
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,625 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,649 |
حوزه مبدأ «نان» در اصطلاحات عامیانۀ فارسی: مفاهیم و انگیختگیهای شناختی چندگانه | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، اسفند 1403، صفحه 107-122 اصل مقاله (568.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2024.70759.1636 | ||
نویسنده | ||
ساسان ملکی* | ||
استادیار زبان شناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی اصطلاحات عامیانهای که افراد بههنگام برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی با دیگران از آنها استفاده میکنند، یکی از راههایی است که میتوان با آن از شیوۀ اندیشیدن افراد آگاهی یافت. هدف از این پژوهش توصیفی-تحلیلی، بررسی مفاهیم و تبیین انگیزههای شناختی در شکلگیری اصطلاحات عامیانه فارسی است که با حوزۀ عینی «نان» صورتبندی شدهاند. دادههای مورد نیاز این پژوهش از فرهنگ فارسی عامیانۀ نجفی (1387) استخراج شدند و در چارچوب دیدگاههای لیکاف و جانسون (1980) و کُوِچِش (2002) محک خوردند تا انگیختگی اصطلاحات از منظر سازوکارهای استعاره، مَجاز و دانش متعارف بررسی شود. تحلیل شواهد نشان داد که حوزۀ عینی «نان»، موجب شکلگیری اصطلاحاتی عامیانه با مفاهیم «معیشت»، «شکرگزاری»، «حمایت»، «دخالت»، «مزاحمت»، «شرافت»، «دِین»، «خساست»، «اشتباه» و «فرصتطلبی» شده است. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که اصطلاحات عامیانه شامل حوزۀ عینی «نان» بر پایۀ بیش از یک سازوکار شناختی صورتبندی شدهاند و شکلگیری اصطلاحات بررسیشده را نمیتوان تنها به یک عامل شناختی نسبت داد. از این رو، میتوان گفت که اصطلاحات عامیانه شامل حوزۀ عینی «نان» انگیختگی شناختی چندگانه دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نان؛ اصطلاحات عامیانه فارسی؛ انگیختگی شناختی؛ استعاره؛ مَجاز؛ دانش متعارف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Bread" as the Source Domain in Persian Colloquial Idioms: Concepts and Multiple Cognitive Motivations | ||
نویسندگان [English] | ||
Sasan Maleki | ||
Assistant Professor in Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The study of the colloquial idioms, which are used to establish and maintain social relations with others, is a way to realize how people think. The following descriptive-analytical study aims at investigating the concepts and explaining the cognitive motivations in the Persian colloquial idioms which include the word "bread". The data required for the study were extracted from Najafi's Persian Folklore Idioms (2008/1387) and analyzed within the approaches discussed by Lakoff and Johnson (1980) and Kövecses (2002) to determine the cognitive motivations in the idioms in terms of metaphor, metonymy and conventional knowledge. Findings showed that "bread" motivates the formation of the abstract concepts of "INCOME", "GRATITUDE", "SUPPORT", "INTERFERENCE", "TROUBLESOMENESS", "HONOR", "OWE", "MEANNESS", "MISTAKES" and "OPPORTUNISM" in the idioms. The study, also, revealed that the idioms which contain the concrete domain of "bread" are conceptualized by more than one cognitive mechanism, and the formation of the idioms cannot be related to only one mechanism. Hence, it could be concluded that idioms are motivated by multiple cognitive mechanisms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bread, Colloquial Persian Idioms, Cognitive Motivation, Metaphor, Metonymy, Conventional Knowledge | ||
مراجع | ||
References Al-e Ahmad, J. (1954). The History of the Hives. Tehran: Unknown Publisher. [In Persian] Al-e Ahmad, J. (1967). The Curse of the Land. Tehran: Nill Publications. [In Persian] Amid, H. (2008). Amid Persian Dictionary. Tehran; Amir Kabir Publications. [In Persian] Barati, Z., Rovshan, B., Pourebrahim, S., & Yousefi Rad, F. (2023). A Cross-Cultural Study of the Biological Motivation of Hand and Foot Metonymy-based Metaphors in Persian and English. Journal of Sociolinguistics, 6(1), 1-
Persian] Chomsky, N. (1980). Rules and Representations. New York: Colombia University Press. Dastlan, M. (2022). The Study of the function of Metaphtonymy in the Semantic Structure of Idiomatic Expressions in the Framework of Cognitive Semantics. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 13(2), 285-306. doi: 10.22067/jlkd.2022.72644.1058. [In Persian] Ghanooni, H., & Gholamhoseini, P. (2017). Investigating and Analyzing the Reflection of Folklore (Proverb) in the Novels of Jalal al- Ahmad. The Journal Of Linguistic and Rhetorical Studies, 8(15), 117-140. doi: 10.22075/jlrs.2017.11258.1031. [In Persian] Golfam A, Yousefi rad F.(2002), Cognitive Linguistics and Metaphors. Advances in Cognitive Sciences. 4 (3) :59-64. [In Persian] Haghighi, H., Shairi, H. R., & Abolhassani Chimeh, Z. (2021). Linguistic Idioms: the Creative Enunciative Practices Originated from Rhizomatic Ruptures. Journal of Researches in Linguistics, 13(2), 77-94. doi: 10.22108/jrl.2022.132880.1643. [In Persian] Hedayat, S. (1951). Haji Agha. Tehran: AmirKabir. [In Persian] Katz, J., and Postal, P. (1963). The Semantic Interpretation of Idioms and Sentences Containing Them. MIT Research Laboratory of Electronic Quarterly Progress Report, Vol.70:275-282. Kövecses, Z. (2002). Metaphors: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press. Kroeger, P.R. (2018). Analyzing Meaning: An Introduction to Semantics and Pragmatics. Berlin.Language Science Press. Lakoff, G.(1993). The Contemporary Theory of Metaphor in Geeraerts, Dirk(ED). Cognitive Linguistics: Basic readings (Cognitive Linguistics Reasearch) Mouton de Gruyter Berlin, New York,pp.185-238. Lakoff, G. & M. Johnson (1980). Metaphors We Live By. Chicago, IL: University of Chicago Press. Mahdavi, B. et al. (2015). The use of Persian Folk, a feature of Ghem-Magham Farahani's Compositions. Colloquial Culture and Literature. 5:185-208. [In Persian] Maleki, S., & Rasekh-Mahand, M. (2019). Variation in Persian Head Idioms. Persian Language and Iranian Dialects, 4(2), 7-35. doi: 10.22124/plid.2019.12680.1349. [In Persian] Maleki, S., & Rasekhmahand, M. (2023). Flexibility in Persian Idiomatic Expressions: The case of "Hand-Idioms". Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 15(1), 95-
Persian] MirSadeghi, J. (1970). The Lenghth of the Night. Tehran:Zaman. [In Persian] MirSadeghi, J. (1971). The Broken Ones. Tehran:Zaman. [In Persian] MirSadeghi, J. (1984). The Winds Inform the Change of the Seasons. Tehran:Zaman. [In Persian] Najafi, A. (2008). Persian Colloquial Dictionary. 2nd ed. Tehran: Niloofar. [In Persian] Najafi, A. et al. (2015). The use of Colloquial and Standard Language in Ahoo Khanoom's husband. Baharestan-e Sokhan. 30:177-194. [In Persian] Nunberg, G., I.A.,Sag, and T.Wasow. (1994). Idioms. Language,Vol.70:491-538. Ortony, A. (1993). Metaphor and Thought. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press. Pezeshkzad. I. (1977). Asmoon Rismoon. Tehran: AmirKabir Publications. [In Persian] Rasekh-Mahand, M. (2011). An Introduction to Cognitive Linguistics: Theories and Concepts. Tehran: Samt. [In Persian] Safavi, K. (2013). An Introduction to Semantics. 5th Ed.Tehran:Sooreh Mehr. [In Persian] Sarli, N. (2008). Persian Colloquial, Tehran: Hermes. [In Persian] Shamloo Jani Beyk, A. (2013). A survey on the effects of popular culture (folklore) in Ale Ahamd’s stories. Fiction Studies, 1(2), 34-47. [In Persian] Tabibzadeh, O. (1994). Classification and Record of Persian Phrasal Idioms. Nashre Danesh,4: 4- 20. Zolfaghari H., (2017). Linguistic stereotypes in classic texts of Persian folk literature. LRR , 8 (5) :53-78. [In Persian] Zolfaghari, H., & Bagheri, B. (2018). Persian prose in folk Written Fiction. Journal of Prose Studiesin Persian Literature, 21(43), 87-112. doi: 10.22103/jll.2018.2172. [In Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |