| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,524 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,822,445 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,188,993 |
اثربخشی برنامه آموزشی مونته سوری و مالاگاتسی بر مهارتهای ارتباطی | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403، صفحه 69-85 اصل مقاله (491.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.71924.1160 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا صابری* 1؛ مجتبی پورکریمی هاوشکی1؛ صبری عرب زوزنی2 | ||
| 1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
| 2دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش وپرورش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان کرمان،آموزگار مدارس ابتدایی استثنایی منطقه تبادکان مشهد | ||
| چکیده | ||
| بهبود مهارتهای ارتباطی یادگیرندگان مرتبط با برنامه درسی و چگونگی تدریس و آموزش یکی از چالشهای پیشروی آموزشگران در سیستم آموزشی است. تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی دو برنامه درسی مونته سوری و مالاگاتسی بر مهارتهای اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروههای آزمایشی یک و دو است. جامعه آماری کودکان اول ابتدایی منطقه توس مشهد و نمونه آن تعداد 60 نفر در سه گروه آزمایشی 20 نفره 1 و 2 و گروه گواه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون و همکاران (1381) بهصورت پیشآزمون و پسآزمون مورداستفاده قرار گرفت. پروتکل آموزشی باتوجهبه مبانی نظری مونته سوری و مالاگاتسی تنظیم و پس از تأیید صاحبنظران در سیزده جلسه آموزشی اجرا شد. برای آزمون فرضیهها هم از کوواریانس (ANCOVA) تکمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافتهها نشان داد روش آموزشی مونته سوری بر مهارتهای اجتماعی کودکان اول ابتدایی تأثیرگذار بود. همچنین روش آموزشی مالاگاتسی بر مهارتهای اجتماعی کودکان اول ابتدایی تأثیرگذار بود، اما روش مالاگاتسی اثربخشی بیشتری بر مهارتهای اجتماعی نسبت به گروه آزمایشی مونته سوری داشت. در نتیجه میتوان گفت آموزش مهارتهای اجتماعی میتواند اثربخشی بیشتری نسبت بهروش گامبهگام بر مهارتهای اجتماعی داشتهباشد. پیشنهاد میشود که معلمان باتوجهبه موقعیت، برنامه آموزشی مونته سوری و مالاگاتسی را جهت بهبود مهارتهای اجتماعی در نظر داشتهباشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی؛ نظام آموزشی؛ یادگیرندگان؛ مهارتهای اجتماعی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effectiveness of Montessori and Malagasy educational program on communication skills | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Reza Saberi1؛ Mojtaba Pourkarimi1؛ Sabri Arab Zoozani2 | ||
| 1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| 2Graduated with a master's degree in elementary education from Farhangian University of Kerman, a teacher of exceptional elementary schools in Mashhad's Tabadakan region | ||
| چکیده [English] | ||
| Improving the social skills of learners related to the curriculum and how to teach is one of the challenges faced by educators in the education system. The present research examined the effectiveness of two curricula, Montessori and Malagasy on social skills. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with experimental groups one and two. The statistical population of the first elementary children of Toos Mashhad region and its sample number of 60 people were selected in three experimental groups of 20 students (1 and 2 group) and the control group. The social skills questionnaire of Mattson et al(2002). was used as a pre-test and post-test research tool. The training protocol was prepared according to the theoretical foundations of Montessori and Malagasy and after the approval of the experts, it was implemented in thirteen training sessions. For the probability test, univariate covariance (ANCOVA) and Bonferroni's post hoc test were used. The findings showed that the Montessori educational method has an effect on the social skills of first grade children. Also, the Malagasy educational method with an effect an effect on the social skills of first grade children, but the Malagasy method was more effective on social skills than the Montessori experimental group. It is suggested that teachers should consider Montessori and Malagasy educational programs to improve communication skills. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Curriculum, Educational system, Learners, Social skills | ||
| مراجع | ||
|
احمدوند، محمد علی؛ شیخ کلاهدوز، فاطمه. (1396). اثربخشی آموزش روش مونته سوری بر افزایش مهارت اجتماعی و خلاقیت کودکان پیشدبستانی. هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوماجتماعی.
اوبالاسی، آناهیتا و حسینی نسب، سید داوود. (1393). بررسی تأثیر آموزش روش مونته سوری بر خلاقیت کودکان پیشدبستانی 4 و 5 ساله شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی (علومتربیتی)، 7(28)، 98-81.
حسینی، شهلا؛ حیدری، محمدحسین و سعادتمند، زهره. (1398). بررسی تطبیقی دیدگاه مونته سوری و لوریس مالاگاتسی درزمینه تربیت اوان کودکی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. سال دهم، دوره دوم، شماره 35 )پیاپی 62 صفحه 82-105.
دیویی، جان. (1321). مدرسه و شاگرد. (مشفق همدانی، مترجم). تهران. شرکت سهامی چاپ کیهان.
دیویی، جان(1331) آموزشگاههای فردا. (محمد صالح ابوسعید، مترجم). نشر فرانکلین.
روسو. ( 1371 ). امیل، ترجمه منوچهر کیا. تهران، انتشارات گنجینه.
سجادیه، نرگس. (1398). نگاهی به رویکرد تربیتی مونته سوری از منظر عاملیت انسان. دو فصلنامه فلسفه تربیت. 4(2) ص 143-119.
سلطانی، محمد؛ اقدسی، علی نقی و هاشمی، تورج. (1400). مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی رجیوامیلیا و های اسکوپ بر خلاقیت و مهارتهای اجتماعی نوآموزان پیش دبستان شهر تبریز، نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، سال 14، شماره 55، 83-57.
سلطانی، محمد؛ اقدسی، علی نقی و هاشمی، تورج. (1400). مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی رجیوامیلیا و های اسکوپ بر خلاقیت و مهارتهای اجتماعی نوآموزان پیش دبستان شهر تبریز، نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، سال 14، شماره 55، 83-57.
صادقی، سعید؛ پور اعتماد، حمیدرضا و فتح آبادی، جلیل. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد. نشریه: روان شناسی کاربردی. دوره:10 شماره: 4 (پیاپی 40)، صفحات :477-499.
صبحی قراملکی، ناصر؛ پور عبدل، سعید و سجادپور، سیدحامد. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانش آموزان زورگو. نشریه: روشها و مدلهای روانشناختی. دوره: 9، شماره:34 صفحات :1-15.
صدری دمیرچی، اسماعیل، اسماعیلی قاض یولوئی، فریبا. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص، مجلهی ناتوانیهای یادگیری، دورهی 5، شمارهی 4، 86-59.
علامه، عاطفه. ( 1397). تأثیر آموزش مهارتهای مطلوب اجتماعی مبتنی بر برنامه گروه بندی مهارت بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان پسر پرخاشگر. نشریه: راهبردهای شناختی در یادگیری دوره: 6، شماره: 11 صفحات: 45-6.
کیانی، معصومه. ( 1400). بررسی مبانی فلسفی و ماهیت یادگیری الگوی آموزشی مونته سوری. فصلنامه توسعه حرفهای معلم. سال ششم، شماره 2 صفحه 59-74.
محمدی، نعیما و مستری، مهناز. (1396). بررسی تأثیر رویکردهای آموزشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی، تعلیم و تربیت، دوره 33، شماره 129، 135-154.
هاشمی، سید احمد، رنجبر، مختار، ماشین چی، علیاصغر، کارگر، محمد، بهروزی، محمد، نوروزی، مهدی. (1399). تأثیر روش آموزشی مونته سوری بر خودکارآمدی تحصیلی کودکان مقطع پیشدبستانی شهر بوشهر، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سال 63، شماره 4، 2697-2688.
یوسفی، فریده، و خیر، محمد. (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. علوماجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 18(2 (پیاپی 36)، 147-158.
Aljabreen. H(2020). Montessori, Waldorf and Reggio Emilia: A Comparative Analysis of Alternative Models of Early Childhood Education International Journal of Early Childhood, 52, 337–353.
Brouwer, J. Klaver, L. T. van der Zee. S. (2023).Montessori’s Perspective on Citizenship Education: A View from the Netherlands. Journal of Montessori Research 9(2), 29-43.
Dannert, N. Fowler. S A. (2015 ). Montessori and Non-Montessori Early Childhood Teachers’ Attitudes Toward Inclusion and Access. Journal of Montessori Research, 1(1), 29-41.
Dewey, J. (1916). Democracy And Education The Pennsylvania State University..
Dobbins, N., Brandon, RR., Jones, VL., Higgins, H. (2023).Social Skills Prioritization: Gathering Consensus from Parents, Students, and Teachers. Intervention in School and Clinic, 59 (2 )115-125 .
Holmes, G. R. ( 2017). Loris Malaguzzi, Reggio Emilia and Democratic Alternatives to Early Childhood Education Assessment. Journal Forum.59(2),159-163.
Jenkins L. N, Jaclyn. T. (2023). Social-Emotional skill-based differences between active and Passive bystanders of Bullying. Contemporary School Psychology, 27(3), 469-478.
Lach, T & Sakshaug, L. (2004). The role of playing games in developing algebraic reasoning, spatial sense, and problem solving. Focus on Learning Problems in Mathematics, 26(1), 34-42.
Matson J.L. Rotatori, A, F & Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to measure social skils in children: The Matson evaluation of social skills with youngsters (MESSY), Behavior research and therapy, 21(4), 335-340.
Mosher. M. A. (2022). Technology Tools available for implementing social skill. Instruction Teaching Exceptional Children, 55(1),60-71.
Özgül. P. Türker. S. Nevra. A. A. (2023). Collaborative learning with mind mapping in the development of social skills of children. Participatory Educational Research, 9(1), 463-480.
Pereira. B. A. Hamsho, N. Susilo, A., Famolare, G. M. Blacher, J. Eisenhower, A. (2024). Longitudinal associations between internalizing behaviors and social skills for autistic students during the early school years. School Psychology. 39(1), 61–71.
Rankin. B. ( 2004). The Importance of intentional socialization among children in small groups: A Conversation with Loris Malaguzzi. Early Childhood Education Journal, 32(2), 81-86.
Rousseau J. J. (1992). Emil. Translated by Manouchehr Kia. Tehran,
Ganjineh. Sava, S. Fartusnic, C. Ancuta, L. N. (2022). Romania: Continuity and innovation in the civics and social education curriculum. Journal of social science Education, 21(4), 2-21.
Sun Kim. B. Darling. L. F. ( 2009). Malaguzzi, and the constructive conversations of preschoolers in a Reggio-Inspired classroom. Early Childhood Education Journal 37(2),137-145.
Taggart, J. Fukuda, E. Lillard A. S. (2018). Children’s preference for real activities: Even stronger in the Montessori children’s house. Journal of Montessori Research. 4(2), 2-9.
Tebano Ahlquist. E. M. Gynther P. (2022). Teaching in the Montessori classroom: Investigating variation theory and embodiment as a foundation of teachers’ development. Journal of Montessori Research, 6(1), 33-45.
Virginia, T. Eve. V. (2022) Parent discipline and pre-Schoolers' social skills. Early Child Development and Care, 192(3), 410-424.
Yanko. M. (2019). Learners’ identity through soundscape composition: Extending the pedagogies of Loris Malaguzzi With Music Pedagogy. Journal Learning Landscapes, 12, 2- 73. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |
||