
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,610 |
اصالت شبکه باورـ عاطفه بر پایه آرای ملاصدرا | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2025.73785.2126 | ||
نویسندگان | ||
مسعود زین العابدین* 1؛ عبدالله صلواتی2 | ||
1دانشآموخته دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه | ||
2: استاد فلسفه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
چکیده | ||
باورها و عاطفه ها دو ساحت مهم شخصیت انسانی هستند. برخی همچون کلیفورد، قائل به اصالت باور و برخی همچون جیمز، قائل به اصالت عواطف هستند. ملاصدرا به این موضوع به صورت مستقیم نپرداخته است و هدف ما از این پژوهش، عرضه این پرسش به نظام فکری ملاصدرا و یافتن پاسخ حکمت متعالیه به آن است. ما در این پژوهش از روش تحلیلی استفاده کرده ایم و بنابر نگرش وجودی و نظریه النفس کل القوی، به این نتیجه رسیدیم شبکه باور-عاطفه اصالت دارد؛ نفس، هم مبدأ ادراک ها و هم محرکِ تحریک ها است و مدیریت شبکه باورها و شبکه عواطف را توامان بر عهده دارد. باورها، رابطه شبکه ای با یکدیگر دارند. عواطف نیز رابطه شبکه ای با یکدیگر دارند. باورها و عواطف نیز با یکدیگر رابطه شبکه ای دارند و در ظرف نفس بر یکدیگر تأثیر می گذارند. این تأثیرگذاری همچون ارتباط ظروف مرتبطه است و ترکیب شبکه باورها و عواطف، شاکله نفس انسانی را می سازند. لذا هیچ باور و عاطفه غیرمهمی وجود ندارد. نفس انسانی به مثابه رباطِ ساحت های نفسانی همه این ساحت ها را به هم مرتبط می کند. شبکه باورها و عواطف هر فرد، درجه نفس انسانی را می سازد و نفس مبتنی بر مرتبه وجودیِ خود، باورها و عواطف جدیدی را تولید می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت_باور_عاطفه؛ حکمت_متعالیه؛ عاطفه؛ ملاصدرا؛ باور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Originality of Belief-Affection Network Based on Mulla Sadra's Views | ||
نویسندگان [English] | ||
massoud zeinolabedin1؛ abdollah salavati2 | ||
1PhD Graduate of Islamic Philosophy and Theology, Shahid Rajaee Teacher Training University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Professor of Islamic Philosophy and Theology, Shahid Rajaee Teacher Training University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Beliefs and affections are two important realm of human personality, and different opinions have been expressed about how these aspects affect each other. Some, like Clifford, believe that beliefs are more fundamental & originality, and some, like James, believe that affections are more fundamental & originality. Mulla Sadra did not address this issue directly, and our goal in this research is to present this question to Mulla Sadra's intellectual system and find the answer to it in transcendental wisdom. We have used an analytical method in this study. In Mulla Sadra's transcendental wisdom, the belief-emotion network is orginal. We concluded that the soul is both the source of perceptions and tendences, and it manages the network of beliefs and the network of affections. Beliefs have a network relationship with each other. Affections also have a network relationship with each other. Beliefs and affections also have a network relationship with each other and affect each other in the container of the soul. This influence is like the communicating vases that are connected to each other, and the combination of beliefs and affections forms the structure of the human soul. Therefore, there are no unimportant beliefs and affections. The network of beliefs and network of affections of each individual make up the level of the human soul, and the soul produces new beliefs and affections based on its existential level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Originality_of_Belief-Affection, Transcendental_Wisdom, Affection, Mulla_Sadra, Belief | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 37 |