
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,586 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,540 |
اثربخشی درمان گروهی سایکودراما و بازیدرمانی شناختی رفتاری بر روی کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ، انعطافپذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی) در دانش آموزان پسر دارای اختلال اضطراب اجتماعی | ||
عصب روان شناسی | ||
دوره 9، شماره 35، بهمن 1402، صفحه 1-17 اصل مقاله (682.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clpsy.2024.68482.1710 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نوروزی همایون1؛ محمد حاتمی نژاد2؛ اسماعیل صدری دمیرچی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
3استاد گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان گروهی سایکودراما و بازیدرمانی شناختی رفتاری بر روی کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ، انعطافپذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی) در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402-1401 را شامل شد. نمونهی این پژوهش شامل 45 نفر از دانشآموزانی که دارای اختلال اضطراب اجتماعی بودند تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در 3 گروه قرار داده شدند که هر گروه شامل 15 آزمودنی بود (سایکودراما 15 نفر، بازیدرمانی شناختی رفتاری 15 نفر و کنترل 15 نفر). هر آزمودنی بهصورت تصادفی در 2 گروه درمان (سایکودراما، بازیدرمانی شناختی رفتاری) و کنترل قرارگرفته شدند. ابزار و پرسشنامه این پژوهش شامل آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین و پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) بود. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان گروهی سایکودراما و بازیدرمانی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان دانش آموزان پسر مبتلا به اضطراب اجتماعی مؤثر میباشد در سطح معناداری (0.05)؛ در میان نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل تفاوت معناداری یافت نشد. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد که اثربخشی درمان سایکودراما در بهبود بخشیدن کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی مؤثرتر میباشد. نتیجهگیری: با توجه به جلسات و نتایج بهدستآمده درمان گروهی سایکودراما و بازیدرمانی شناختی رفتاری در بهبود کارکردهای اجرایی تأثیر مثبت داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
سایکودراما؛ بازیدرمانی شناختی رفتاری؛ کارکردهای اجرایی؛ خودتنظیمی هیجانی؛ اختلال اضطراب اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Psychodrama Group Therapy and Cognitive Behavioral Play Therapy on Executive Functions (Working Memory, Response Inhibition, Cognitive Flexibility and Emotional Self Regulation) in Male Students with Social Anxiety Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Noroozi Homayoon1؛ Mohamad Hatami Nejad2؛ Esmaeil Sadri Damichi3 | ||
1PhD Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
2Master's degree in General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran. | ||
3Professor of Counseling Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of the effectiveness of psychodrama group therapy and cognitive behavioral play therapy on executive functions (working memory, response inhibition, cognitive flexibility and emotional self-regulation) in students with social anxiety disorder. Method: The current research is semi-experimental with pre-test-post-test and control group. The statistical population of this research included all students with social anxiety disorder in Ardabil city in the academic year of 1401-1402. The sample of this research consists of 45 students with social anxiety disorder who were selected by available sampling method and were placed in 3 groups, each group consisting of 15 subjects (psychodrama 15 people, cognitive behavioral play therapy 15 people and control 15 people). Each subject was randomly assigned to two treatment groups (psychodrama, cognitive behavioral play therapy) and control. The instrument and questionnaire of this research included the Wisconsin card classification test and the emotional regulation questionnaire of Gross and John (2003). Findings: The results showed that psychodrama group therapy and cognitive play therapy are effective in improving executive functions and emotional regulation of male students with social anxiety at a significant level (0.05); No significant difference was found between the pre-test and post-test scores of the control group. The results of Bonferroni's post hoc test also showed that the effectiveness of psychodrama treatment is more effective in improving executive functions and emotional regulation. Conclusion: According to the sessions and results obtained, psychodrama group therapy and cognitive behavioral therapy had a positive effect on improving executive functions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
psychodrama, cognitive behavioral play therapy, executive functions, emotional self-regulation, social anxiety disorder | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، شیوا؛ جعفری، فرشاد و رنجبر سودجانی، یوسف. (۱۳۹۷). رابطه بین ذهن آگاهی و راهبردهای تنظیم هیجانی دانشجویان. رویش روان شناسی؛ ۷ (۵) :۳۰-۱۳. 20.1001.1.2383353.1397.7.5.1.8
الله کایی، ماری یهیوی؛ خوش کنش، ابوالقاسم و اصغرنژاد فرید، علی اصغر.(1401). اثربخشی آموزش تکنیک های ذهن آگاهی بر ناگویی هیجانی و اضطراب اجتماعی بر اساس سیستم های مغزی - رفتاری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی؛ ۲۱ (۱۲۰) :۲۴۹۹-۲۴۸۷. ] [Doi: 10.52547/JPS.21.120.2487
امینی، داریوش؛ الماسی، مجید و نوروزی همایون، محمدرضا. (1401). اثربخشی تمرینات یکپارچهسازی حسی- حرکتی و توانبخشی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) کودکان دارای کمتوجهی بیشفعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی، 13(2)، 95-79. doi: 10.22034/ceciranj.2022.318579.1619
امینیان، ملیحه و اصلی آزاد، مسلم. (1402). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کارکردهای اجرایی و شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی. دستآوردهای روانشناختی، ()، -.
باقری، مسعود؛ سعادت، فهیمه و پولادی، فرزانه. (۱۳۹۷). تأثیر سایکودرام در بازتوانی هیجانی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک. تحقیقات علوم رفتاری؛ ۱۶ (۲) :۱۸۱-۱۷۵. 20.1001.1.17352029.1397.16.2.8.6
بختیاری، ج.، و حقایق، ع. (۱۳۹۹). نقش پیشبینی کننده حافظه فعال و نگهداری توجه در کیفیت خواب کودکان واجد اختلال نقص توجه -بیش فعالی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. ۸ (۲): ۱۷-۹. [Doi. 10.29252/shefa.8.2.9]
بیگی هرچگانی، نیلوفر؛ شریفی، طیبه؛ نیکخواه، محمد و احمدی، رضا. (1401). مقایسه اثر بخشی درمان نوروفیدبک و طرحواره درمانی بر کمال گرایی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی شاهین شهر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(3)، ]-. [Doi: 10.22038/mjms.2022.63615.3731
تقی زاده هیر، سارا؛ آقاجانی، سیف اله و خوش سرور، سحر. (1401). اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر بهبود توجه و برنامهریزی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 16-29.
تقی زاده، ر.، نجاتی، و.، محمدزاده، ع.، اکبرزاده باغبان، ع. (1393). بررسی سیر تحولی حافظه کاری شنیداری و دیداری در دانش آموزان مقطع ابتدایی، مجله پژوهش در علوم توانبخشی. 2 (10)، 249-239. [Doi. https://www.sid.ir/FileServer/JF/3000813930203.pdf]
جهان بخشی، زهرا و شعبانی، فرشته. (1401). اثربخشی برنامه والد-کودک شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی کودکان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 12(1)، 39-56. doi: 10.22108/cbs.2022.134256.1666
حدادی، ستاره و تمنایی فر، محمدرضا. (1401). مقایسه کمالگرایی سازش نایافته، راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا و پایین. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 12(45)، 1-26.
doi: 10.22034/spr.2022.324076.1712
حسین پور، زهرا؛ خسروجاوید، مهناز و کافی، موسی. (1401). تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2), 39-50. Doi: 10.22098/jsp.2022.1701
حسینی خواه، خ.، نیکدل، ف.، و نوشادی، ن. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر کارآمدی پردازش و عملکرد حافظۀ فعال در دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 8(2)، 33-48. [Doi. 10.22108/cbs.2020.111297.1206]
حمیدی، فریده و سبحانیتبار، شعیب. (1399). اثربخشی رواندرمانگری نمایشی در کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه در دانشآموزان ابتدایی مناطق زلزلهزده شهرستان ثلاث باباجانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران ؛ ۲۶ (۴) :۴۱۷-۴۰۰. 10.32598/ijpcp.26.3.3190.2
رضایی شریف، علی؛ نوروزی همایون، محمدرضا و الماسی، مجید. (1401). اثربخشی درمان نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی رفتاری و ترکیب این دو روش بر حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری، 12(1)، 47-61. doi: 10.22098/jld.2022.10080.1988
سبزی، رضا؛ میهن دوست، زینب؛ نادمی، آرش و پرندین، شیما. (۱۴۰۱). اثربخشی «آموزش کارکردهای اجرایی» بر خود تنظیمی هیجانی واضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت؛ ۱۱ (۳) :.۸۰-۶۸ . 10.22034/JHPM.11.3.68
سپنتا، ماندانا؛ عابدی، احمد؛ یارمحمدیان، احمد؛ قمرانی، امیر و فرامرزی، سالار. (1399). اثربخشی روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانشآموزان مبتلابه نارساخوانی. تحقیقات علوم رفتاری؛ ۱۶ (۳) :۲۸۴-۲۷۲. 20.1001.1.17352029.1397.16.3.4.4
سعیدمنش، محسن؛ کاظمی، فاطمه و دمهری، فرنگیس. (1399). اثربخشی مداخله سایکودرام بر تنظیم شناختی هیجانات مثبت و منفی در افراد دارای اختلال پانیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم؛ ۱۴ (۴) :۵۶-۴۸. 20.1001.1.17357799.1399.14.4.4.8
شکرانه، الهام؛ نشاط دوست، حمیدطاهر؛ عابدی، محمدرضا و طالبی، هوشنگ. (۱۳۹۵). تأثیر سایکودرام بر شاخص توده بدنی، عزت نفس و تنظیم شناختی- هیجان کودکان دختر مبتلا به چاقی. تحقیقات علوم رفتاری؛ ۱۴ (۳) :۳۳۸-۳۳۱. 20.1001.1.17352029.1395.14.3.10.6
عزیزی، امیر؛ میر دریکوند، فضل اله و سپهوندی، محمدعلی. (1399). مقایسه تأثیر توانبخشی شناختی، نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی - رفتاری بر حافظة فعال در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 21(1)، 31-41. doi: 10.30486/jsrp.2019.578548.1541
فتاحی اندبیل، ا.، صابری، ه.، و کاظمی کواکی، ا. (1397). اثربخشی بازیدرمانی گروهی شناختی رفتاری و تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر کارکردهای اجرایی حافظه فعال و بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. (14) 4، 73-90. [Doi. 10.30473/clpsy.2019.42393.1369]
قریب، رعنا؛ عسکری رانکوه، میرعبدالحسن؛ ربیع پور، فاطمه و اکبری، بهمن. (1401). اثربخشی بازیدرمانی شناختیرفتاری بر حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی، 13(3)، -. https://psyedu.tonekabon.iau.ir/article_700286.html
کاظمی، نسیم؛ کوشکی، شیرین و امامی پور، سوزان. (1401). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و بازیدرمانی شناختی رفتاری بر توجه پایدار و حافظه فعال در کودکان با نقص توجه-بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(1)، -. doi: 10.22038/mjms.2021.56346.3280
کشتگر، عارف؛ راستگومقدم، میترا و سالاری فر، محمدحسین. (1401). مقایسۀ سطح بازداری پاسخ در دانشآموزان ابتدایی نارساخوان تحولی ادراکی، زبانشناختی و عادی در خواندن. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 13(3)، 1-17. doi: 10.22059/japr.2022.321427.643806
مرادی، مرجان؛ محمدی پور، محمد و سلیمانیان، علی اکبر (1401). تبیین روابط ساختاری بین سیستم های مغزی رفتاری و اضطراب اجتماعی دانشجویان براساس نقش میانجی ناگویی خلقی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان. سلامت اجتماعی، 9(3)، 13-26. https://doi.org/10.22037/ch.v9i3.31360
مترقب جعفرپور، لیلا؛ تاجری، بیوک؛ خلعتبری، جواد و امرایی، مجید. (1400). اثربخشی سایکودرام بر تصویر بدنی، تنظیم هیجانی و بهزیستی ذهنی در زنان مبتلا به سرطان پستان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری؛; ۷ (۴) :۲۷-۱۸. https://doi.org/10.22034/IJRN.7.4.18
مظفری محدثه، مهری نژاد سید ابوالقاسم، پیوستهگر مهر انگیز، سلطانی سیامک. (۱۳۹۹). مقایسه اختلال شناختی در افراد با یا بدون پیشینه آسیب مغزی تروماتیک شدید. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ ۲۹ (۳) :۳۳-۲۲. 10.32598/JGUMS.29.3.1544.1
موسوی، حامد و حقایق، سید عباس. (1398). اثربخشی رواننمایشگری بر اضطراب اجتماعی، عزتنفس و بهزیستی روانشناختی دانشجویان واجد تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 20(3)، 22-30. doi: 10.30486/jsrp.2019.565164.1284
مهرافزا، مهرناز؛ نخستین گلدوست، اصغر وکیامرثی، آذر. (1401). اثربخشی بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر پرخاشگری و اضطراب کودکان کم توان ذهنی. خانواده درمانی کاربردی، 3(3)، 192-210. doi: 10.22034/aftj.2022.327075.1371
هاشمی، زهره؛ عینی، ساناز و شاهجویی، تقی.( ۱۴۰۱). اثربخشی آموزشهای مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانش-آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی؛ ۱۵ (۲) :۱۳۰-۱۲۲. http://edcbmj.ir/article-1-2394-fa.html
همایی، فاطمه؛ خالقی پور، شهناز و خوش اخلاق، حسن. (۱۴۰۱). اثربخشی فنون سایکودراما برابرازگری هیجانی و شایستگی اجتماعی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت؛ ۶ (۳) :۲۶۳-۲۵۵. http://islamiclifej.com/article-1-1430-fa.html
Allee, K. A., Clark, M. H., Roberts, S. K., & Hu, B. (2023). Exploring Play, Executive Function, and Academic Achievement in Two Title I Kindergartens. Journal of Research in Childhood Education, 37(2), 197-215. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association. Bayrami, m., Hashemi, t., Khanjaani, z., Nemati, f., & Rasoulzadeh, h. (2020). Comparing the effectiveness of computer and motor control-based cognitive rehabilitation on improving executive functions in students with adhd. Journal of critical reviews, 7(1). Egbe, C. I., Ugwuanyi, L. T., Ede, M. O., Agbigwe, I. B., Onuorah, A. R., Okon, O. E., & Ugwu, J. C. (2023). Cognitive behavioural play therapy for social anxiety disorders (SADS) in children with speech impairments. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 41(1), 24-44. Elbeltagi, R., Al-Beltagi, M., Saeed, N. K., & Alhawamdeh, R. (2023). Play therapy in children with autism: Its role, implications, and limitations. World Journal of Clinical Pediatrics, 12(1), 1. Doebel, S., & Lillard, A. S. (2023). How does play foster development? A new executive function perspective. Developmental Review, 67, 101064. Dorothea G. Effectiveness of psychodrama group therapy on pupils with mathematics anxiety. Z Psychodrama Soziometr. 2016; 15:197-215. [DOI:10.1007/s11620-015-0299-4] Etemadzadeh, M., Hooman, F., & Makvandi, B. (2023). The Effectiveness of Play Therapy in Improving Attention and Working Memory in Students with Specific Learning Disorders. International Journal of School Health, 10(1), 26-33. Goodman, F. R., Kashdan, T. B., & İmamoğlu, A. (2021). Valuing emotional control in social anxiety disorder: A multimethod study of emotion beliefs and emotion regulation. Emotion, 21(4), 842. DOI: 10.1037/emo0000750 Greve , K. W.; Stickle, T. R.; Love, J.M.; Bianchini, K. J.; &Stanford, M. S. (2005). Latent structure of the Wisconsin Card Sorting Test: a confirmatory factor analytic study. Archives of Clinical Neuropsychology, 20 (3), 355-364. https://doi.org/10.1016/j.acn.2004.09.004 Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology, 85(2), 348. Güler, K. A. H. R. A. M. A. N. The Relationship Between Self-Compassion, Cognitive Flexibility and Psychological Symptoms. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 2022a, 16(1), 454-458. Huang, K. (2022, November). The Review of Anxiety and Working Memory. In 2022 International Conference on Sport Science, Education and Social Development (SSESD 2022) (pp. 61-67). Atlantis Press. Doi: 10.2991/978-2-494069-13-8_8 Jones, É., & Vlachou, S. (2021). Cannabidiol Does Not Cause Significant Changes to Working Memory Performance in the N-Back Task. Pharmaceuticals, 14(11), 1165. [Doi. 10.3390/ph14111165] Karimi, S., Chin Aveh, M., & Fereydoni, S. (2022). A Comparison of the Effectiveness of Cognitive-Behavioral and Psychodrama on Executive Functions of Children Aged 7 to 12 Years. International Journal of Pediatrics, 10(7), 16266-16280. doi: 10.22038/ijp.2021.57071.4474 Katmer, A. N., Demir, R., Çekiç, A., & Hamamci, Z. (2020). The Effect of Psychodrama on Subjective Well-Being and Trait Anxiety. Journal of Educational Issues, 6(2), 269-286. doi:10.5296/jei.v6i2.17600 Lukasik, K. M., Waris, O., Soveri, A., Lehtonen, M., & Laine, M. (2019). The relationship of anxiety and stress with working memory performance in a large non-depressed sample. Frontiers in psychology, 10, 4. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00004 Moreno Z. Psychodramatic rules, techniques and adjunctive methods, psychodrama and group psychotherapy monograph. Beacon, Beacon House; 1982. Moran, T. P. (2016). Anxiety and working memory capacity: a meta-analysis and narrative review. Psychol. Bull. 142, 831–864. doi: 10.1037/bul0000051 Pelletier, R., Paquette, É., Bourbonnais, D., Higgins, J., Harris, P. G., & Danino, M. A. (2019). Bilateral sensory and motor as well as cognitive differences between persons with and without musculoskeletal disorders of the wrist and hand. Musculoskeletal Science and Practice, 44, 102058. Pellizzoni, S., Cargnelutti, E., Cuder, A., & Passolunghi, M. C. (2022). The interplay between math anxiety and working memory on math performance: A longitudinal study. Annals of the New York Academy of Sciences, 1510(1), 132-144. Doi: https://doi.org/10.1111/nyas.14722 Qamari Givi,H., Maqsoud N., Fereshteh Dehqani,F.(2014).The investigate the effectiveness of the cognitive rehabilitation in reconstructing the executive functions in obsessive compulsive disorder patients. Clinical Psychology Study.4(16):101-128. Ron, Y., & Yanai, L. (2021). Empowering through psychodrama: a qualitative study at domestic violence shelters. Frontiers in psychology, 12, 600335. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.600335 Rosa-Alcázar, Á., Olivares-Olivares, P. J., Martínez-Esparza, I. C., Parada-Navas, J. L., Rosa-Alcázar, A. I., & Olivares-Rodríguez, J. (2020). Cognitive flexibility and response inhibition in patients with Obsessive-Compulsive Disorder and Generalized Anxiety Disorder. International Journal of Clinical and Health Psychology, 20(1), 20-28. Sevi, O. M., Ger, M. C., Kaya, F., & Maşalı, B. (2020). The effect of psychodrama sessions on psychotic symptoms, depression, quality of life, and sociometric measures in patients with chronic schizophrenia. The Arts in Psychotherapy, 71, 101719. SoltaniKouhbanani, S., alizadeh, H., Hashemi, J., Sarami, G., SoltaniKouhbanani, S.(2013). The Effectiveness of Computer-Aided Working Memory Training on Improvement of Executive Functions and Math Performances in Students with Mathematics Disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 3(11): 1-20. Teng, L. S., & Zhang, L. J. (2022). Can self-regulation be transferred to second/foreign language learning and teaching? Current status, controversies, and future directions. Applied Linguistics, 43(3), 587-595. https://doi.org/10.1093/applin/amab032 Vente, W., Majdandžić, M., Bögels, S. (2022). Intergenerational Transmission of Social Anxiety in Childhood Through Fear of Negative Child Evaluation and Parenting. Cognitive Therapy and Research. doi.org/10.1007/s10608-022-10320-1 Wong, T. Y., Chang, Y. T., Wang, M. Y., & Chang, Y. H. (2023). The effectiveness of child-centered play therapy for executive functions in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 28(3), 877-894. Waterworth, J. A., Chignell, M., & Moller, H. (2020). Age-sensitive well-being support: Design of interactive technologies that modulate internal–external attentional focus for improved cognitive balance and behavioral effectiveness. In Technology and health (pp. 67-88). Academic Press. Xu, X., Xin, F., Liu, C., Chen, Y., Yao, S., Zhou, X., ... & Becker, B. (2022). Disorder-and cognitive demand-specific neurofunctional alterations during social emotional working memory in generalized anxiety disorder and major depressive disorder. Journal of Affective Disorders, 308, 98-105. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.04.023 Zare, M. (2023). Comparison of the Effectiveness of Gestalt Group Therapy and Psychodrama Therapy on Cognitive Flexibility of Female students in Para-Medical with Social Anxiety Disorder at Tehran University of Medical Sciences. Razavi International Journal of Medicine, 11(4), 19-25. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 385 |