
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,611 |
مفهوم پردازی برنامه درسی عشق از دیدگاه حکمت متعالیه ملاصدرا | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2025.73656.2124 | ||
نویسندگان | ||
جواد قلی پور؛ عظیمه سادات خاکباز* ؛ محمد رضا یوسف زاده چوسری | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای عناصر چهارگانه برنامهدرسی عشق از نظر حکمت متعالیه ملاصدرا انجام شد. روش انجام پژوهش مرور سیستماتیک بود. برای این منظور هم از منابع دست اول یعنی آثار خود ملاصدرا و هم از منابع دست دوم یعنی آثار مرتبط با نظریات ملاصدرا استفاده شد. از میان تمام کتب و رسالههای ملاصدرا 7 منبع با معیار در دسترس بودن و مرتبط بودن انتخاب، و از میان منابع دست دوم که جامعه آنها 54 اثر بود با معیار کیفیت داشتن و مرتبط بودن، 8 منبع به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری و طبقهبندی و ایجاد مؤلفههای اصلی استفاده شد. برای اعتباریابی یافتهها از معیار باور پذیری، قابل انتقال بودن، قابل اطمینان بودن و تایید پذیری استفاده شد. یافتهها در قالب مولفههای عشق، ویژگیهای اهداف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی برنامه درسی عشق از نظر حکمت متعالیه ملاصدرا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد عشق از نظر حکمت متعالیه ملاصدرا دارای سه مولفه اصلی معنا و مفهوم عشق، ذاتی بودن عشق و اقسام و مراتب عشق است. اهداف برنامه درسی عشق از نظر حکمت متعالیه ملاصدرا شامل سه مولفه اصلی اهداف غایی تربیت، جهت گیری اهداف و محتوای اهداف است. محتوای برنامه درسی عشق شامل سه مولفه اصلی جهت گیری محتوا، موضوعات محتوا و سازماندهی محتوا است. ویژگی های روش تدریس شامل سه مولفه اصلی جهت گیری تدریس، جایگاه و رابطه معلم و شاگرد و استراتژی های تدریس است و ویژگی های عنصر ارزشیابی برنامه درسی عشق از نظر حکمت متعالیه ملاصدرا دارای دو مولفه اصلی موضوعات مورد ارزشیابی و استراتژی های ارزشیابی است. به طور کلی می توان گفت این پژوهش جهت بازنگری برنامه های درسی در جهت پرورش بعد عاعفی فراگیران و خودداری از پرورش صرف بعد شناختی آنها راهگشا می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقسام عشق؛ برنامه درسی؛ عشق؛ حکمت متعالیه ملاصدرا؛ مؤلفه های عشق؛ ویژگی های عناصر برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptualization of the Love Curriculum from the Perspective of Mulla Sadra's Transcendental Wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
javad gholipor؛ Azimehsadat Khakbaz؛ Mohammadreza Yousefzadeh | ||
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was examining the characteristics of the four elements of the love curriculum from the perspective of Mullasadra's transcendental wisdom. The research method was a systematic review. For this, both primary sources, i.e., Mullasadra's works, and secondary sources, i.e., works related to Mullasadra's theories, were used. Among all Mullasadra's books and treatises, seven sources were selected based on the criteria of availability and relevance. Among the secondary sources, which consisted of 54 works, eight sources were examined as samples based on quality and relevance. The method of coding and classification, along with the creation of principal components, was used to analyze the information. The criteria of believability, transferability, reliability, and verifiability were used to validate the findings. The findings were examined in the form of components of love, characteristics of goals, content, teaching methods, and evaluation of the love curriculum from the perspective of Mullasadra's transcendental wisdom. The results show that love, according to Mullasadra's transcendental wisdom, has three main components: the meaning and concept of love, the innateness of love, and the types and levels of love. The goals of the curriculum of love, according to Mullasadra's transcendental wisdom, include three main components: the ultimate goals of education, the orientation of goals, and the content of goals. The curriculum of love contains three main components: content orientation, content topics, and content organization. The characteristics of the teaching method include three main components: teaching orientation, the position and relationship between teacher and student, and teaching strategies. The characteristics of the evaluation element of the curriculum of love, according to Mullasadra's transcendental wisdom, have two main components: topics to be evaluated and evaluation strategies. Generally, this research serves as a guide to reviewing curricula to cultivate the emotional dimension of learners and avoid cultivating their cognitive dimension. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
characteristics of curriculum elements, components of love, love, Mulla Sadra', s transcendental wisdom, types of love curriculum | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |