
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,557 |
میان شیوگی در تبلیغات: بررسی موردی رابطه زبان و تصویر در متون چندشیوهی تبلیغات بازرگانی محصولات کلور و پاکشوما | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، مهر 1403، صفحه 19-32 اصل مقاله (738.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2024.71465.1650 | ||
نویسندگان | ||
مریم نخعی1؛ فریده حق بین* 2 | ||
1دانشجو دکتری زبانشناسی. دانشگاه الزهرا. تهران. ایران | ||
2استاد زبان شناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
تاثیرات روزافزون تبلیغات در زندگی انسان غیرقابلانکار است. بهرهگیری همزمان از شیوههای مختلف ارتباطی مانند زبانی، تصویری، حرکتی، مکانی و شنیداری در قالب متونی چندشیوه در این حوزۀ مهم، میتواند به شکلی موثرتر از گذشته مخاطب را ترغیب و متقاعد به خرید کالا و خدمات کند. در این میان نقش زبان و تصویر و رابطة میانشیوگی آنها با یکدیگر و نیز با سایر شیوهها در معناسازی قابلتوجه است. پژوهش حاضر ضمن بکارگیری چارچوبی ترکیبی در قالب پژوهشی کیفی از نوع نشانهشناسی به بررسی نحوة تعامل زبان و تصویر (ثابت و متحرک) در آگهیهای تلویزیونی و چاپی و نیز بررسی اثربخشی هر کدام از این دو شیوه در متون چندشیوة آگهی پرداخته است. نتایج نشان میدهد علیرغم آنکه متون چندشیوه به عنوان یک کل معنایی، حاصل عملکرد همة شیوهها هستند، اما هرکدام از شیوهها اثرگذاری متفاوتی دارند. بهگونهایکه در آگهیهای تلویزیونی سهم زبان در ساخت و انتقال معنا بیش از تصویر بوده است اما در نسخة چاپی همان آگهیها میزان اثربخشی این دو شیوه متفاوت از یکدیگر است. | ||
کلیدواژهها | ||
میانشیوگی؛ تبلیغات؛ تصویر؛ متن؛ رسانه؛ چندشیوگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Intermodality in Advertising: A Case Study of Text-Image Relationship in Multimodal Advertising Texts of Clever and Pakshoma Products" | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Nakhaei1؛ farideh haghbin2 | ||
1Ph.D. Student Department of Linguistics, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Professor of linguistics, AL Zahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The increasing impact of advertising on human life is undeniable. The simultaneous use of various communication modes such as visual, linguistic, spatial, aural, and gestural in the form of multimodal texts in this important field can more effectively encourage and persuade the audience to purchase goods and services than before. Among these, the role of language and image and their intermodal relationship with each other and with other modes in meaning-making is noteworthy. The present study, while employing a mixed framework in the form of qualitative research of a semiotic type, examines how language and image (static and dynamic) interact in television and print advertisements and also examines the effectiveness of each of these two modes in multimodal advertising texts. The results show that although multimodal texts, as a semantic whole, are the result of the functioning of all modes, each mode has a different impact. In a way that in television advertisements, the share of language in constructing and transmitting meaning is more than the image, but in the print version of the same advertisements, the effectiveness of these two modes is different from each other | ||
کلیدواژهها [English] | ||
intermodality, advertising, image, text, media, multimodality | ||
مراجع | ||
Ahmadi, H, Yazdani, S; Babasalari, & Z; Rabi, A. (2018). Relationships between Texts and Images in Persian Language Textbooks Based on Marsh and White’s Theory: The Case Study of a Persian Language Textbook Series. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages Vol. 8, No. 2 (Tome 18), Fall & Winter 2019. [in Persian]
Jafari, M., & Shakrinzhad, M. (2016). An Introduction to the Application of Social Semiotics in Film Analysis. Journal of Society, Culture, and Media, 8(31), 65-102. [in Persian]
Hakim, A., Pakzad, Z., & Kouhmary, M. (2019). Analysis of thef unction of Language in Contemporary Painting from the Perspective of Michael Halliday's Systemic Functional Linguistics. Journal of Sociolinguistics, 3(2), 25-36. [in Persian]
Hakim, A., Pakzad, Z., & Kouhmary, M. (2021). Statement in Contemporary Iranian Painting: A Multimodal Discourse Analysis (Case Study: Solo Painting Exhibitions at Tarahan-e Azad Gallery, 2006-2016), Bagh-e Nazar Journal, 18(101), 67-82. [in Persian]
Adams, Y., Matu, P. M, & Oketch, O. (2014). Multimodality in Safaricom Advertisement Communication in the Kenyan Daily Nation Newspaper. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 403-410.
Bateman, J. A. (2014). Text and Image: A Critical Introduction to the Visual/Verbal Divide. London: Routledge
Barthes, R. (1977). Image Music Text: Essays Selected and Translated by Stephen Heath. London: Fontana Press.
Carney, R. N., & Levin, J. R. (2002). Pictorial Illustrations Still Improve Students’Learning from Text. EducationalPsycholoy Review. 14(1): 5-26.
Dastjerdi, H. V., Mobarkeh, S. D., & Zare, M. (2012). A Multimodal Analysis of Differences Between TV Commercials and Press Advertisements: A Discoursal Study of Persuasion-Seeking Strategies in the Mass Media. Studies in Literature and Language, Vol 4, No. 2, 115-121
Halliday, M. A. K. (1985). An Introduction to Functional Grammar London: Edward Arnold.
Halliday, M. A. K. (1978). Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning. London: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C.M.I.M. (2004). An introduction to Functional Grammar. 3rd ed. London, Arnold.
Jewitt, C. (Ed.) (2009). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. London: Routledge.
Jewitt, C., & Oyama, R. (2008). Visual meaning: a social semiotic approach. In T. V. Leeuwen, & C. Jewitt, Handbook of Visual Analysis.
Jewitt, C. Bezmer, J. O'Halloran, k. (2016). Introducing Multimodality London: Routledge.
Kress, G. R., & Van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge.
Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Abingdon: Routledge.
Marsh, E. E. & White, M. D. (2003). A Taxonomy of Relationships between Images and Text. Journal of Documentation, 59.6, pp. 647– 672(pp. 134-156). London: Sage
Martinec, R., & Salway, A. (2005). A System for Image–Text Relations in New (and Old) Media. Visual Communication. 4(3): 337-371.
Olowu, A., & Akinkurolere, S. O. (2015). A multimodal discourse analysis of selected advertisement of malaria drugs. Journal of English Education,3(2),166-173.
O'Toole, M. (2008). Thinking with your eyes: Magritte and the logical metafunction, systemic functional linguistics in use, Odense Working Papers in Language & Communication, 29, 63-84.
Salway, A., & Martinec, R. (2002). Some Ideas for Modelling Image-Text Combinations [On-line]. Available:http://epubs.surrey.ac.uk/508/ Leeuwen, & C. Jewitt, Handbook of Visual Analysis (pp. 134-156). London: Sage.
Siefkes, M. (2015). How Semiotic Modes Work Together in Multimodal Texts: Defining and Representing Intermodal Relations. 10plus1: Living Linguistics. Issue 1, Media Linguistics.
Stöckl, H. (2004b). In between Modes: Language and Image in Printed Media. In E. Ventola et al. (Eds.), Perspectives on Multimodality (pp 9-30). Amsterdam: Benjamins.
Thibault, P.J. (2000). The multimodal transcription of a television advertisement. In A. Baldry (Ed.), Multimodality and multimediality in the distance learning age. Campobasso, Italy: Palladino.
van Leeuwen, T. (2005). Introducing social semiotics. London: Routledge.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |