
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,610 |
نشانهشناسی استنداپکمدی ایرانی با چارچوب نظری رمزگان رولان بارت | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2025.74617.1690 | ||
نویسندگان | ||
طاهره کاظمی1؛ فروغ کاظمی* 2؛ علی ربیع3 | ||
1گروه زبانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3گروه زبانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش پیش رو به بررسینشانهای استنداپکمدی ایرانی در دهه نود شمسی پرداخته است. در این مقاله، چارچوب نظری رمزگان پنجگانه رولان بارت الگوی انجام پژوهش است. هدف پاسخ به این سوالات است که بررسی نشانهای استنداپکمدی با رمزگان پنجگانه چگونه امکان طرح مییابد؟ کدام رمزگان در زبان نشانهای استنداپکمدی ایرانی بارز است و زبان نشانهای موجود درصدد انتقال چه پیامی به مخاطب است؟ طی بررسی 19 واحد خوانش از چهار استنداپکمدی در رسانه ملی و یک استنداپ از رسانه فضای مجازی، یافتهها نشان داد که 27 رمزگان فرهنگی، 16 رمزگان معنایی و 14 رمزگان تقابلی قابل شناسایی است. بیشترین ارجاعات رمزگان فرهنگی، از نوع ارجاعات سیاسی و اقتصادی است و بیشتر از نیمی از رمزگان تقابلی به تقابل بین تفکرات مردم و مسئولین میپردازد. لذا زبان طنز نویسندگان استنداپکمدیهای ایرانی که صدای جامعه ایران است، خواستار انجام بازنگری در مسائل سیاسی و اقتصادی ایران است. نتایج این پژوهش می تواند از یک سو برای برای تصمیمگیران سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر برای نویسندگان متون استنداپکمدی مفید باشد. زیرا از این طریق، میتوان به نتایج کاربردی مناسبی رسید. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناسی، رمزگان پنجگانه بارت، رمزگان فرهنگی؛ ارجاعات سیاسی، استنداپکمدی، استنداپکمدی ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Semiotics of Iranian Stand-up Comedy: A Theoretical Framework Based on Roland Barthes' Codes | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahere Kazemi1؛ Foroogh Kazemi2؛ Ali Rabi3 | ||
1Department of Linguistics, NT. C. Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Linguistics, CT. C. Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
3Department of Linguistics, ST. C. Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study explores the semiotics of Iranian stand-up comedy between 2011 and 2021, using Roland Barthes' five codes as a framework for analysis. The research addresses two main questions: How can stand-up comedy be examined through these five codes, and which of these codes are most prominent in the signifying language of Iranian stand-up? What themes and messages are conveyed through this language? To answer these, 19 lexias were selected from five stand-up performances—four broadcast on national television and one from online media. The analysis revealed 27 cultural codes, 16 semantic codes, and 14 symbolic codes. Cultural codes most frequently referenced political and economic issues, while symbolic codes often highlighted tensions between the public's views and those of the authorities. These findings suggest that Iranian stand-up comedians, as voices of society, use humor to call for reconsideration of political and economic strategies. The study not only provides insight into the themes of Iranian comedy but also offers practical value. For policymakers, it presents a reflection of public sentiment, while for comedy writers, it highlights how semiotic tools can be used to enhance meaning and engagement in comedic content. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Semiotics, Barthes' Five codes, Cultural Codes, Political Reference, Stand-up comedy, Iranian Stand-up comedy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |