
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,623 |
بررسی عوامل موثر بر بهرهوری بانکداری اسلامی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون و شعب منتخب آن) | ||
حسابداری دولتی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، آبان 1403، صفحه 21-34 اصل مقاله (458.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/gaa.2024.70403.1708 | ||
نویسندگان | ||
حسن شریفی1؛ کامبیز هژبرکیانی* 2؛ فرید عسگری3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه اقتصاد، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران | ||
2استاد گروه اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه اقتصاد، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: بهمنظور ارزیابی عملکرد بانکها، سنجش بهرهوری بانکها امری ضروری است. بنابراین، در این مطالعه به بررسی بهرهوری و عوامل مؤثر بر آن در بانک توسعه تعاون و شعب منتخب آن پرداخته شد. روششناسی: برای سنجش بهرهوری از رویکرد تابع هزینه مرزی استفاده شد. همچنین، برای بررسی عوامل مؤثر بر بهرهوری در بانک از روش خود توزیع با وقفههای گسترده (ARDL) و در شعب منتخب از روش گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) طی دوره زمانی ماهانه از سال 1401-1390 استفاده شد. یافتهها و نتیجهگیری: بهرهوری در بانک توسعه تعاون نوسانات زیادی دارد. ضریب بلندمدت برآورد شده برای متغیر هزینه پرسنلی و مطالبات مشکوک الوصول منفی و معنادار و تسهیلات جاری، اینترنت بانک، موبایل بانک و تراکنش POS نیز مثبت و معنادار است. بهرهوری در شعب در سالهای مختلف متفاوت است. تأثیر دو متغیر تسهیلات جاری و مطالبات مشکوک الوصول بر بهرهوری معنادار نیست و تأثیر متغیرهای هزینه پرسنلی منفی و تراکنش ATM و POS مثبت و معنادار است. نوآوری: مطالعات پیشین به بررسی بهرهوری در بانکداری تمرکز کردهاند؛ با این حال، مطالعات اندکی به بررسی بهرهوری در بانک توسعه تعاون و شعب منتخب آن پرداختهاند. محدودیتهای پژوهش: نتایج حاصل از این پژوهش محدود به بانک توسعه تعاون است و در چارچوب سایر بانکهای خصوصی و دولتی با احتیاط قابل تفسیر است. کاربردهای عملیاتی: نتایج میتواند به مدیران بانکها کمک کند تا راهکارهایی برای بهبود بهرهوری، کاهش هزینهها و افزایش درآمدهای بانک بیابند و فرآیندهای مختلف را تجزیهوتحلیل برنامههای بهبود را اعمال نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهره وری؛ بانک توسعه تعاون؛ شعب منتخب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Factors Affecting the Productivity of Islamic Banking (Case Study of Tose’e Ta’avon Bank and its selected Branches) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan SHarifi1؛ kambiz hojabrkiani2؛ Farid asgari3 | ||
1PhD student, Department of Economics, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran | ||
2Professor of Economics Department,, Research Sciences Unit, Shahid Beheshti University and Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Assistant professor of department of economics, abhar barnch, islamic azad university, abhar, iran. | ||
چکیده [English] | ||
In order to evaluate the productivity of banks, it is necessary to measure the efficiency of banks. Therefore, in this research, productivity and factors affecting it were investigated in the Tose’e Ta’avon Bank and its selected branches. Methodology. The marginal cost function approach was used to measure productivity. Also, to investigate the factors affecting productivity in the bank, the autodistribution method with extended intervals (ARDL) and the generalized moments method (GMM) were used in selected branches during the monthly period of 2011-2018. Findings and Conclusion. Productivity in Tose’e Ta’avon Bank fluctuates a lot. The long-term coefficient estimated for the variable of personnel cost and doubtful receivables is negative and significant, and current facilities, internet bank, mobile bank and POS transaction are also positive and significant. Productivity in branches is different in different years. The effect of the two variables of current facilities and doubtful receivables is meaningless, and the effect of the variables of negative personnel costs and ATM and POS transactions is positive and significant. Originality. Previous studies have focused on examining productivity in banking; However, few studies have investigated the productivity of the Tose’e Ta’avon Bank and its selected branches. Limitations: The results of this research are limited to the Tose’e Ta’avon Bank and can be interpreted with caution in the context of other private and public banks. Practical impilications: The results can help bank managers to find solutions to improve productivity, reduce costs and increase bank profits, and analyze various processes and apply the necessary improvements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Productivity, Tose’e Ta’avon Bank, Selected branches | ||
مراجع | ||
Afekjo, H; Kalantari, A. (2018). Investigating the performance of Iran's banking system with the multi-border Malmquist-Leuenberger productivity index approach, Monetary and Banking Research, 12(40). (In Persian).
Asgharizadeh, E; & Amin, F. (2019). Increasing the productivity of banking services by prioritizing customers using quantitative techniques. Economic Policy and Research Quarterly, 36. (In Persian).
Asimakopoulos, I; Brissimis, S. N; & Delis, M. D. (2008). The efficiency of the Greek banking system and its determinants. Bank of Greece Economic Bulletin, (30).
Barnett, W. A. (1980). Economic monetary aggregates an application of index number and aggregation theory. Journal of econometrics, 14(1), 11-48.
Berg, S. A; Førsund, F. R; & Jansen, E. S. (1992). Malmquist indices of productivity growth during the deregulation of Norwegian banking, 1980-89. The Scandinavian Journal of Economics, S211-S228.
Coelli, T. J; Rao, D. S. P; O'Donnell, C. J; & Battese, G. E. (2005). An introduction to efficiency and productivity analysis. Springer science & business media.
Dezhpasand, F; Amini, A; & Ahmadi Kabir, M. (2018). Analysis of factors affecting the productivity of total factors: a case study of selected specialized and commercial banks, public and private in Iran. Financial Economics, 13(49), 153-182. (In Persian).
Dissanayake, R; & Wu, Y. (2021). Banking Efficiency Matters: Evidence from the Covid-19 Pandemic. Available at SSRN 3759421.
Donovan, D. J. (1978). Modeling the Demand for Liquid Assets: An Application to Canada (Etablissement d'un modèle de demande d'actifs liquides: application au Canada). Staff Papers-International Monetary Fund, 676-704.
Farrell, M. J. (1957). The measurement of productive efficiency. Journal of the Royal Statistical Society Series A: Statistics in Society, 120(3), 253-281.
Fiordelisi, F; Marques-Ibanez, D; & Molyneux, P. (2011). Efficiency and risk in European banking. Journal of banking & finance, 35(5), 1315-1326.
Fixler, D. J. (1993). Measuring financial service output and prices in commercial banking. Applied Economics, 25(7), 983-993.
Fixler, D. J; & Zieschang, K. D. (1992). User costs, shadow prices, and the real output of banks. In Output measurement in the service sectors (pp. 219-243). University of Chicago Press.
Fungáčová, Z; Klein, P. O; & Weill, L. (2020). Persistent and transient inefficiency: Explaining the low efficiency of Chinese big banks. China Economic Review, 59, 101368.
Guarda, P; & Rouabah, A. (2007). Banking output & price indicators from quarterly reporting data. Banque Centrale du Luxembourg working paper, (27).
Hassanzadeh, H; Mirsepaci, N; Faqihi, A; Najaf Beigi, R; & Afshar Kazemi, M; Ali. (2019). Presenting the model of the system of recruiting, providing and adjusting entrepreneur-oriented human resources in Iran's government organizations. Productivity Management, 14(1), 75-96. (In Persian).
Havranek, T; Irsova, Z; & Lesanovska, J. (2016). Bank efficiency and interest rate pass-through: Evidence from Czech loan products. Economic Modelling, 54, 153-169.
Hosseini, S. Sh; & Souri, A. (2007). Estimating the efficiency of Iranian banks and the factors affecting it. Economic Journal, 7(25), 127-155. (In Persian).
Jonas, M. R; & King, S. K. (2008). Bank efficiency and the effectiveness of monetary policy. Contemporary Economic Policy, 26(4), 579-589.
Kamalian, A. R; Amini Lari, M; & Moazi, H. (2009). Investigating the effect of electronic customer communication management system on customer satisfaction (case study: Golsar Fars sanitary ware company). Management Perspectives, 32, 69-87. (In Persian).
Khodada Kashi, F; & Hosseini, H. S. (2017). Estimation of cost function of Iranian banking industry and evaluation of types Savings in this industry. Journal of monetary and banking research. 10(31), 2956.
Khokhchi, S. M; & Janani, M; H. (2020). Igner's model test in measuring the efficiency and productivity of Iran's banking system. Knowledge of Accounting and Management Audit, 10(37), 245-253. (In Persian).
Mörttinen, L. M. (2002). Banking sector output and labour productivity in six European countries. Bank of Finland Research Discussion Paper, (12).
Schlüter, T; Busch, R; Hartmann-Wendels, T; & Sievers, S. (2012). Determinants of the interest rate pass-through of banks: Evidence from German loan products.
Sepherdoost, H; & Afshari, F. (2015). The effect of financial development and the granting of bank facilities on the productivity of the total production factors in the industry sector. Applied Economic Studies of Iran (Applied Economic Studies), 5(20), 221-251. (In Persian).
Shamshur, A; & Weill, L. (2019). Does bank efficiency influence the cost of credit? Journal of Banking & Finance, 105, 62-73.
Tsionas, E. G; Lolos, S. E; & Christopoulos, D. K. (2003). The performance of the Greek banking system in view of the EMU: results from a non-parametric approach. Economic modelling, 20(3), 571-592.
Wheelock, D. C; & Wilson, P. W. (1999). Technical progress, inefficiency, and productivity change in US banking, 1984-1993. Journal of Money, Credit, and Banking, 212-234.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 281 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |