
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,877 |
بررسی رمان چهار زن با تکیهبر «جنبههای سهگانه زمان» ژرار ژنت و ارتباط آن با شیوه روایتگری | ||
دوفصلنامه نقد داستان معاصر فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pl.2025.73113.1678 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صادقی نقدعلی علیا* 1؛ فاطمه رحمانی فرد2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی، بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
ژرار ژنت (1930-2018) نظریهپرداز ساختارگرای فرانسوی ازجمله نظریهپردازانی است که با تفاوت قائل شدن میان زمان داستانی و زمان متن، سه عنوان نظم، تداوم و بسامد را مطرح کرده و پرشهای زمانی را از دلایل زیبایی متن میداند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رمان چهار زن اثر محمد اسماعیل حاجی علیان با تکیهبر «جنبههای سهگانه زمان» ژرار ژنت و ارتباط آن با شیوه روایتگری، به روش توصیفی_تحلیلی به انجام رسیده است. نتیجه بررسی شواهد نشان میدهد که نویسنده با شناخت و استفادهی درست از تکنیکهای روایی، دست به آفرینش اثر هنری زده است. این اثر با روایت سهراب در زمان حال آغاز میشود و روایتگران مختلفی داستان خود را بهصورت گذشتهنگری بیرونی یا درونی ذکر میکنند. وجود راویان مختلف در فواصل زمانی متعدد، باعث شده است برخی رخدادها را بهصورت آیندهنگر درونی و بیرونی و پیش از وقوع در زمان داستان، بشنویم. بهوضوح میتوان تأثیر روایتگر را به نوع استفاده نویسنده از شگردهای زمانی دید؛ ازآنجاییکه راویان حوادث، بیمارانی هستند که زندگی خود را برای روانپزشک نقل میکنند، نویسنده از شگرد زمان پریشی استفاده کرده است و با استفاده از حذف و خلاصه گویی باعث تعلیق در داستان شده که بهشتاب داستان نیز کمک کرده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حاجی علیان در این اثر بهدرستی از شخصیتپردازی در راستای زمانمندی استفاده کرده تا جایی که میتوان گفت نوع روایتگری و شیوه زمانمندی ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات داستانی معاصر؛ رمان چهار زن؛ ژرار ژنت؛ نظریه روایت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Scrutinizing the novel of ''Four Women'' based on trilogy aspects of time, theory of Gérard Genet and relation to the narrating method | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh sadeghi naghdali olya1؛ fatemeh rahmanifard2 | ||
1Department of Persian language and literature, Payame noor University, Tehran, Iran. | ||
2PhD candidate in Persian Language and Literature, University of Esfahan, Esfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research has been done based on descriptive- analytical method to figure out the narrative and time lining indicators. According to the findings of this novel, it is concluded that the writer has created an artistic work as he perfectly recognized and used the narrative techniques. This works starts at the present time and it is narrated by Sohrab Delkhah Irani. It flashes back to past through the point of view of different characters. He describes narrations in the form of external or internal reviewing. The presence of different narrators in several time intervals has made us get to know some events in an internal and external perspective and before they happened in the time of the story. The writer has used the time skipping technique. He has used omission and summarizing to induce the sense of suspension in the story it also helps the story progress faster. In the narration of most of the story events, descriptive pause is detected as some pages of the story is devoted to describe a person or a place. Frequency is bold in this narration and the writer has used uniaxial, multi-axial and repetitive axial ones in this narration. The uniaxial, repetitive axial and multi- axial have the most frequency, respectively. The findings of this research indicate that Haji Alian knows the narrative techniques perfectly and he has properly used time lining. Thus, it is concluded that"time" is one of the prominent factors in his work. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
contemporary fictional literature, The Four Women ', novel,,, Gé, rard Genet, narration theory | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 |