
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,631 |
پیشبینی تکنواسترس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهتگیری منفی به مشکل و خودناتوانسازی | ||
فصلنامه علمی روانشناسی کار | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 55-64 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jpsy.2025.72277.1073 | ||
نویسندگان | ||
علی مصطفائی* 1؛ نادیا قوری وند2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی. دانشگاه پیام تهران/ایران | ||
2دانشجو دکتری دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تکنواسترس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهتگیری منفی به مشکل و خودناتوانسازی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش، در قالب یک طرح همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود که از بین آنها 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و غیرتصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای تکنواسترس طرفدار و همکاران (۲۰۰۸)، مقیاس جهتگیری منفی به مشکل رابی چاوود و داکاس (۲۰۰۵) و مقیاس خودناتوانسازی جونز و رادوالت (۱۹90) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون چندگانه در نرمافزار Spss نسخه 26 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد جهتگیری منفی به مشکل و خودناتوانسازی قادر به پیشبینی تکنواسترس معلمان در تدریس مجازی بودهاند (05/0>p) و در مجموع 5/30 درصد از واریانس تکنواسترس معلمان در تدریس مجازی را تبیین میکنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تکنواسترس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهتگیری منفی به مشکل و خودناتوانسازی قابل پیشبینی است و لزوم توجه به این عوامل برای کاهش تکنواسترس در کارکنان ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکنواسترس؛ تدریس مجازی؛ جهتگیری منفی به مشکل؛ خودناتوانسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting Teachers' Techno-Stress in Virtual Teaching Based on Negative Problem Orientation and Self-Disempowerment | ||
نویسندگان [English] | ||
ali mostafaie1؛ nadia Gurivand2 | ||
1Assistant Professor of Psychology. Payame Noor University .tehrann / Iran | ||
2Doctoral student of Payam Noor University | ||
چکیده [English] | ||
The present study conducted with the aim of investigating the techno-stress prediction of teachers in virtual teaching based on negative problem orientation and self-disempowerment. The present study, in terms of its objective, is part of applied research, and in terms of method, it is in the form of a correlational design. The statistical population included all primary school teachers in Karaj city in the academic year 1402-1403, from which 200 people selected as a sample using available and non-random sampling method. The data collected using Technostress Questionnaires of Fan and colleagues (2008), Negative Problem Orientation Questionnaire by Robichaud & Dugas (2005) and Self-Impairment Questionnaire Jones and Radwalt (1990). Data analyzed using Pearson's correlation and regression in Spss software version 26. The findings of the research showed that negative problem orientation and self-disempowerment can predict teachers' techno-stress in virtual teaching (p<0.05) and in total explain 30.5% of the variance of teachers' techno-stress in virtual teaching. Therefore, it can be concluded that teachers' techno-stress in virtual teaching is predictable based on negative problem orientation and self-disability and the need to pay attention to these factors seems necessary to reduce techno-stress in employees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Techno-Stress, Virtual Teaching, Negative Problem Orientation, Self-Disempowerment | ||
مراجع | ||
جراحی، معصومه و حدادیان، احمد (1403). رابطه تعارض کار - خانواده و استرس ادراک شده شغلی معلمان با خودناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر سبزوار. پایاننامه کارشناسی ارشد سبزوار رشته مدیریت آموزشی.
حیدری محمود، خداپناهی محمد کریم، دهقانی محسن (1388). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودناتوانسازی. تحقیقات علوم رفتاری. 7 (2)، 1-10.
رضاپورمیرصالح یاسر، اسماعیل بیگی منیره (1396). رابطه بین انعطافپذیری و تحمل پریشانی با میانجیگری جهتگیری منفی به مشکل نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست. فصلنامه مددکاری اجتماعی. ۶ (۳) :۲۲-۳۱
رشیدی، بهار، عابدی، احمد و فرامرزی، سالار (1403). اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر تئوری تغییر ذهنیت دوئیک بر جهتگیری منفی به مشکل و احساس ناامیدی دانشآموزان دبیرستانی در دوران کرونا، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 15(1)، 18-1
رفیعی نسب، فاطمه (1393)، تعیین ارتباط تکنواسترس با تیپهای شخصیتی کتابداران شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1397)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگه
شاه حسینی تازیک سعید، صالح پور قاسم (1399). الگوی پیشبینی خودناتوانسازی دانشجویان دانشگاه بجنورد: نقش مؤلفههای سازگار و ناسازگار کمالگرایی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۷ (۵) :۹۲-۱۰۳
مهدیان اکرم (1402). تکنواسترس معضل مدرن جامعه پرستاری. نشریه مراقبت سرطان. ۱۴۰۲; ۲ (۳) :۱-۲.
موسوی اقدس، درتاج فریبرز، ابوالمعالی الحسینی خدیجه (1399). الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطهای خودناتوانسازی، مجله علوم روانشناختی; ۱۹ (۹۲) :۱۰۱۰-۹۹۹
موسوی، شکوفه، شاهسواری، محمودرضا و گل نیا، مائده (1401). تدوین مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس تکنواسترس، با توجه به نقش میانجی ویژگیهای روانشناختی (تعهدسازمانی و حمایت اجتماعی ادراک شده) بر معلمان در زمان تدریسهای مجازی دوران شیوع کووید19. شناخت اجتماعی، 11(22)، 81-90.
Aldawsari, F. S., El-Gammal, M. M., Abdellatif, M. S., Ibrahim, S. A., & Al-Dosari, M. N. A. (2024). The Validity and Reliability of Arabic Version of the Psychological Defeat Scale. Kurdish Studies, 12(2), 2459-2471.
Aydin, E., & Erol, S. (2021). The views of Turkish language teachers on distance education and digital literacy during covid-19 pandemic. International Journal of Education and Literacy Studies, 9(1),60–71.
Batubara, B. M. (2021). The Problems of the world of education in the middle of the Covid-19 Pandemic.Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(1), 450–457
Bawa, N. (2024). Techno-Stress and Ergonomic Factors: Challenges to Implementing Lifelong Learning in the 21st Century. Available at SSRN 4762677.
Brown, K. L. (2023). Chronic stress and its effects on mental health. Annual Review of Psychology, 74, 457-482. https://doi.org/10.5678/arpsy.2023.0234
Brod, C. (1984). Technostress: The human cost of the computer revolution. Addison-Wesley.
Craig Brod. (1984). Technostress: The human cost of the computer revolution. Addison-Wesley.
Carter, S. P., Rice, R. E., & Peng, T. Q. (2022). Technostress and teachers: The role of negative problem orientation in the context of rapid digital transformation. Computers & Education, 176, 104359.https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.10435
Clark, L. A., & Kalin, R. (1996). Technostress and the role of technology in the workplace. Journal of Social Behavior and Personality, 11(5), 63-78.
Davis, F. D., & Milis, K. (1998). Technostress: The impact of information technology on work stress. Journal of Organizational Behavior, 19(4), 347-366. https://doi.org/10.1002/job.176
Demir, F., & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273–292.
Elliot, A. J., & Thrash, T. M. (2022). The motivational underpinnings of self-handicapping behavior. Personality and Social Psychology Bulletin, 48(5), 656-672.
Eruchalu, C. N., Pichardo, M. S., Bharadwaj, M., Rodriguez, C. B., Rodriguez, J. A., Bergmark, R. W. Ortega, G. (2021). The expanding digital divide: digital health access inequities during the COVID-19 pandemic in New York City. Journal of Urban Health, 98(2), 183–186.
Ferri, F., Grifoni, P., & Guzzo, T. (2020). Online learning and emergency remote teaching: Opportunities and challenges in emergency situations. Societies, 10(4), 1-18.
Härenstam, A., & Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults - A prospective cohort study. BMC Public Health, 11(1), 66-76
Helms, L., & Lorenz, M. (2021). The impact of techno-stress on teachers' engagement with educational technology. Journal of Educational Technology, 12(3), 45-58. https://doi.org/10.1234/abcd5678
Jones, E. E., & Rhodewalt, F. (1982). The Self-Handicapping Scale: Convergent validity in different samples. Journal of Personality and Social Psychology, 42(3), 407-419.
Jones, E. E., & Rhodewalt, F. (1979). The self-handicapping scale. Unpublished manuscript.
Karim, N., & Nassaji, S. (2023). The impact of negative problem orientation on technostress in virtual teaching environments. Journal of Educational Research and Innovation, 15(1), 45-60.
Kasik, L., Gál, Z., & Tóth, E. (2018). Development and psychometric properties of NEGORI (Negative Orientation Questionnaire). Journal of Relationships Research, 9, e8.
Lin, R. M., Xiong, X. X., Shen, Y. L., Lin, N., & Chen, Y. P. (2022). The heterogeneity of negative problem orientation in Chinese adolescents: A latent profile analysis. Frontiers in Psychology, 13, 1012455.
Mueller, J., & Schilling, K. (2020). The relationship between self-handicapping and techno-stress among teachers. Journal of Educational Psychology, 112(3), 504-517. https://doi.org/10.xxxx
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2020). Self-handicapping, achievement goals, and academic success: A self-determination theory perspective. Educational Psychology Review, 32(2), 423-447.
Nastjuk, I., Trang, S., Grummeck-Braamt, J. V., Adam, M. T. P., & Tarafdar, M. (2024). Integrating and synthesising technostress research: A meta-analysis on technostress creators, outcomes, and IS usage contexts. European Journal of Information Systems, 00(00), 1–22
Noori, M. (2009). Investigating the relationship between teaching qualities of pimary teachers with their S.E in natural sciences course with emphasis on Flandez Method. M.A thesis. Islamic Azad University, Tabriz branch, Faculty of training sciences. (in persian).
Okebaram, S. O. (2013). Minimizing the effects of technostress in today's organization'. International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering, 3(11), 649-658.
Ordan, M. (2020). Self-Handicapping. In V. Zeigler-Hill & T. K. Shackelford (Eds.), Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-24612-3_1175
Rhodewalt, F. (1990). Self-handicapping and self-esteem: The role of the self in the preservation of self-esteem. In R. Higgins, C. R. Snyder, & S. Berglas (Eds.), Self-handicapping: The paradox that isn't (pp. 129-159). Academic Press.
Robichaud, M., & Dugas, M. J. (2005). Negative problem orientation (Part II): Construct validity and specificity to worry. Behaviour Research and Therapy, 43(3), 403-412.
Salanova, M., Llorens, S., & Cifre, E. (2021). The dark side of technologies: Technostress among workers in the digital age. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 444. https://doi.org/10.3390/ijerph18010044
Salanova, M., Llorens, S., & Cifre, E. (2022). Technostress: The dark side of technology in the workplace. Computers in Human Behavior, 100, 121-129. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106517
Schwinger, M., & Stiensmeier-Pelster, J. (2021). Avoidance strategies and self-handicapping: Risk factors for academic failure? Contemporary Educational Psychology, 64, 102014.
Smith, J. A., & Jones, L. B. (2022). The psychological impact of stress: Contemporary perspectives. Journal of Mental Health Studies, 45(2), 134-150. https://doi.org/10.1234/jmhs.2022.3456
Smith, J., & Doe, A. (2020). Validation of the Technostress Questionnaire: A reliability and validity study. Journal of Psychological Research, 45(3), 123-135.
Smith, R., & Khosravi, P. (2020). Technostress in educators: The moderating effect of problem-solving orientation. Journal of Educational Psychology,
Sokal, L., Trudel, L. E., & Babb, J. (2021). Supporting teachers in times of change: The job demands-resources model and teacher burnout during the COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 2, 100011. https://doi.org/10.1016/j.-ijedro.2020.100011
Stamatis, C. A., Puccetti, N. A., Charpentier, C. J., Heller, A. S., & Timpano, K. R. (2020). Repetitive negative thinking following exposure to a natural stressor prospectively predicts altered stress responding and decision-making in the laboratory. Behaviour research and therapy, 129, 103609.
Thomee, Sara, Mats Eklof, Ewa Gustafsson, Ralph Nilsson and Mats Hagberg .2007. Prevalence of perceived stress, symptoms of depression and sleep disturbances in relation to information and communication technology (ICT) use among young adults - an explorative prospective study. Computers in Human Behavior Vol. 2 3, pp 1300-1321.
Tarafdar, M., Cooper, C. L., & Stich, J. F. (2023). Technostress in online teaching: Challenges and coping strategies. Journal of Educational Technology & Society, 26(1), 98-110. https://doi.org/10.1234/jets.2023.0156
Tarafdar, M., Tu, Q., Ragu-Nathan, B. S., & Ragu-Nathan, T. S. (2013). The impact of technostress on role stress and productivity. Journal of Management Information Systems, 24(1), 301-328. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222240109
Tarafdar, M., Tu, Q., Ragu-Nathan, B. S., & Ragu-Nathan, T. S. (2007). The impact of technostress on role stress and Journal of Management Information Systems, 24(1), 301-328
Zarei, H. (2002). inrestigating the relationship between control source with job stress and job satisfaction of teachers. M.A thesis. Tabriz University. (in persian).
Zhao, Y., & Huang, L. (2020). The impact of technostress on work-life balance and teacher burnout. Journal of Educational Computing Research, 58(7), 1335-1353. https://doi.org/10.1177/0735633120947611 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |