
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,610 |
برآورد تابع عرضه در بازار تاکسی اینترنتی: مطالعه موردی شهرتبریز | ||
فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
دوره 9، شماره 31، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jier.2025.74771.1497 | ||
نویسندگان | ||
سجاد عبداله زاده1؛ حسین پناهی2؛ الهام نوبهار* 3 | ||
1دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، الگوی سنتی بسیاری از بازارها دگرگون شده و پدیدهای به نام اقتصاد اینترنتی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جوامع را متاثر ساخته است. یکی از نمودهای بارز این تحول، شکلگیری بازارهای اینترنتمحور در عرصه حملونقل شهری است که با عنوان تاکسیهای اینترنتی شناخته میشوند. نظر به اهمیت مطالعه بازار تاکسی اینترنتی در اقتصادهای دیجیتالی شده امروزی در این پژوهش به مطالعه رفتار رانندگان در بازار تاکسی اینترنتی در چارچوب برآورد تابع عرضه موردی شهر تبریز پرداخته شده است. در این مطالعه جهت برطرف نمودن تورش انتخاب نمونه ناشی از وجود متغیر وابسته قطع شده در برآورد تابع عرضه، از روش دو مرحله ای هکمن استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که متغیرهای سن و تجربه تاثیر مثبت و متغیرهای سطح تحصیلات و دمای هوا تاثیر منفی بر احتمال مشارکت در بازار تاکسی اینترنتی داشته است. همچنین درآمد خالص رانندگان اثر مثبت بر سطح عرضه داشته است که نشان دهنده حساسیت بالای عرضه به درآمد خالص می باشد. در این مطالعه متغیر نسبت معکوس میل نیز در برآورد مدل مورد استفاده قرار گرفته است. مطابق نتایج، لحاظ این متغیر توضیحی در تابع عرضه، موجب تصحیح خطای تورش و برآورد دقیق تر تابع عرضه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازار تامین سواری؛ عرضه نیروی کار؛ تبریز؛ نمونه های قطع شده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Estimation of the supply function in the ride-sourcing market: The case study of Tabriz city | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajjad Abdollahzadeh1؛ Hossein Panahi2؛ Elham Nobahar3 | ||
1PhD student of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2Professor in Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
3Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With the expansion of information and communication technologies, the traditional patterns of many markets have been transformed, and the phenomenon known as the internet economy has profoundly influenced the economic and social structures of societies. One prominent manifestation of this transformation is the emergence of internet-based markets in urban transportation, commonly referred to as ride-sourcing services. Given the importance of examining the ride-sourcing market in today’s digitalized economies, this study investigates the behavior of drivers in the ride-sourcing market by estimating the supply function in the case of Tabriz. In this study, the Heckman two-stage model is used to eliminate the sample selection bias caused by the existence of a truncated dependent variable in the supply function estimate. The results obtained show that the variables of age and experience have a positive effect, and the variables of education level and air temperature have a negative effect on the probability of participating in the ride-sourcing market . Also, the net income of drivers has a positive effect on the supply level, which indicates a high sensitivity of supply to net income. In this study, the inverse mills ratio variable has also been used in the model estimation. According to the results, including this explanatory variable in the supply function has corrected the bias error and estimated the supply function more accurately. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ride-SourcingMarket, Labor Supply, Tabriz, Truncated Sampels | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 |