| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,524 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,809,519 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,187,041 |
تبیین ویژگیهای برنامهدرسی دانشگاه خدمتمحور (یک مطالعه پدیدارشناسی) | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقاله 5، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 16، تیر 1404، صفحه 77-90 اصل مقاله (889.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.72197.1192 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا دهقانی زاده1؛ مهرانگیز علی نژاد* 2؛ مهرداد عظیمی نژادیان3 | ||
| 1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
| 2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
| 3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگیهای برنامه درسی دانشگاه خدمت محور براساس تجارب و ادراکات خبرگان انجام گرفت. این پژوهش از بُعد هدف، پژوهشی کاربردی، و از نظر روش گردآوری دادهها، پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه هدف این پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند که 14 نفر از آنها که در زمینه دانشگاه خدمت محور اطلاعات و تجارب لازم را داشتند، با توجه به نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت تدریجی و تا زمان اشباع داده ها انجام گردید. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در بخش کیفی داده ها با استفاده از سیستم کدگذاری اشتراوس و کوربین برای تولید طبقه های اولیه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند یعنی بعد از چندین بار بازخوانی دقیق، به روش سیستم کدگذاری تجزیه و تحلیل و مؤلفهها استخراج شدند. طبق یافته ها در ارتباط با عناصر برنامه درسی دانشگاه خدمت محور(شامل: اهداف، محتوا، فعالیتهای یاددهی-یادگیری، ارزشیابی و محیط آموزشی) 22 مقوله اصلی و 310 مقوله فرعی استخراج شد. طبق تجارب و ادراکات اعضای هیأت علمی، در دانشگاه خدمت محور مقوله های توجه به ابعاد اجتماعی، محتوای عملی، توجه به راهبردهای مهارت محور در فعالیتهای یاددهی-یادگیری ارزشیابی چندوجهی، حضور در محیط کار و جامعه از اهمیت بیشتری برخوردارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش عالی؛ برنامهدرسی؛ یادگیری؛ دانشگاه خدمتمحور | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Understanding the characteristics of the service-oriented university curriculum (A Phenomenological Study) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Zahra Dehghanizadeh1؛ Mehrangiz Alinejad2؛ Mehrdad Azimi Nejadian3 | ||
| 1M..A Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran. | ||
| 2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran. | ||
| 3Assistant professor Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| This research purpose to elucidate the characteristics of a service-oriented university curriculum based on the experiences and perceptions of experts. The study is applied in nature concerning its objectives and qualitative in terms of data collection, specifically employing a phenomenological approach. The target population consisted of faculty members from Shahid Bahonar University of Kerman, among whom 14 individuals with relevant knowledge and experience in service-oriented universities were purposefully (snowball sampling) selected. Sampling was conducted gradually until data saturation was reached. The data collection instrument utilized was a semi-structured interview. In the qualitative data analysis, Strauss and Corbin's coding system was employed to generate initial categories. After several precise reviews, components were extracted using systematic coding analysis. The findings revealed 22 main categories and 310 subcategories concerning the elements of a service-oriented university curriculum, including goals, content, teaching-learning activities, evaluation, and educational environment. According to the experiences and perceptions of faculty members, in service-oriented universities, categories emphasizing social dimensions, practical content, skill-oriented strategies in teaching-learning activities, multifaceted evaluation, and engagement in the workplace and community are of greater significance. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Higher Education, Curriculum, learning, Service- Oriented University | ||
| مراجع | ||
|
آذر، خدیجه؛ نامور، یوسف؛ راستگو، اعظم؛ حاتمی، جواد و ستاری، صدرالدین. (۱۳۹۹). ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر ارتقاء دانشگاه خدمتمحور: تحلیل کیفی دیدگاه خبرگان آموزش عالی، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، شماره ۳۷، 4۰-5۰.
آذر، خدیجه و موسوی، سید حسین. (1402). الگوی ارتقاء دانشگاه خدمتمحور از دیدگاه خبرگان دانشگاهی، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، شماره 3، 226-238.
اعلامی، فرنوش؛ صادقی، شراره و نصیرینیا، شهاب. (۱۴۰۰). پیادهسازی یادگیری خدمتمحور در آموزش عالی و چالشهای آن، مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علومتربیتی و آموزش و پرورش، شماره ۴۰، ۲36-۲20.
تقیزاده، محسن؛ نیستانی، محمدرضا و شریفیان، فریدون. (1401). عناصر الگوی برنامهدرسی مبتنی بر عمل درآموزش عالی(مطالعه موردی رشته علوم تربیتی)، نشریه نظریه و عمل در برنامهدرسی،، شماره 16، 119-169.
توکلییرکی، راحله؛ عارفی، محبوبه. (1401). یادگیری خدمتمحور، نیاز آموزش عالی بعد از کرونا. نهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی.
حسینی، سیده فاطمه؛ علی عسگری، مجید؛ قلتاش، عباس؛ احمدبیگی، فاطمه. (1401). طراحی مدل برنامهدرسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی براساس الگوی اکر، نشریه پژوهش در برنامهریزی درسی، شماره 72، 81-96.
خوشنژاد، زهرا؛ سلیمی، مهتاب؛ جهانیان، رمضان؛ عبداللهی، مژگان. (1401). شناسایی و تعیین روابط ارکان و مؤلفههای دانشگاه نسل چهارم در دانشگاه آزاد اسلامی. مجله جامعهشناسی آموزش و پرورش، شماره 2، صفحه 221-232.
زرین، اعظم؛ یادگارزاده، غلامرضا؛ خسروی، محبوبه؛ قادری، مصطفی؛ خورسندی طاسکوه، علی. (1401). شناسایی ویژگیها و مؤلفههای برنامهدرسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم، دو فصلنامه مطالعات برنامهدرسی آموزش عالی، شماره 25، 271-293.
شاهمحمدی، انور. (1402). تبیین ادراک صاحبنظران از نظام آموزش از راه دور به عنوان سازمان یاددهنده با رویکرد پدیدارشناسانه، فصلنامه فناوری و دانشپژوهی در تعلیم و تربیت، شماره 3، 65-78.
کاویانینیا، تارا. (۱۴۰۰). ضرورتها، عوامل، پیامدها و مراحل پیادهسازی یادگیری خدمتمحور در دانشگاهها. پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
گوگانی، داوود؛ ایمانزاده، علی و رنجدوست، شهرام. (1401). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامهدرسی مطالعات اجتماعی خدمتمحور بر اساس الگوی IPARD برای دوره اول متوسطه، ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران، شماره 12، 1096-1115.
محمدشغیع، محبوبه؛ نیستانی، محمدرضا؛ میرشاهجعفری، سید ابراهیم و تقوایی، ویدا. (1399). ارتقاء کیفیت تدریس در آموزش عالی فنی و حرفهای با تأکید بر رویکرد اشتغالزایی و مهارتمحوری، نشریه مطالعات آموزش و یادگیری، شماره 2، 23-46.
میرزاییراینی، زهره. (1396). تبیین ویژگیهای دانشگاه نسل سوم و میزان دستیابی دانشگاه شهید باهنر کرمان به آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
References
Barabash, O & Yatskiv, D. (2021). Information rights as a component of the fourth generation of human rights. Law Review of Kyiv University of Law, (1), 27-31.
Dapena, A. Castro, P.M & Ares-Pernas, A. (2022). Moving to e-Service Learning in Higher Education. Appl. Sci, 12(11), 5462.
Delano-Oriaran, O. Penick-Parks, M & Fondrie, S. (2015). The SAGE Sourcebook of Service-Learning and Civic Engagement. United Kingdom: SAGE Publications Inc.
Fajar, A. Nurcahyo, A & Sriratnasari, S.(2018). Modern Higher Education in indonesiasoasys tem architecture for interconecte modern higher education in indonesia. 3rd International Conference on Computer Science and Computational Intelligence, Procedia Computer Science, 35(10), 354–360.
Frawley, R.G (2013). Developing a pilot program to embed service-learning in the curriculum of a Christian liberal arts college, Regent University ProQuest Dissertations Publishing.
Gbadamosi, T.V. Jacob, U.S & Pillay, J.(2022). Exploring Service Learning In Redesigning And Implementing Education Economics Curriculum: Experience Of University
Students. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 8822-8811.
Gerholz, H-G & Backhaus-Maul, H. (2020). The SAGE Encyclopedia of Higher Education.
Gimpel, N. Kindratt, T. Dawson, A & Pagels, P. (2018). Community action research track: Community-based participatory research and service-learning experiences for medical students. Perspect Med Educ, 7(2):143–139.
Holmes, A. F. Webb, K.J & Albritton, B.R. (2022). Connecting students to community: Engaging students through course embedded service-learning activities. The International Journal of Management Education, 20(1).
Ifeoma, A.R. (2015). Improving Quality higher education in negeria the rols of stakeholders. International Journal of higher education.
Jacoby, B. (2015). Service-Learning Essentials: Questions, Answers, and Lesson Learned. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 19(4), 213.
Kuo, C-M. Charline Chen, T-L & Okumus, F. (2022). Integrating Curriculum on Service Attitude with Service-Learning into a Hospitality Course. Journal of Hospitality & Tourism Education 35(4):1-10.
Liao, S.H. Lee, M.R. Chen, U.L & Chen, H.S. (2023). Application of project-based servicelearning courses in medical education: trials of curriculum designs during the pandemic. BMC Medical Education, 23(1).
Lieu, T.T.B. Duc, N.H. Gleason, W.G. Hai, D.T. & Tam, N.D. (2018). Approaches in developing undergraduate IT engineering curriculum for the fourth Industrial Revolution in Malaysia and Vietnam. Creative Education, 9(16), 2752 -2772.
Liu, X & Zheng, M. (2019). The Importance Of Academics Feedback from Students of Service-Learning Curriculum. Michigan Journal of Community Service Learning, 25(2), 163-153.
Lukovics, M & Zuti, B. (2015). New functions of universities in century XXI towards “fourth generation” universities. Journal Transition Studies Review, 22(2), 33-48.
Marcilla-Toribio, I. Moratalla-Cebrian, M.L. Bartolome-Guitierrez, R. Cebada-Sánchez, S. Galan-Moya, E.M & Martínez-Andres, M. (2022). Impact of Service-Learning educational interventions on nursing students: An integrative revie. Nurse Education Today, 116(2) 105417.
Mortari, L & Ubbiali, M. (2021). Service Learning: A Philosophy and Practice to Reframe Higher Education. Athens Journal of Education, 8(2), 115-138.
Nichols, L & Islas, A. (2016). Pushing and pulling emerging adults through college: College generational status and the influence of parents and others in the first year. Journal of Adolescent Research, 31(1), 59-95.
Omosunlade, O.S & Gbadamosi, T.V. (2022). Employability and entrepreneurship skills among Nigerian undergraduates: why the service-learning curriculum matters. University of Ibadan, Ibadan, Nigeria.
Resch, K & Schrittesser, I. (2021). Using the Service-Learning approach to bridge the gap between theory and practice in teacher education. International Journal of Inclusive Education 27(141).
Rodríguez-Ferrer, J.M. Manzano-León, A & Aguilar-Parra. J.M. (2023). Game-Based Learning and Service-Learning to Teach Inclusive Education in Higher. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20(4), 3285.
Suart, T.N. Hastings, A. Katsoulas, E. Stockley, D & MacKenzie, J.J. (2017). Creating a Formal Service-Oriented Curriculum in Pre-Medical Education – the QuARMS Experience. Medicine Education.
Wachira, E. Guggenbuehl, S. Ngo, L. & Miller, D. (2023). Teach, Learn, Do, Repeat: Service Learning Curriculum that Drives Public Health Education while Improving Community Health Outcomes. Medical Science Educator 33(3).
Waterman, A.S. (Ed.). (2014). Service-learning: Applications from the research. Routledge.O
Zamora, M. (2023). Enhancing environmental education through community service learning: a qualitative exploration of curriculum integration.
Zetthaml, V.A. Parasuraman, A & Berry, L.L. (2015). Delivering Quality Service. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |
||