
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,903 |
بررسی ارتباط بین ابعاد شایستگی فناوری اطلاعات با خشنودی شغلی و اشتراک دانش | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
دوره 10، 4 ( زمستان 1402) - شماره پیاپی 39، دی 1402، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2025.74326.1626 | ||
نویسندگان | ||
علی بیرانوند* 1؛ کیمیا صحراییان2؛ نسرین باقری3 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران. | ||
3استادیار، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی رابطه ابعاد شایستگی فناوری اطلاعات با خشنودی شغلی و اشتراک دانش پرداخته است. این پژوهش براساس هدف کاربردی و برحسب نحوه گردآوردی دادهها از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش کارشناسان مشاوره مدارس استان فارس در سال 1403 هستند. تعداد کل این اقراد 183 نفر بودند. توزیع پرسشنامه در میان تمامی کارشناسان انجام شد. 175 پرسشنامه تمکیل شده دریافت شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه شایستگی فناوری اطلاعات (تیپینز و سوهی، 2003)، پرسشنامه خشنودی شغلی (مینه سوتا، 2008)، پرسشنامه اشتراک دانش (ون دن هوف و دی ریدر، 2004) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه) با استفاده از نرمافزار SPSS-24 استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ابعاد دانش فناوری اطلاعات، عملیات فناوری اطلاعات و زیرساخت فناوری اطلاعات تأثیر معنیدار مثبتی بر خشنودی شغلی دارند. با توجه به مقـادیر ضرایب بِتا میتوان گفت میزان تأثیر بعد زیرساخت فناوری اطلاعات (39/0β =) از میزان تأثیر بعد دانش فناوری اطلاعات (31/0β =) و عملیات فناوری اطلاعات (13/0β =) بر خشنودی شغلی بیشتر است. همچنین ابعاد دانش فناوری اطلاعات، عملیات فناوری اطلاعات و زیرساخت فناوری اطلاعات تأثیر معنیدار مثبتی بر اشتراک دانش دارند. با توجه به مقـادیر ضرایب بِتا میتوان گفت میزان تأثیر بعد دانش فناوری اطلاعات (45/0β =) از میزان تأثیر بعد عملیات فناوری اطلاعات (27/0β =) و زیرساخت فناوری اطلاعات (17/0β =) بر اشتراک دانش بیشتر است. نتایج حاکی از رابطه مستقیم و معنیدار بین ابعاد شایستگی فناوری اطلاعات با خشنودی شغلی و اشتراک دانش بین مشاوران مدارس استان فارس است. خشنودی شغلی کارکنان و اشتراک دانش هر دو متغیرهایی هستند که در صورت بهبود، به ارتقاء کلی سازمان کمک میکنند. بنابراین پیشنهاد میشود که سازمانها بهمنظور ارتقاءی خشنودی شغلی کارکنان، اشتراک دانش و شایستگیهای فناوری اطلاعات را در خود ارتقاء بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات؛ شایستگی فناوری اطلاعات؛ خشنودی شغلی؛ اشتراک دانش؛ کارشناسان مرکز مشاوره؛ استان فارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Dimensions of Information Technology Competence with Job Satisfaction and knowledge Sharing | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Biranvand1؛ Kimia Sahraian2؛ Nasrin Bagheri3 | ||
1Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant professor, Department of Psychology, Higher Education Center of Eghlid, Eghlid, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The The present research has investigated the relationship between information technology competency dimensions and job satisfaction and knowledge sharing among education workers in Alborz province in 2024. This research was based on the practical purpose and according to the method of data collection, descriptive-correlation type. The statistical sample studied was 310 education staff of Alborz province, who were selected by stratified random sampling. The data collection tools in this research were the information technology competency questionnaire (Tippins & Sohi, 2003), job satisfaction questionnaire (Minnesota, 2008), and knowledge-sharing questionnaire (Van den Hooff and De Ridder, 2004). Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple linear regression) were used for data analysis using SPSS-24 software dimensions of information technology knowledge, information technology operations and Information technology infrastructure had a significant positive effect on job satisfaction. According to the values of beta coefficients, it can be said that the influence of the information technology infrastructure dimension (β = 0.39) is greater than the influence of the information technology knowledge dimension (β = 0.31) and information technology operations (β = 0.13). It is more about job satisfaction. Also, the dimensions of information technology knowledge, information technology operations and technology infrastructure Information have a positive significant effect on knowledge sharing. According to the values of beta coefficients, it can be said that the impact of information technology knowledge (β = 0.45) is greater than the impact of information technology operations (β = 0.27) and information technology infrastructure (β = 0.17). It is more about sharing knowledge. The results indicated a direct and significant relationship between the dimensions of information technology competence with job satisfaction and knowledge sharing among the education staff of Alborz province. Employee job satisfaction and knowledge sharing are both variables that, if improved, contribute to the overall improvement of the organization. Therefore, it is suggested that organizations improve knowledge sharing and IT competencies in order to improve employee job satisfaction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information technology Competency Dimensions, Job Satisfaction, Knowledge Sharing, Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |