنامهریزی شناختی، بازداری پاسخ، عملکرد پیوسته و حافظه فعال در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری نوشتن. فصلنامه پژوهشنامه تربیتی، سال سیزدهم، شماره 56، صفحات 100-79.
دولتشاهی، بهروز. (1383). نقش توانبخشی شناختی در کاهش نقائص شناختی و علائم منفی بیماران اسکیزوفرنیک. رساله دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
صائب، عاطفه؛ حسنی ابهریان، پیمان؛ و ضرابیان، شهرام. (1401). توانبخشی شناختی توجه و حافظه فعال در مبتلایان به اختلال دوقطبی مزمن با استفاده از نرمافزار ریهاکام. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 32، شماره 1، 82-75.
علیزاده، حمید. (1384). اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، تهران، انتشارات رشد.
فرس، پل. (1386). راهنمای عملی روانشناسی تجربی، ترجمه حمزه گنجی، مشهد، انتشارات آسـتان قدس رضوی.
قاسمی، نظام الدین؛ کیانی، احمدرضا؛ زرهپوش، اصغر؛ ربیعی، مهدی؛ و وکیلی، نجمه. (1391). بررسی تفاوتهای سوگیری توجه، عملکرد اجرایی و زمان واکنش در مصرفکنندگان آمفتامین درمقایسه با افراد غیرمصرفکننده مواد. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، سال ششم، شماره بیست و سوم، 64-53.
قمری گیوی، حسین؛ نادر، مقصود؛ و دهقانی، فرشته. (1393). بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی در بازسازی کارکردهای اجرایی بیماران وسواسی ـ جبری. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، شماره شانزدهم، سال چهارم، 128-101.
کشاورز، ندا؛ و برزگر، حبیبه. (1399). مقایسه بیماران اسکیزوفرن و دو قطبی در عملکرد بازداری شناختی. ایده های نوین روانشناسی، 11، 177-170.
نیکپور، غلامعلی؛ و همایونی، علیرضا. (1387). زمان واکنش در بیماران اسکیزوفرن و افراد عادی. مجله علوم رفتاری، دوره 2، شماره 4، 348-345.
Alexander, M.P., Stuss, D.T., Picton, T., Shallice, T., & Gillingham, S. (2007). Regional frontal injuries cause distinct impairments in cognitive control. Neurology, 68, 1515-23. Akiskal, S.H. (2009). Mood disorders. In: Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P. (editors). Kaplan and Sadock’s comprehensive textbook of psychiatry. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 1629-45. American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub. Anderson, P. (2002). Assessment and development of executive function (EF) during childhood. Child Neuropsychol, 8, 71-82. Apfelbaum, S., Regalado, P., Herman, L., Teitelbaum, J., & Gagliesi, P. (2013). Comorbidity between bipolar disorder and cluster B personality disorders as indicator of affective dysregulation and clinical severity. Actas Espanolas De Psiquiatria, 41(5), 269-78. Ardila, A., &Surloff, C. (2007). Dysexecutive syndromes. San Diego: Med link: Neurology. Ardilla, A. (2008). On the evolutionary origins of executive functions. Brain and Cognition, 68, 92–99. Avila, C., & Parcet, M.A. (2001). Personality and inhibitory deficits in the stop- signal task: the mediating role of Gray’s anxiety and impulsivity. Personality and Individual Differences, 31, 975-986. Bai, Y-M., Chen, M-H., Hsu, J-W., Huang, K-L., Tu, P-C., Chang, W-C., et al. (2020). A comparison study of metabolic profiles, immunity, and brain gray matter volumes between patients with bipolar disorder and depressive disorder. J Neuroinflamm, 17, 42. Barkley, R.A. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Press. Barret, A.M., & Gonzalez-Roth, L.J. (2002). Theoretical basis for neuropsychological intervetions. In Slinger, P.J. (eds). Neuropsychologyical interventions.(pp.11-37). NewYork The Guilford press. Bearden, C.E., Hoffman, K.M., & Cannon, T.D. (2001). The neuropsychology and neuroanatomy of bipolar affective disorder: a critical review. Bipolar Disord, 3, 106-50. Berk, M., Malhi, G.S., Cahill, C., Carman, A.C., Hadzi‐Pavlovic, D., Hawkins, M.T., et al. (2007). The Bipolar Depression Rating Scale (BDRS): its development, validation and utility. Bipolar Disord, 9(6), 571-9. Bexkens, A., Wildenberg, W.P., & Tijms, J. (2015). Rapid automatized naming in children with dyslexia: is inhibitory control involved? Dyslexia 21, 212–234. doi: 10.1002/dys.1487 Blair, C., & Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: the promotion of self-regulation as a means of preventing school failure. Dev Psychopathol, 20(3), 899-911. Bora, E., Yucel, M., & Pantelis, C. (2009). Cognitive endophenotypes of bipolar disorder: A meta-analysis of neuropsychological deficits in euthymic patients and their first-degree relatives. J Affect Disord, 113,1-20. Bourne, C., Aydemir, Ö., Balanzá‐Martínez, V., Bora, E., Brissos, S., Cavanagh, J., et al. (2013). Neuropsychological testing of cognitive impairment in euthymic bipolar disorder: An individual patient data meta‐analysis. Acta Psychiatrica Scandinavica, 128(3), 149-62. Bowen A, Lincoln N. (2006) Cognitive rehabilitation for spatial neglect following stroke. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, 2: 11: 365–369. Bozikas, V.P., Andreou, C., Giannakou, M., Tonia, T., Anezoulaki, D., Karavatos, A., et al. (2005). Deficit in sustained attention in schizophrenia but not in bipolar disorder. Schizophrenia Research, 78, 225-33. Camkurt, M.A., Karababa, İ.F., Erdal, M.E., Kandemir, S.B., Fries, G.R., Bayazıt, H., et al. (2020). MicroRNA dysregulation in manic and euthymic patients with bipolar disorder. J Affect Disord, 261, 84-90. Carlson, S., Zelazo, P.D., & Faja, S. (2003). Executive function. In: Zelazo P, editor. The oxford handbook of developmental psychology. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 743-96. Choi, J., & Twamley, E.W. (2013). Cognitive rehabilitation therapies for Alzheimer’s disease: A review of methods to improve treatment engagement and self-efficacy. Neuropsychology Review, 23(1), 48-62. Constantinidou, F., Thomas, R.D., & Robinson, L. (2008). Benefits of categorization training in patients with traumatic brain injury during post-acute rehabilitation: Additional evidence from a randomized control trial. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 23(5), 312‐28. Cristofori, I., Cohen-Zimerman, S., & Grafman, J. (2019). Executive functions. Handb Clin Neurol, 163,197-219. Daban, C., Martinez-Aran, A., Torrent, C., Tabarés-Seisdedos, R., Balanzá-Martínez, V., Salazar-Fraile, J., Vieta, E. (2006). Specificity of cognitive deficits in bipolar disorder versus schizophrenia. Psychotherapy and psychosomatics, 75(2), 72-84. Danielson, H., Lucy, H., Romberg, J., Nilsson, L.G. (2010). Executive functions in individuals with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 31, 1299–1304. Davis, A.S. (2010). The handbook of pediatric neuropsychology (1st ed.). New York: Springer Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: Guilford Press. Deckersbagh.T., Nierenberg, A.A., Kessler, R., Lund, H.G., Ametrano, R., Sachs, G., Rauch,S.L., & Dougherty, D. (2010). Cognitive rehabilitation for bipolar disorder: An open trial for employed patiens with residual depressive symptoms. CNS Neuroscience & Therapeutics, 16, 298-307. Denckla, M.B. (1996). A theory and model of executive function: A neuropsychological perspective. In G.R. Lyon & N.A. Krasner (Eds.), Attention, memory and executive. Baltimore: Brookes. Denny, K.G. (2014). Cognitive mechanisms of anger regulation: The role of Executive Function. University of Miami Scholarly Repository. Diamond, A. (2013). Executive functions. Annu Rev Psychol, 64, 135-68. Dillon, D.G., Pizzagalli, D.A. (2007). Inhibition of action, thought and emotion: A selective neurobiological review. Apply Prevental Psychology, 12(3), 99-114. Dixon, T., Kravariti, E., Frith, C., Murray, R., & McGuire, P. (2004). Effect of symptoms on executive function in bipolar illness. Psychological medicine, 34(5), 811-821. Elliott, R. (2003). Executive functions and their disorders. British Medical Bulletin, 65(1), 49–59. doi:10.1093/bmb/65.1.49 Flanagan, D.P., & Harrison, P.L. (2012). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues: Guilford Press Fong, KN., & Howie, D.R. (2009). Effects of an explicit problem-solving training program using a multicomponential approach for outpatients with acquired brain injury. Am J Occup Ther, 63, 525-34. Foy, J.G., & Mann, V.A. (2014). Bilingual children show advantages in nonverbal auditory executive function task. International Journal of Bilingualism, 18(6), 717-729. Fuster, J.M. (2008). The Prefrontal Cortex (fourth Eds.). New York: Academic Press. Garner, J. (2009). Conceptualizing the relations between executive functions and self-regulated learning. Journal of Psychology, 143, 405- 426. Glisky, E.L., & Glisky, M.L. (2002). Learning and memory impairment In: Eslinger, P.J. Neuro psychologyical Interventions: Clinical Research & practice .(pp:3- 15). New York: The Guilford press. Goodwin, G.M. (2020). Bipolar disorder. Medicine, in press. Greenberg, M., & Harris, A. (2012). Nurturing mindfulness in children and youth: Current state of research. Child Development Perspectives, 6(2), 161-166. Gvirts, H.Z., Braw, Y., Harari, H., Lozin, M., Bloch, Y., Fefer, K., et al. (2015). Executive dysfunction in bipolar disorder and borderline personality disorder. Eur Psychiatry, 30, 959-64. Hatchett, G. (2010). Differential diagnosis of borderline personality disorder from bipolar disorder. Journal of Mental Health Counseling, 32, 3. 6. Hébert, M., Mérette, C., Gagné, A-M., Paccalet, T., Moreau, I., Lavoie, J., et al. (2020). The electroretinogram may differentiate schizophrenia from bipolar disorder. Biol Psychiatry, 87, 263-70. Hofmann, W., & Förster, G. (2019). Training three facets of executive functions: Evidence for task-and person-specific training with limited transfer. Experimental Psychology. Huxley, N., & Baldessarini, R.J. (2007). Disability and its treatment in bipolar disorder patients. International Journal of Bipolar Disorders, 9, 183–196. Ilieva, I.P., Hook, C.J., & Farah, M.J. (2015). Prescription stimulants’ effects on healthy inhibitory control, working memory, and episodic memory: A meta-analysis. Journal of Cognitive Neuroscience, 27(6), 1069–1089. doi:10.1162/jocn_a_00776 Kesler, S.R., Lacayo, N.J., & Jo, B.A. (2011). Pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury. Brain Inj, 25(1), 101-112 Kimberlee, Z.J. (2009). Applied behavioral self-control intervention for impulsive preschoolers. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Graduate Faculty at University of Grand Forks North Dakota. Krabbendam, L., Arts, B., van Os, J., & Aleman, A. (2005). Cognitive functioning in patients with schizophrenia and bipolar disorder: A quantitative review. Schizophrenia Research, 80(2), 137-149. Latzman, R.D., Elkovitch, N., Young, J., & Clark, L.A. (2010). The contribution of executive functioning to academic achievement among male adolescents. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 32(5), 455-462. Lezak, M.D., Howieson, D.B., & Loring, D.W. (Eds.). (2004). Neuropsychological Assessment (fourth Eds). New York: Oxford University Press. Lima, F.M., Czepielewski, L.S., Gama, C.S. (2014). Cognitive and psychosocial impairment in remitted bipolar patients. Journal of Psicodebate, 14, 2, 25-38. Lizano, P., Bannai, D., Lutz, O., Kim, L.A., Miller, J., & Keshavan M.A. (2020). Meta-analysis of retinal cytoarchitectural abnormalities in schizophrenia and bipolar disorder. Schizophr Bull, 46, 43-53. Lopes, R., & Fernandes, L. (2012). Bipolar Disorder: Clinical perspectives and implications with cognitive dysfunction and dementia. Hindawi Publishing Corporation Depression Research and Treatment. Manly, T., Hawkins, K., Evans, J., Woldt, K., & Robertson, I.H. (2002). Rehabilitation of Executive Function: Facilitation of effective goal management on complex tasks using periodic auditory alerts. Neuropsychologia, 40(3), 271-281. Mann-Wrobel, M.C., Carreno, C.J., & Dickinson, D. (2011). Meta-analysis of neuropsychological functioning in euthymic bipolar disorder: an update and investigation of moderator variables. Bipolar Disord, 13, 334-42. Mashhadi, A., Rasoulzadeh Tabatabaie, K., Azadfallah, P., & Soltanifar A. (2010). Abiliti of planning and organize in children with ADHD. JEPS, 11(1), 151-170. [Persian] Mattioli, F., Stampatori, C., Zanotti, D., Parrinello, G., & Capra, R. (2010). Efficacy and speci-ficity of intensive cognitive rehabilitation of attention and executive functions in Multiple Sclerosis. J Neurol Sci, 288(1-2), 101-5. Mattioli, F., Stampatori C., Scarpazza C., Parrinello, G., & Capra R. (2012). Persistence of the effects of attention and executive functions intensive rehabilitation in relapsing remitting Multiple Sclerosis. Mult Scler Relat Disord, 1(4), 168-73. McGrath, J., Scheldt, S., Welham, J., &Clair, A. (1997). Performance on tests sensitive to impaired executive ability in schizophrenia, mania and well controls: Acute and subacute phases. Schizophrenia Research, 26,127-137. McMillan, T., Robertson, I.H., Brock, D., & Chorlton, L. (2002). Brief mindfulness training for attentional problems after traumatic brain injury: A randomised control treatment trial. Neuropsychological Rehabilitation, 12(2), 117-125. Melissa, S. (2002). Bipolar disorder. 1st ed. USA: NIH, 1-12. Mikami, A.Y., Huang-Pollock, C.L., Pfiffner, L.J., McBurnett, K., & Hangai, D. (2007). Social skills differences among attention-deficit/hyperactivity disorder types in a chat room assessment task. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(4), 509-521. Miyake, A., Friedman, N.P., Emerson, M. J., Witzki, A.H., Howerter, A., &Wager, T.D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex ‘‘frontal lobe’’ tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49–100. Müller-Oerlinghausen, B., Berghöfer, A., & Bauer, M. (2002). Bipolar disorder. Lancet, 359(9302), 241-7. Nabavi Al Agha, F., Naderi, F., Heidari, a. r., Ahadi, H., & Nazari, M.A. (2012). Effectiveness of Neurofeedback Training in Cognitive Performance. J Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 7(26), 27-36. Nejati, V. (2018). Comprehensive textbook of cognitive rehabilitation in developmental disorders. Tehran, Roshde farhang; pp: 411-440. [Persian]. Nigg, J.T. (2000). On inhibition/disinhibit ion in developmental psychopathology: Views from cognitive and personality psychology and a working inhibition taxonomy. Psychol Bull, 126(2), 220-46. O’Brien, A.R., Chiaravalloti, N., Goverover, Y., Deluca, J. (2008). Evidence based cognitive rehabilitation for persons with Multiple Sclerosis: A review of the literature. Arch Phys Med Rehabil, 89(4), 761-9. O’Connel, R.G., Bellgrove, M.A., &Robertson, I.H. (2007). Avenues for the NeuroRemediation of ADHD: Lessons from Clinical Neurosciences. In M. Fitzgerald. Ojeda, N., Peña, J., Sánchez, P., Elizagárate, E., & Ezcurra, J. (2008). Processing speed mediates the relationship between verbal memory, verbal fluency, and functional outcome in chronic schizophrenia. Schizophrenia Research, 101(1), 225-233. Powell, T. (2016). editor. The brain injury workbook: Exercises for cognitive rehabilitation. Translated by Sharif-Alhoseini M, Tehran: Mehrsa press. Quraishi, S., & Frangou, S. (2002). Neuropsychology of bipolar disorder: A review. J Affect Disord, 72, 209-26. Rao, N.P., Reddy, Y.J., Kumar, K.J., Kandavel, T., & Chandrashekar, C.R. (2008). Are neuropsychological deficits trait markers in OCD? Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 32(6), 1574-1579. https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2008.05.026. Romo-Nava, F., Blom, T.J., Cuellar-Barboza, A.B., Winham, S.J., Colby, C.L., Nunez, N.A., et al. (2020). Evening chronotype as a discrete clinical subphenotype in bipolar disorder. J Affect Disord, 266, 556-62. Shaffer, D.R., & Kipp, K. (2007). Development psychology: Childhood and Sikora, M.D., Haley, P., Edwards, J., & Butler, R.W. (2002). Tower of London test performance in children with poor arithmetic skills. Dev Neuropsychol, 21(3), 243-54. Smeland, O.B., Bahrami, S., Frei, O., Shadrin, A., O’Connell, K., Savage, J., et al. (2020). Genome-wide analysis reveals extensive genetic overlap between schizophrenia, bipolar disorder, and intelligence. Mol Psychiatry, 25, 844-53. Squire, L. (2009). Encyclopedia of Neuroscience (Vol 10). Massachusetts: Academic Press. Takeuchi, H., Sekiguchi, A., Taki, Y., Yokoyama, S., Yomogida, Y., Komuro, N., … Kawashima, R. (2010). Training of working memory impacts structural connectivity. The Journal of Neuroscience, 30(9), 3297. Toplak, M.E., West, R.F., & Stanovich, K.E. (2013). Practitioner review: Do performance-based measures and ratings of executive function assess the same construct? J. Child Psychol. Psychiatry, 54, 131–143. doi: 10.1111/jcpp.12001 Torres, I., Qian, H., Basivireddy, J., Chakrabarty, T., Wong, H., Lam, R., et al. (2020). Three-year longitudinal cognitive functioning in patients recently diagnosed with bipolar disorder. Acta Psychiatrica Scandinavica, 141, 98-109. van Gorp, W.G., Altshuler, L., Theberge, D.C., Wilkins, J., & Dixon, W. (1998) Cognitive impairment in euthymic bipolar patients with and without prior alcohol dependence. A preliminary study. Archives of General Psychiatry, 55, 41–46. Wingo, A.P., Baldessarini, R.J., Holtzheimer, P.E., & Harvey, P.D. (2010). Factors associated with functional recovery in bipolar disorder patients. US. National Library of Medicine, Journal of Effective Disorders, 113 (1-2), 1-20. Yang, C., Zhang, T., Li, Z., Heeramun-Aubeeluck, A., Liu, N., Huang, N ... Tang, Y. (2015). The relationship between facial emotion recognition and executive functions in first-episode patients with schizophrenia and their siblings. BMC psychiatry, 15(1), 241. Xu, G., Lin, K., Rao, D., Dang, Y., Ouyang, H., Guo, Y., ... Chen, J. (2012). Neuropsychological performance in bipolar I, bipolar II and unipolar depression patients: A longitudinal, naturalistic study. Journal of affective disorders, 136(3), 328-339. Young, R.C., Biggs, J.T., Ziegler, V.E., & Meyer, D.A. (1978). A rating scale for mania: reliability, validity and sensitivity. Br J Psychiatry, 133, 429-35. Zaretsky, A. (2003). Targeted psychosocial intervention for bipolar disorder. Bipolar Disord, 5(2), 80-7. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |