
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,610 |
اعتباریابی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس بالندگی در معلمان | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 50، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.74220.4379 | ||
نویسندگان | ||
سیران امینی1؛ فائزه زکی پور2؛ علی خدائی* 3 | ||
1کارشناسی ارشد. کارشناس علوم تربیتی. آموزش و پرورش. کردستان. ایران | ||
2کارشناسی ارشد. کارشناس علوم تربیتی. آموزش و پرورش. همدان. ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و مشخصههای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس بالندگی در معلمان، انجام شد. در این پژوهش پیمایشی توصیفی، 303 معلم دورة دوم متوسطه (150 دختر و 153 پسر) از مدارس دولتی منطقة 20 شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به مقیاس بالندگی (واینر و همکاران، 2010)، سیاهه هیجان معلم (چن، 2016)، پرسشنامة سرمایة روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و مقیاس بهزیستی عاطفی وابسته به شغل (وتکاتویک و همکاران، 2000) پاسخ دادند. نتایج روش آماری تحلیل عاملی تاییدی از ساختار تکعاملی مقیاس بالندگی در معلمان، به طور تجربی، حمایت کرد. همچنین، همبستگی بین مقیاس بالندگی با هیجانات مثبت و منفی، زیرمقیاسهای عاطفة مثبت و منفی مربوط به بهزیستی شغلی و سرمایة روانشناختی معلمان، از روایی ملاکی مقیاس مزبور حمایت کرد. ضریب همسانی درونی مقیاس بالندگی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر با 92/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج این پژوهش با تکرار ساختار تکعاملی مقیاس بالندگی در معلمان ایرانی، ضمن دفاع از اتقان دیدگاه نظری زیربنایی آن، شواهدی قانع کننده در حمایت از مقبولیتِ مشخصههای فنی روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس مزبور، فراهم آورد | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ مقیاس بالندگی؛ معلمان؛ ویژگیهای روانسنجی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validation and psychometric properties of the Persian version of the Flourishing Scale in teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Siran Amini1؛ Fa’ezeh Zaki Pour2؛ Ali khodaei3 | ||
11. M.A. Education Department of Kurdistan, Iran | ||
22. M.A. Education Department of Hamedan, Iran | ||
3Faculty of Educational Sciences and Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the factor structure and psychometric properties of the Persian version of the Flourishing Scale in teachers. In this descriptive survey study, 303 second-year secondary school teachers (150 girls and 153 boys) from public schools in District 20 of Tehran were selected using convenience sampling method and responded to the Flourishing Scale (Weiner et al., 2010), Teacher Emotion Inventory (Chen, 2016), Psychological Capital Questionnaire (Luthans et al., 2007), and Job-related Affective Well-Being Scale (Van Katwyk et al., 2000). The results of the confirmatory factor analysis statistical method empirically supported the single-factor structure of the flourishing scale in teachers. Also, the correlation between the flourishing scale with positive and negative emotions, positive and negative affective subscales related to occupational well-being and teachers' psychological capital supported the criterion validity of the scale. The internal consistency coefficient of the flourishing scale was obtained using Cronbach's alpha method and was equal to 0.92. Overall, the results of this study, by replicating the single-factor structure of the growth scale in Iranian teachers, while defending the validity of its underlying theoretical perspective, provided convincing evidence in support of the acceptability of the technical, validity, and reliability characteristics of the Persian version of the scale. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Validation, flourishing scale, teachers, psychometric properties | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |