
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,610 |
نقش واسطهای مدیریت دانش در رابطه بین اخلاق حرفهای و هوش سازمانی با اثربخشی سازمانی | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2025.75049.1639 | ||
نویسندگان | ||
علی عبدی1؛ نسا فیضی2؛ فرامرز سهیلی* 3 | ||
1ادانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران، | ||
2کارشناسی برنامهریزی درسی. پیام نور . تهران ایران | ||
3دانشگاه پیام نور کرمانشاه | ||
چکیده | ||
از گذشته تا کنون دستیابی به اثربخشی سازمانی غایت تمام سازمانها بودهاست. تحقق این امر مستلزم وجود عوامل متعددی همچون رعایت اخلاق حرفهای در سازمان، استقرار هوش سازمانی و مدیریت دانش میباشد. هدف پژوهش حاضر تدوین و آزمون مدل علّی اثربخشی سازمانی بر اساس اخلاق حرفهای و هوش سازمانی با نقش واسطهای مدیریت دانش در معلمان دورۀ ابتدایی بود. این پژوهش به لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیۀ معلمان دورۀ ابتدایی شهرستان صحنه به تعداد 199 نفر که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان تعداد 150 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل: پرسشنامهی اثربخشی سازمانی پارسونز (۱۹۶۹)؛ اخلاق حرفهای قاسمزاده (1393)؛ هوش سازمانی آلبرخت (2003) و مدیریت دانش لاوسن (2003) بود. تحلیل دادهها بهوسیلهی نرمافزار Smart PLS انجام شد. یافتهها نشان داد که اخلاق حرفهای، هوش سازمانی و مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی تأثیر مستقیم دارد. همچنین اخلاق حرفهای و هوش سازمانی بر مدیریت دانش تأثیر مستقیم دارد. اثر غیرمستقیم اخلاق حرفهای و هوش سازمانی با نقش واسطهای مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی معنادار میباشد. بهطورکلی نتیجه میشود تدوین و آزمون مدل علّی اثربخشی سازمانی بر اساس اخلاق حرفهای و هوش سازمانی با نقش واسطهای مدیریت دانش با مدل تجربی برازش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی سازمانی؛ اخلاق حرفهای؛ هوش سازمانی؛ مدیریت دانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The mediating role of knowledge management in the relationship between professional ethics and organizational intelligence with organizational effectiveness | ||
نویسندگان [English] | ||
ALI abdi1؛ nesa fayzi2؛ faramarz soheili3 | ||
1Associate Professor, Department of Education Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
From the past until now, achieving organizational effectiveness has been the goal of all organizations. Achieving this requires the existence of several factors such as professional ethics in the organization, the establishment of organizational intelligence and knowledge management. The purpose of this study was to design and test a causal model of organizational effectiveness based on professional ethics and organizational intelligence with the mediating role of knowledge management in primary school teachers. This research is an applied research in terms of purpose and a descriptive correlation in terms of data collection method. The statistical population of this study includes all primary school teachers in Sahneh city with 199 teachers who were selected as a sample by simple random sampling method and Morgan table using 150 people. Data collection tools included: Parsons Organizational Effectiveness Questionnaire (1969); Qasemzadeh's professional ethics (2014); Albrecht (2003) Organizational Intelligence and Lawson (2003) Knowledge Management. Data analysis was performed using Smart PLS software. Findings showed that professional ethics, organizational intelligence and knowledge management have a direct effect on organizational effectiveness. Professional ethics and organizational intelligence also have a direct impact on knowledge management. The indirect effect of professional ethics and organizational intelligence with the mediating role of knowledge management on organizational effectiveness is significant. In general, it is concluded that the designing and testing of a causal model of organizational effectiveness based on professional ethics and organizational intelligence with the mediating role of knowledge management fits with the experimental model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational effectiveness, professional ethics, organizational intelligence, knowledge management | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 |