
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,610 |
بررسی نقش پروتوتایپها در دو داستان «جزیرۀ سرگردانی» و «ساربان سرگردان» | ||
دوفصلنامه نقد داستان معاصر فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pl.2025.75297.1686 | ||
نویسندگان | ||
ادریس قویطاسی1؛ برات محمدی* 2؛ فروغ جلیلی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
2استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
پروتوتایپها مواد خام و الگوهایی هستند که نویسنده آنها را در اثر خود بازآفرینی میکند و یا در خلق و آفرینش شخصیتهای داستانی خود از آنها وام میگیرد. پروتوتایپ را نخستین بار، یک روانشناس آمریکایی به نام «النور راش»، مطرح کردهاست و نخستین بار در ادبیات داستانی ما نیز، شیریندخت دقیقان به صورت مکتوب به آنها پرداختهاست و کتابی تحت عنوان «پژوهشی در نقش پروتوتیپها در آفرینش ادبی» نگاشتهاست. پروتوتایپها انواع مختلفی دارند مانند: ژورنالیستی، طبقاتی، تاریخی، فلسفی، مذهبی، ادبی، اساطیری و.... که هر نویسنده باتوجه به محیط خانوادگی، اجتماعی و سیاسی خود آنها را دریافت میکند و در خلق اثر خود از آنها بهره میگیرد. به کمک پروتوتایپها میتوان به دیدگاه و نگرش نویسندگان دستیافت. این تحقیق با روش صورت توصیفی_ تحلیلی و کتابخانهای انجام شده و هدف آن بررسی نقش پروتوتاپها در دو داستان«جزیرۀ سرگردانی» و «ساربان سرگردان» اثر سیمین دانشور است. یافتهها بیانگر آن است که نویسنده برای خلق اثر خود و نیز برای آفرینش شخصیتهای داستانی، پروتوتایپهای فراوانی را ناخودآگاه یا تعمدی انعکاس دادهاست، از جمله پروتوتایپهای بهکاررفته در دو اثر او میتوان به این موارد اشاره نمود: پروتوتایپ تاریخی و سیاسی، طبقات و گروههای انسانی، اساطیری، ژورنالیستی، حالات و بیماریهای روانی، فلسفی و مذهبی، حدیث نفس و پروتوتایپ در قلمرو زندگینامه. | ||
کلیدواژهها | ||
پروتوتایپ؛ سیمین دانشور؛ جزیرۀ سرگردانی؛ ساربان سرگردان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Prototypes in "Wandering Island" and "Wandering Camel Driver" | ||
نویسندگان [English] | ||
edris ghoytasiy1؛ barat mohammadi2؛ Forough jalili2 | ||
1Ph.D student, Department in Persian Language and Literature, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran | ||
2,Assistant Professor, Department in Persian Language and Literature, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Prototypes are raw materials and archetypal models that authors either reimagine or borrow from in the creation of their fictional characters. The concept of the prototype was first introduced by the American psychologist Eleanor Rosch. In Persian fiction, it was Shirin-Dokht Daqiqan who first explored the subject in a written format, authoring a book titled A Study on the Role of Prototypes in Literary Creation. Prototypes take various forms—journalistic, class-based, historical, philosophical, religious, literary, and mythological. Each writer, influenced by their familial, social, and political surroundings, absorbs and utilizes these forms in the process of literary creation. Through prototypes, one can trace the author's worldview and intellectual stance. This research employs a descriptive-analytical and library-based methodology to examine the role of prototypes in two of Simin Daneshvar's narratives: Wandering Island and The Wandering Camel Driver. The findings suggest that Daneshvar, whether consciously or subconsciously, draws on numerous prototypes in shaping both her stories and her characters. Among these are historical and political prototypes, class and societal archetypes, mythological figures, journalistic types, mental and emotional conditions, as well as philosophical and religious elements. There are also instances of autobiographical prototypes and those rooted in biographical realms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prototype, Simin Daneshvar, Wandering Island, The Wandering Camel Driver | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |