
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,878 |
پرورشِ گونۀ علمی زبان فارسی مطالعهای بر اساس واژهها و اصطلاحات رشتۀ کارآفرینی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، اسفند 1402، صفحه 97-111 اصل مقاله (999.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2024.66275.1575 | ||
نویسندگان | ||
هاشم ابراهیمی ورکیانی* 1؛ محمدمهدی مظاهری2 | ||
1دانشجوی دکتری کارآفرینی،دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه علوم و تحقیقات ،تهران،ایران | ||
2استادیاردانشکده مدیریت واقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق، بررسی تلاش و نوآوری های است که در راستای پرورش گونۀ علمی زبان فارسی در رشتۀ کارآفرینی صورت گرفته است. بدین منظورکل مقالات فصلنامۀ "توسعه کارآفرینی " دانشگاه تهران در سال های 1387 تا 1401 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. این فصلنامه منبعی برای تولید متون فارسی نوین در زبانِ علمی فارسی در رشتۀ کارآفرینی است. برای تهیه جدول تحلیل محتوا، دستهبندی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای روشهای واژهگزینی مورد استفاده قرارگرفت که شامل: نوگزینش ازگنجینۀ زبان فارسی،گسترشِ معنایی، اشتقاق، ترکیب، ساخت گروه یا عبارت، اختصارسازی و وام گیریِ واژگان میباشد. نتایج نهایی بیانگر آن است که فصلنامۀ کارآفرینی در طول 15 سال انتشار، سبب افزایش سرمایۀ واژگانی درگونۀ علمی زبان فارسی در رشتۀ کارآفرینی شده است. از روشهای واژهگزینی شامل ساختِ ترکیب و ساختِ گروه به خوبی استفاده شده است ولی بعضی از ظرفیتهای واژه گزینی مانند نوگزینش، اشتقاق و اختصارسازی همچنان مغفول مانده است. پژوهشگران، ساختِ ترکیب و گروه را براساس شم زبانی خود، به صرافتِ طبع، بیآنکه فرایندهای واژهسازی را آگاهانه آموخته باشند، به کارمیبرند. اما استفاده از روشهای دشوارتر مانند نوگزینش، اشتقاق و اختصارسازی برای پروراندن زبانِ علمی به آموزش نیاز دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه گزینی؛ اصطلاح شناسی کارآفرینی؛ گونۀ علمی زبان فارسی؛ زبانِ علمی فارسی؛ فارسی نوین؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of Scientific Register of Persian A Study Based on the Terminology of Entrepreneurship | ||
نویسندگان [English] | ||
Hashem Ebrahimi Varkiani1؛ Mohammad Mehdi mazaheri2 | ||
1PhD student of entrepreneurship, Faculty of Management and Economics, University of Science and Research, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor Faculty of Management and Economics, Tehran University of Science and Research | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to examine the efforts and innovations that have made in the direction of developing the scientific register of Persian language in the field of entrepreneurship. For this purpose, all the articles of Tehran University's entrepreneurship magazine in the years 2008 to 2022 were explored by means of content analyses. The quarterly "Entrepreneurship Development" is a source for the production of modern Persian texts in the scientific register of Persian language in the field of entrepreneurship. To prepare the content analysis table, the classification of the Persian Language and Literature Academy was used for word selection methods. The classification has been based on selection (Persian archaic words), extension, derivation, dompounding, group or phrase, abbreviation and borrowing. The results indicate that during the 15 years of publication, the quarterly journal of Entrepreneurship has increased the lexical capital in the scientific form of the Persian language in the field of entrepreneurship. Word selection methods, including composition and group construction, have been well used, but some word selection capacities such as new selection, derivation and abbreviation are still neglected. Researchers use the construction of combination and group based on their linguistic intuition, without having consciously learned the processes of word formation, however, the use of more difficult methods such as substitution, derivation and abbreviation requires training to cultivate scientific language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Word Selection, Terminology of Entrepreneurship, Scientific Register of Persian, New Persian, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
منابع
آراستی, زهرا, صادقی, لاله, سعیدیان, مریم, ایمانی پور, نرگس (1400)." کارآفرینی زوجی در ایران: چه عوامل محیط درونی موجب موفقیت زوجهای کارآفرین میشوند؟". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 14(3), 361-380.
آشوری، داریوش(1400)، زبانِ باز: پژوهشی درباره زبان و مدرنیت، چاپ هشتم، تهران، نشر مرکز.
آشوری، داریوش(1399)، باز اندیشی زبان فارسی، چاپ دهم، تهران، نشر مرکز.
احمدپور داریانی, محمود, قیصری, وحید, چیت سازان, هستی, باقری, افسانه. (1398)." ارائه الگوی شکلگیری سرمایه گذاری جسورانه پایدار در ایران از منظر نهادی (با استفاده از نظریه مبتنی بر داده)". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 12(2), 161-180.
چوپانزاده، مرضیه؛محضری، آویشن (1395)، "استعاره در اصطلاحشناسی (بررسی واژههای مصوّب حوزهی رایانه و فنّاوری اطلاعات)" ، مطالعات واژه گزینی(ویژه نامه نامه فرهنگستان) ،شماره 1 ، 139 تا 160
چیت سازان, هستی, طالبی, کامبیز, محب علی, امیر. (1396)." شناسایی و اولویت بندی رایج ترین روشهای تأمین مالی خودراه انداز در کسب و کارهای نوپای حوزه IT". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 10(1), 61-79.
چیت ساز, احسان, بیگدلی, محمد (1400)."عوامل مؤثر بر موفقیت تأمین مالی جمعی به روش عرضهی اولیهی بهامُهر از طریق صرافیهای آنلاین". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 14(2), 221-240.
حسین پناهی, شنه, محمدی الیاسی, قنبر, رضایی زاده, مرتضی, محمدی, انور (1394)." شناسایی و مدلسازی ویژگیهای شخصیتی تسهیلکنندة یادگیری تأملی در کارآفرینان کارکشته". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 8(4),669-687.
حداد عادل،غلامعلی(1382)،"درآمدی بر واژه گزینی مردمی"، مجموعه مقالات دومین هم اندیشی واژه گزینی و اصطلاح شناسی،تهران،فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص 367-372.
حمدی,آیدا,محمدکاظمی,رضا,محمدی،الیاسی,قنبر(1396)."شناسایی شیوههای آموزش کارآفرینی درحیطه یادگیری عاطفی با رویکرد «آموزش از طریق تفریحات سالم»". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 10(2), 201-220.
خدادادی، رؤیا، فرشید،سمایی، عطاریان،رضا(1399)." انگیزش در اصطلاحات علمی: مطالعۀ موردی واژههای فیزیک مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی"، نامه فرهنگستان،ویژهنامۀ مطالعات واژهگزینی،شمارۀ ۸۱ ، صفحۀ ۴۸ ـ ۸۴ .
داداشی, فاطمه, محمدی الیاسی, قنبر, رضایی زاده, مرتضی(1396)." شناسایی محورهای توسعه قابلیت متقاعد سازی در کارآفرینان کارکشته". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 10(4),675-694.
داوری اردکانی،نگار(1382)،"جایگاه واژه گزینی در نظریه برنامه ریزی زبان"، مجموعه مقالات دومین هم اندیشی واژه گزینی و اصطلاح شناسی، تهران،فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص 17-37.
سخدری, کمال. (1399)." ارائه چارچوب سنجش پذیری سازه فرصت در پژوهش های کارآفرینی با استفاده از رویکرد فراترکیب". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 13(2), 235-254.
شیری، معصومه، رضوی، محمدرضا (1399)." استعاره های مفهومی در گونه علمی زبان فارسی"، نامه فرهنگستان، 17(4)، 137-152.
عزیزی, محمد,آقایی پور, عاطفه. (1396). طراحی برنامه مرشدی در کسب و کار: انتخاب متربی شایسته. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 10(2), 279-298.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گروه واژه گزینی (1398)، اصول و ضوابط واژه گزینی همراه با شرح و توضیحات،چاپ اول،تهران،نشرآثار.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گروه زبان و گویش های ایرانی (1399)، راهنمای گردآوری گویش های ایرانی،چاپ اول،تهران،نشرآثار.
فرشیدورد ،خسرو(1399)،دستور برای لغتسازی فرهنگ پیشوندها و پسوندهای فارسی همراه گفتارهایی درباره دستور زبان فارسی،چاپ دوم،تهران،نشر زوار.
فیض, داود, جلالی, علی اکبر, زارعی, عظیم, سوری, احسان(1397)."تحلیل ابعاد بنگاههای مادرزاد بینالمللی (بمب) حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در ایران". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 11(2), 341-360.
کافی، علی(1384)" مبانی علمی واژه سازی و واژه گزینی مقاله" ، نامه فرهنگستان ، شماره 2، صفحه 49 تا 67
رجبی, تقی, علائیابوذر, الهام, حسینی بهشتی, ملوکالسادات. (1399). "نقشه مفهومی اصطلاحنامه زبانشناسی". زبان و زبانشناسی, 16(31) ،117-134.
محبی, مجید, تاش, مهیم (1400). "تحلیل ساختاری نقش اقتصاد گیگ در توسعه کارآفرینی اجتماعی (مورد مطالعه: استان سیستان و بلوچستان)". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 14(4),717-736.
محمدی الیاسی, قنبر, نوتاش, هادی. (1390). "شناسایی ریشههای شکست کارآفرینان کارکشته ایرانی: نگاهی روایتی گفتمانی". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 4(3), 31-50.
منصوری، رضا(1401)، واژه گزینی در ایران و جهان، چاپ اول، تهران، نشر دیبایه.
مقیمی, سیده فاطمه, شیروانی جوزانی, علیرضا, علیپور درویش, زهرا. (1399)."واکاوی پدیدۀ آفلوانزا و ذهنیت کارآفرینی گریزی در میان فرزندان کارآفرینان (با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد)". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 13(4), 581-600.
مقیسه،محمدحسن(1401)،امین زبان و ادب پارسی: راهکارهای علمی و عملی حضرت آیت الله خامنه ای درباره پویش و گسترش زبان و ادبیات فارسی،چاپ سوم،تهران، انتشارات انقلاب اسلامی.
نائیجی, محمدجواد,اسفندیاری, زینب. (1394). تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی بر تصمیم به شروع فعالیتهای نوآورانه؛ نقش میانجی ادراک از خطر. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 8(3), 531-550.
نوتاش, هادی. (1392). "ارائة چارچوب یادگیری از شکست کارآفرینان کارکشتة ایرانی با نگاهی فرایندی". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 6(4)،131-149.
هورن،اسلام؛ منشی زاده، مجتبی(1399)، "واژه سازی در فارسی از منظر یک نظریه نام شناختی"، مطالعات واژه گزینی (ویژه نامه نامه فرهنگستان)، شماره 4، 28 تا 47. Fitzpatrick, R. (2013). The mom test. CreateSpace Independent Publishing Platform. Kuivalainen, O., Sundqvist, S., & Servais, P. (2007). Firms’ degree of born-globalness, international entrepreneurial orientation and export performance. Journal of World Business, 42(3), 253-267. Kässi, O., & Lehdonvirta, V. (2018). Online labour index: Measuring the online gig economy for policy and research. Technological Forecasting and Social Change, 137, 241-248. Lakoff, G., & Johnson, M. (2013). Metaphors we live by. University of Chicago Press Madsen, T. K., & Servais, P. (1997). The internationalization of Born Globals: An evolutionary process? International Business Review, 6(6), 561-583. Othman, N., Mohamed, S., & Suradi, S. (2016). Motivating factors of couple involvement in copreneurship businesses in Malaysia, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 10(1), 256-259. Oviatt, B. M., & McDougall-Covin, P. (1995). Global start-ups: Entrepreneurs on a worldwide stage. Academy of Management Perspectives, 9(2), 30-44. Rialp-Criado, A., Galván-Sánchez, I., & Suárez-Ortega, S. M. (2010). A configuration-holistic approach to born-global firms’ strategy formation process. European Management Journal, 28(2), 108-123. Shrader, R. C., Oviatt, B. M., & McDougall, P.P. (1997). Overcoming foreign market risks: the case of new ventures. Georgia Tech Center for International Business Education and Research, School of Management, Georgia Institute of Technology.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |