
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,903 |
تحلیل نشانه شناختی اجتماعی تبلیغات گردشگری ایران و انگلستان ازدیدگاه سپهر نشانه ای لوتمان | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، مهر 1403، صفحه 99-112 اصل مقاله (950.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2022.60410.1476 | ||
نویسندگان | ||
مریم حاجی محمد جعفر1؛ فاطمه سیدابراهیمی نژاد* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان شناسی ، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
2استادیار زبان انگلیسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
با افزایش نقش و تقویت جایگاه آگهی در زیست فردی، تجاری و اجتماعی- فرهنگی یک جامعه، مطالعه آن به عنوان یک پدیده ضرورت مییابد. در میان انواع تبلیغات، تبلیغاتی که در زمینه گردشگری انجام میشود؛ میتواند نمود بهتری از فرهنگ جامعه میزبان را ارائه دهد. ازاینرو، پژوهش حاضر با اتخاذ بر رویکرد تطبیقی و با تکیه بر نظریه سپهرمعنایی لوتمان به بررسی لایههای این پدیده و مقایسه آنها در آگهیهای تبلیغات گردشگری ایران و انگلستان پرداختهاست. دادههای تحقیق از منابع مختلف تخصصی گردشگری نظیر تارنماهای گردشگری و پوسترهایی که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شدند، گردآوری شده است. نتایج نشان داد نظامهای کنشی در قالب لایههای معماری باعث نزدیکی گفتمان موجود در آگهیهای تبلیغاتی گردشگری در ایران و انگلستان است درحالیکه وجود لایههای دینی/مذهبی در آگهیهای ایرانی و عدم وجود آن در آگهیهای انگلیسی حاکی از افتراق گفتمان در این دسته از آگهیهاست. لذا اگرچه عناصر نه-فرهنگی معماری و بنا در این سپهر معنایی به نوعی همگانی معناشناختی در این سپهر تبدیل شده و در همه آگهیها وجود دارد، عناصر نهفرهنگی از قبیل پوشش خاص یا ابزارهای تفریحی و زندگی روزمره و همینطور نمادهای ملی در سپهر معناشناسی آگهیهای انگلستان نقش برجسته-ای دارند که در آگهیهای ایرانی غایب است. | ||
کلیدواژهها | ||
آگهی؛ آگهیهای تبلیغاتی؛ آگهیهای تبلیغات گردشگری؛ سپهر نشانهشناسی لوتمان؛ گردشگری؛ نشانهشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Socio-Semiotic Analysis of Tourism Advertisements in Iran and England based on Lotman’s Semiosphere | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Haji Mohammadjafar1؛ Fatemeh Seyed Ebrahimi Nezhad2 | ||
1Ph.D. Candidate in Linguistics, South branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor of English Language, North branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
With the increasing role and strengthened position of advertisements in the personal, commercial, and socio-cultural life of a society, studying it as a phenomenon becomes essential. Among various types of advertisements, those in the field of tourism can better represent the host society's culture. This research, adopting a comparative approach and relying on Lutman's semantic sphere theory, investigates and compares the layers of this phenomenon in the tourist advertisements of Iran and England. The research data were collected from various specialized tourism sources, such as tourism websites and posters shared on social networks. The results showed that action systems in the form of architectural layers bring the discourse in tourism advertisements in Iran and England closer. However, the presence of religious layers in Iranian ads and their absence in English ads highlight the differences in discourse in this category of ads. Thus, while non-cultural elements of architecture and buildings have become a kind of semantic universality in this sphere and are present in all advertisements, non-cultural elements such as special clothing, recreational tools, daily life, and national symbols play a prominent role in the semantic sphere of English advertisements but are absent in Iranian advertisements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Advertisement, advertisements, tourism advertisements, Sepehr Semiotics Lotman, tourism, semiotics | ||
مراجع | ||
سرفراز، حسین؛ پاکتچی، احمد؛ کوثری، مسعود و آشنا، حسامالدین (1396). واکاوی نظریة فرهنگی «سپهرنشانهای» یوری لوتمان و کاربست آن در زمینه تحلیل مناسبات میان دین و سینما. فصلنامة علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 10(39)، 73-96.
شایانسرشت، اکبر؛ خوشامن، زهرا؛ سامخانیانی، علیاکبر و نوروزی، زینب (1398). بومیسازی در ترجمههای منظوم حکایت کلاغ و روباه لافونتن در حرکت از فرانظام به نظام براساس نظریۀ لوتمان. نشریة ادبیات تطبیقی، 11(21)، 69-100.
شعیری، حمیدرضا و انتظاریملکی، سعیده (1392). تحلیل وجه القایی زبان تصویری تبلیغات از دیدگاه کنشی و تنشی بر اساس رویکرد نشانه-معناشناختی (بررسی موردی: گفتمان تبلیغاتی داخلی و خارجی). زبانشناسی و گویشهای خراسان، 5(9)، 95-117.
عباسی، آزاده (1399). تحلیل نشانهشناختی کنشهای خوارج براساس نظریة «خود و دیگر» یوری لوتمان با توجه به گزارههای نهجالبلاغه. پژوهش دینی، ۱۹(۴۰)، ۶۷-۹۰.
غلامپورگلی، محبوبه و حسامیکرمانی، منصور (1393). تحلیل نشانهشناختی تصویری از یک نگارة نسخة خطی “هزار و یک شب” به روش یوری لوتمان. نگارینة هنر اسلامی، 1(1)، 69-77.
فاضلی، فیروز و طباطبائی، سیداحمد (1402). تحلیل سپهر نشانهای شعر «در آستانه» احمد شاملو بر اساس نظریة یوری لوتمان. فصلنامة نقد و نظریة ادبی، 8(1)، 5-25.
معینالدینی، محمد؛ توفیقی، ثمر و شهبازی، رامتین (1401). سپهر نشانهای نگارگری ایرانی در دوران پهلوی اول براساس نظریة یوری لوتمان. رهپویة هنرهای تجسمی، 6(1)، 67-76
نورسیده، علیاکبر و پوربایرام، رقیه (1397). تحلیل نشانه معناشناسانه نظام گفتمان امام رضا علیه السلام (پژوهش موردی: دعای طلب باران). فصلنامة علمی فرهنگ رضوی، 8(29)، 35-58
Abbasi, A. A (2020). Semiotic Analysis of the Actions of the Khawarij Based on the ‘Insider and Outsider” Theory of Yuri Lutman and Considering the Propositions of Nahj al-Balaghah. bi-quarterly Journal of Pazhouhesh Dini, 19(40), 67-90. [In Persian] Fazeli, F., & Tabatbai, S. A. (2023). Reading Ahmad Shamlou’s “Dar Astaneh” in Light of Yuri Lotman’s Notion of the Semiosphere. Literary Theory and Criticism, 8(1), 5-25. [In Persian] Gholam Pour, M., & Hesami Kermani, M. (2014). A Semiotic Analysis of a Picture of Sani-ol-Molk’s The Thousand and One Nights based on Yuri Lotman. Negarineh Islamic Art, 1(1), 69-77. [In Persian] Kotov, K. & Kull K. (2006). Semiosphere versus Biosphere. In Brown, K. Encyclopedia of Language and Linguistics. (pp. 194-199). Elsevier. Lotman, Y. M. (1988). Text within a text. Soviet psychology, 26(3), 32-51. Lotman, Y. M. (1989). The semiosphere. Soviet Psychology, 27(1), 40-61. Lotman, Y. M. (1990). Universe of the Mind. A semiotic theory of culture. London: IB Taurus. Lotman, Y. M. (2005). On the semiosphere. Σημειωτκή-Sign Systems Studies, 33(1), 205-229. Lotman, Y. M. (2013). On the dynamics of culture. Σημειωτκή-Sign Systems Studies, 41(2-3), 355-370. Lucid, D. (1977). Soviet Semiotics: An Anthology. Baltimore: John Hopkins University. Moeinoddini, M., Tofighi, S., & Shahbazi, R. (2023). Iranian Painting’ Semiosphere in First Pahlavi Era Based on Yuri Lotman’s Theory. Rahpooye Honar-Ha-Ye Tajassomi, 6(1), 67-76. [In Persian] Noresideh, A. A., & Poor Bayram, R. (2020). Sign-Semantic Analysis Of Imam Riḍā's Discourse System (Case Study: Prayer Asking For Rain). Journal of Razavi Culture, 8(29), 35-58. [In Persian] Sarafraz, H., Pakatchi, A., Kousari, M., & Ashena, H. (2017). A Study of the Yori Lotman’s Semiosphere Cultural Theory and Its Application in the Field of Analysis of Relations between Religion and Cinema. Strategy for Culture, 10(39), 73-96. [In Persian] Shairi, H. R., & Entezari Maleki, S. (2013). A Semio-semantic Analysis of Manipulative Advertisements of Active and Tensive Types: A Comparison between the Discourse of the Domestic and Foreign Publications. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 5(9), 95-117. [In Persian] Shayanseresht, A., Khoshamen, Z., Samkhaniani, A. A., & Nowruzi, Z. (2020). Domestication in Poetry Translations of "The Crow and the Fox" Fable by La Fontaine in moving from "extra - system" to "system" based on Lotman's theory. Journal of Comparative Literature, 11(21), 69-100. [In Persian] Zylko, B. (2001). Culture and semiotics: Notes on Lotman's conception of culture. New Literary History, 32(2), 391-408.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |