
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,734 |
اثربخشی درمان تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر کیفیت زندگی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 47، بهمن 1403، صفحه 29-38 اصل مقاله (339.76 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.71361.4209 | ||
نویسندگان | ||
سونیا جاهدی دلیوند1؛ مرتضی ترخان* 2؛ مروارید احدی3؛ پروانه قدسی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسى، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر کیفیت زندگی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص انجام شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان (دختر و پسر) دارای اختلال بیشفعالی و نقص توجه در مدارس استثنایی شهر رشت در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند. تعداد افراد نمونه پژوهش حاضر بر اساس جدول کوهن 60 نفر که سهم هر گروه 15 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و همکاران، (1988)، پرسشنامه اضطراب بک (1990) و پرسشنامه استاندارد اختلال نقص توجه – بیشفعالی، سوانسون، نولان و پلهام (1981) بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها، کواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی توکی بود. نتایج پژوهش نشان داد که درمان تحریک فراجمجمهای با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی بر بهبود اضطراب و کیفیت زندگی در گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته است (01/0<p) و این نتایج در مرحله پیگیری که 2 ماه پس از مداخله بود، نیز بهدست آمد. میتوان نتیجه گرفت درمان تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای (تحریک الکتریکی فراجمجمهای) بر کیفیت زندگی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص موثر است | ||
کلیدواژهها | ||
درمان تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای؛ اضطراب؛ کیفیت زندگی؛ اختلال بیشفعالی و نقص توجه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Direct Transcranial Electrical Stimulation Treatment on Quality of Life and Anxiety in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Sonia Jahedi Delivand1؛ Morteza Tarkhan2؛ Morvarid Ahadi3؛ Parvaneh Ghodsi4 | ||
1Ph.D. Student, Department of Psychology, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Psychiatry, University of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran. | ||
4Assistant Professor, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study conducted with the aim of evaluating the effectiveness of transcranial direct electrical stimulation treatment on the quality of life and anxiety of children with attention deficit hyperactivity disorder. This study was applied with a quasi-experimental design of pre-test, post-test, and follow-up with a control group. The statistical population of the study consisted of students (boys and girls) with attention deficit hyperactivity disorder in special schools in Rasht in the academic year 1402-1403. The sample size of the present study was 60 people based on Cohen's table, with 15 people in each group selected through purposive sampling and then randomly assigned to two experimental and control groups. The research instruments were the Weir et al. Quality of Life Questionnaire (1988), the Beck Anxiety Inventory (1990), and the Swanson, Nolan, and Pelham Standard Questionnaire for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (1981). The data analysis methods were multivariate covariance and univariate analysis of covariance, and Tukey's post hoc test. The results of the study showed that transcranial direct current stimulation treatment had a positive effect on improving anxiety and quality of life in the experimental group (p<0.01), and these results also obtained in the follow-up phase, which was 2 months after the intervention. It can conclude that transcranial direct electrical stimulation treatment (transcranial electrical stimulation) is effective in the quality of life and anxiety of children with ADHD. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transcranial Direct Electrical Stimulation Treatment, Anxiety, Quality of Life, Attention Deficit Hyperactivity Disorder | ||
مراجع | ||
Aminde, L. N., Takah, N. F., Zapata-Diomedi, B., & Veerman, J. L. (2018). Primary and secondary prevention interventions for cardiovascular disease in low-income and middle-income countries: a systematic review of economic evaluations. Cost effectiveness and resource allocation: C/E, 16, 22. https://doi.org/10.1186/s12962-018-0108-9
Beasant B, Lee G, Vaughan V, Lotfaliany M, Hosking S. (2022). Health literacy and cardiovascular disease prevention: a systematic scoping review protocol. BMJ Open.;12(6): e054977. DOI: 10.1136/bmjopen-2021-054977. PMID: 35676010; PMCID: PMC9185497.
Bishop C, Mulraney M, Rinehart N, Sciberras E. (2019). An examination of the relationship between anxiety and social functioning in youth with ADHD: a systematic review. Psychiatry Res. 273:402–21.
Brown, J. C., Gerhardt, T. E., & Kwon, E. (2023). Risk Factors for Coronary Artery Disease. In StatPearls. StatPearls Publishing.
Buhr, K., & Dugas, M. J. (2019). The role of fear of anxiety and intolerance of uncertainty in worry: An experimental manipulation. Behavioral Research Therapy, 47, 215-223.
Dunst, C. J., Trivette, C. M., & Hamby, D. W. (2007). Meta-analysis of family-centered helpgiving practices research. Mental retardation and developmental disabilities research reviews, 13(4), 370–378. https://doi.org/10.1002/mrdd.-20176
Farahbakhsh, K., Shariatmadar, A. , Salimi, H. and Tahghighi Ahmadi, N. (2021). The Effectiveness of Parent-Child Interaction Program Training on Aggression in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 11(43), 63-86. doi: 10.22054/jpe.2021.56217.2235
Faundez V., De Toma I., Bardoni B., Bartesaghi R., Nizetic D., de la Torre R., et al. (2021). Translating molecular advances in Down syndrome and Fragile X syndrome into therapies. Eur. Neuropsychopharmacol. 28 675–690. 10.1016/j.euroneuro.2018.03.006
Galenkamp, V. Napadow, R. Edwards, N. (2018). The relationship between quantitative sensory testing (qst), mindfulness, fatigue, and pain in fibromyalgia, The Journal of Pain, 19, (3). 35, 48.
Hughes, M & Graham, J. (2018). Association of parent-rated sleep disturbances with attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms: 9-year follow-up of a population-based cohort study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 62(2), 244-252.
Jacobs, H., Bockaert, M., Bonte, J., D’Haese, M., Degrande, J., Descamps, L., Detaeye, U., Goethals, W., Janssens, J., Matthys, K., Muller, L., Van de Walle, H., Viane, I., Vlieghe, B., Grillet, M., Asher, R., Grillet, B., & De Bacquer, D. (2020). The impact of a group-based multidisciplinary rehabilitation program on the quality of life in patients with fibromyalgia: Results from the QUALIFIBRO study. Journal of Clinical Rheumatology: Practical Reports on Rheumatic & Musculoskeletal Diseases 26 8 313–319 doi: 10.1097/RHU.0000000000001120
Klassen, A. F., Miller, A., & Fine, S. (2014). Health-related quality of life in children and adolescents who have a diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatrics, 114(5), e541–e547. https://doi.org/10.1542/peds.2004-0844
Lee, D. H., Yang, M., Keum, N., Giovannucci, E. L., Sun, Q., & Chavarro, J. E. (2019). Mushroom Consumption and Risk of Total and Site-Specific Cancer in Two Large U.S. Prospective Cohorts. Cancer prevention research (Philadelphia, Pa.), 12(8), 517–526. https://doi.org/10.1158/1940-6207.CAPR-19-0101
Lefaucheur, J. P., Antal, A., Ayache, S. S., Benninger, D. H., Brunelin, J., Cogiamanian, F., ... & Paulus, W. (2017). Evidence-based guidelines on the therapeutic use of transcranial direct current stimulation (tDCS). Clinical Neurophysiology, 128(1), 56-92
Lema A., Carvalho S., Fregni F., Gonçalves Ó. F., Leite J. (2021). The effects of direct current stimulation and random noise stimulation on attention networks. Sci. Rep. 11:6201. 10.1038/s41598-021-85749-7.
Michielsen, M. de Kruif, J. Th. C. M. Comijs, H. C. (2019). Brainmarker-I differentially predicts remission to various attention-deficit/hyperactivity disorder treatments: a discovery, transfer, and blinded validation study. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 8(1), 52-60.
Murphy, K. R. (2017). Comparing the transfer effects of three neurocognitive training protocols in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: a single-case experimental design. Behaviour Change, 40(1), 11-29.
Plazier, M., Ost, J., Stassijns, G., De Ridder, D., & Vanneste, S. (2018). Systematic review of telehealth interventions for the treatment of sleep problems in children and adolescents. Journal of Behavioral Education, 29(2), 222-245.
Wittenberg, E., Goldsmith, J. V., & Beltran, E. (2022). Attention-deficit hyperactivity disorder traits are a more important predictor of internalising problems than autistic traits. Scientific Reports, 13(1), 31.
Zettin, M., Bondesan, C., Nada, G., Varini, M., & Dimitri, D. (2021). Transcranial Direct-Current Stimulation and Behavioral Training, a Promising Tool for a Tailor-Made Post-stroke Aphasia Rehabilitation: A Review. Frontiers in human neuroscience, 15, 742136. https://doi.org/-10.3389/fnhum.2021.742136
Zuppardo, L., Serrano, F., Pirrone, C., & Rodriguez-Fuentes, A. (2023). More Than Words: Anxiety, Self-Esteem, and Behavioral Problems in Children and Adolescents with Dyslexia. Learning Disability Quarterly, 46(2), 77-91. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 404 |