| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,522 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,800,891 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,185,547 |
تاثیر اصوات بین آئورال و ایزوکرونیک بر هماهنگسازی امواج مغزی و اضطراب | ||
| عصب روان شناسی | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 37، مرداد 1403، صفحه 23-34 اصل مقاله (584.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clpsy.2024.72005.1753 | ||
| نویسندگان | ||
| احمد علیپور1؛ الناز جلیلی* 2؛ مهدیه رحمانیان3 | ||
| 1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 2کارشناس ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، ایران | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر پژوهش با هدف تاثیر اصوات بین آئورال و ایزوکرونیک بر هماهنگسازی امواج مغزی و اضطراب انجام شد. روش پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون_پسآزمون بدون گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان دارای اضطراب در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش اصوات بین آئورال و ایزوکرونیک (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب بک (1996) و ثبت امواج مغزی با استفاده از نقشه برداری مغز بود. گروه آزمایش اول به اصوات بین آئورال و گروه آزمایش دوم به اصوات ایزوکرونیک در 12 جلسه 20 دقیقهای گوش فرا دادند. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری و استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که صوت ایزوکرونیک و بین آئورال بر موج آلفا در نقطهF4 تاثیر معنیدار دارد (05/0>P)، اما بر متغیر اضطراب تنها صوت بین آئورال اثربخش است (05/0>P). نتایج حاکی از آن است که اصوات بین آئورال و ایزوکرونیک مداخلهای سودمند جهت هماهنگسازی امواج مغزی و صوت بین آئورال برای کاهش اضطراب دانشجویان است؛ بنابراین پیشنهاد میشود از این اصوات در کلینیک های درمان روانشناختی استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| صوت بین آئورال؛ صوت ایزوکرونیک؛ امواج مغزی؛ اضطراب | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effect of Inter-Aural and Isochronic Sounds on Brain wave Synchronization and Anxiety | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ahmad Alipour1؛ Elnaz Jalili2؛ Mahdiyeh Rahmanian3 | ||
| 1Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
| 2Master's degree in Psychology, Payam Noor University, South Tehran Branch, Iran | ||
| 3Associate Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| This research investigated the effect of inter-aural and isochronic sounds on the synchronization of brain waves and anxiety. The semi-experimental research method was pre-test-post-test without a control group. The statistical population was the students with anxiety in the academic year 2021-2022. 30 people were randomly selected in two groups of inter-aural and isochronic sounds (15 people in each group). The research tools were Beck's anxiety questionnaire (1996) and brain wave recording using brain mapping. The first experimental group listened to interaural sounds and the second listened to isochronic sounds in 12 20-minute sessions. The data were analyzed by univariate and multivariate analysis of covariance using SPSS version 24 software. The findings showed that isochronic and interaural sound has a significant effect on the alpha wave at the F4 point (P<0.05), but only interaural sound is effective on the anxiety variable (P<0.05). The results indicate that inter-aural and isochronic sounds are useful interventions for synchronizing brain waves and inter-aural sounds to reduce students' anxiety; therefore, it is suggested to use these sounds in psychological treatment clinics. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Interaural Sound, Isochronic Sound, Brain Waves, Anxiety | ||
| مراجع | ||
|
بقائی، مهتاب؛ طباطبائی، محمود. (1401). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر الگوی امواج مغزی و فشارخون در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، ۱۰(۳): 36-26.
دلاور، علی. (1391). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. انتشارات ارسباران.
شفیعی، رزا؛ نوروزی، سحر. (1399). مختصری بر تشخیص نشانه های اضطراب و افسردگی بر اساس امواج مغزی. رویش روان شناسی، ۹(۳): 98-93.
غیورکاظمی، فاطمه؛ سپهری شاملو، زهره؛ مشهدی، علی؛ غنائی چمن آباد، علی؛ پاسالار، فروزان. (1397). درمان فراشناخت و آموزش نوروفیدبک بر علائم اضطراب، نظم جویی هیجان و فعالیت امواج مغزی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی (تکآزمودنی). عصب روان شناسی، 4(12): 11-77.
کرد، بهمن؛ محمدی، منیره. (1398). پیشبینی اضطراب دانشجویان بر اساس دشواریهای تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۲(۱): 134-130.
کامران وند، مهنوش؛ دهقانی آرانی، فاطمه؛ رستمی، رضا؛ صادق نیّت، خسرو؛ فراهانی، حجت الله. (1401). رابطه باورهای استرس و الگوی کمّی امواج مغزی با ابعاد رشدِ پس از آسیب در افراد با سابقه ابتلاء و درمان بیماری کووید-۱۹. پژوهش در سلامت روانشناختی، 15(3): 23-1.
موحدی، یزدان. (1397). اثربخشی بیوفیدبک EEG بر خلاقیت و امواج مغزی. پرستار و پزشک در رزم، ۶(۲۰): 43-36. وزیری، شهرام؛ لطفی کاشانی، فرح؛ زین العابدینی، نیلوفر؛ زین العابدینی، سیده نرگس. (1394). اثر بخشی نظم بخشی رفتار برکاهش اضطراب زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 4(13): 62-53. Beck, A.T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R.A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol, 56(1): 893-897. Gómez, I., Jiménez, C., Johnson, E., Cerón, S., Peral, P., Bellón, J., Motrico, E. (2024). Effectiveness of multiple health behavior change interventions in reducing symptoms of anxiety in the adult population: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Preventive Medicine, 180(3): 107-118. Garcia, S., Nalven, M., Ault, A., Eskenazi, M. (2020). tDCS as a treatment for anxiety and related cognitive deficits. International Journal of Psychophysiology, 1(1): 158-172- Huang, H., Chang, S. (2023). Effects of virtual reality on creative performance and emotions: A study of brainwaves. Computers in Human Behavior, 146(11): 78-91. Harrewijn, A., Van der Molen, M. J. W., & Westenberg, P. M. (2016). Putative EEG measures of social anxiety: Comparing frontal alpha asymmetry and delta–beta crossfrequency correlation. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 16(6), 1086-1098. Klooster, D., Voetter, H., Baeken, C., Arns, M. (2024). Evaluating Robustness of Brain Stimulation Biomarkers for Depression: A Systematic Review of Magnetic Resonance Imaging and Electroencephalography Studies. Biological Psychiatry, 95(6): 553-563. Lee, J., Song, M., Yoo, S., Jang, J., Lee, D., Jung, Y., Ahn, W., Choi, J. (2024). Multimodal-based machine learning approach to classify features of internet gaming disorder and alcohol use disorder: A sensor-level and source-level resting-state electroencephalography activity and neuropsychological study. Comprehensive Psychiatry, 130(4): 152-164. Lin, Y., Zhang, C., Wang, Y. (2021). A randomized controlled study of transcranial direct current stimulation in treatment of generalized anxiety disorder. Brain Stimulation: Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation, 12(2): 403-412. Marhofer, W., Opfermann, P., Zadrazil, M., Kimberger, O., Triffterer, L., Marhofer, D., Klug, W. (2020). Brainwave entrainment to minimise sedative drug doses in paediatric surgery: a randomised controlled trial. British Journal of Anaesthesia, 125(3): 330-335. Sharkiya, S. (2024). The Effectiveness of Music Therapy in Reducing Perioperative Pain and Anxiety: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials. Perioperative Care and Operating Room Management, 34(3): 100-113 Saggar, M., Bruno, J., Gaillard, C., Claudino, L., Ernst, M. (2022). Neural resources shift under Methylphenidate: A computational approach to examine anxiety-cognition interplay. NeuroImage, 264(1): 968-979. Simard, C., Plante, I., Duchesne, S., Chaffee, K. (2022). The mediating role of test anxiety in the evolution of motivation and achievement of students transitioning from elementary to high school. Contemporary Educational Psychology, 71(10): 211-226. Seifi Alaa, T., Ahmadi-Pajouha, M., Motie Nasrabadi, A. (2018). Cumulative effects of theta binaural beats on brain power and functional connectivity. Biomedical Signal Processing and Control, 42(4): 242-252. Willemsen, R., Versluis, A., Joëlle, J., Petrus, A., Silven, A., Chavannes, N., Dijke, A. (2024). Evaluation of completely online psychotherapy with app-support versus therapy as usual for clients with depression or anxiety disorder: A retrospective matched cohort study investigating the effectiveness, efficiency, client satisfaction, and costs. International Journal of Medical Informatics, 189(11): 548-561. Wei, H., Jin, Z. (2024). EEG correlates of trait test anxiety in the flanker task for adolescents. Neuroscience Letters, 826(15): 137-145. Wiwatwongwana, D., Vichitvejpaisal, P., Thaikruea, L., Klaphajone, J., Tantong, A., Wiwatwongwana, A. (2017). The effect of music with and without binaural beat audio on operative anxiety in patients undergoing cataract surgery: a randomized controlled trial. Mscape Education, 9(5): 222-231. Yan, R., Tuo, J., Liu, M., Zhang, F., Xu, Z. (2023). Microstate analysis of resting-state electroencephalography in anxiety and depression of epilepsy comorbidity. Journal of the Neurological Sciences, 455(12): 121-132. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |
||