
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,607 |
مدل ساختاری شایستگیادراکشده بر اساس سرمایهروانشناختی در دانشآموزان: نقش میانجی خوشبینیتحصیلی | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 50، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.73446.4330 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه مشعل پور* 1؛ پریسا یوسفی2 | ||
11- استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
22- دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری شایستگیادراکشده بر اساس سرمایهروانشناختی با نقش میانجی خوشبینیتحصیلی در دانشآموزان بود . طرح پژوهش، توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان خرمشهر در سال تحصیلی 1403-1402 بود که 696 نفر بودند . به این منظور 252 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شایستگیادراکشده هارتر (1982)، سرمایهروانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و خوشبینیتحصیلی اسچنن- موران و همکاران (۲۰۱۳) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش آمار توصیفی، استنباطی و تحلیل مسیر و با نرمافزارهای SPSS-27 وAMOS-25 انجام شد. براساس یافتههای این پژوهش، مدل روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود و سرمایهروانشناختی به صورت غیر مستقیم و با نقش میانجی خوشبینیتحصیلی با شایستگیادراکشده رابطه معنیدار داشت ( 576/0=β p<0.01 ). همچنین مسیر بین سرمایهروانشناختی و خوشبینیتحصیلی(306/0 =β p<0.01) و مسیر بین خوشبینیتحصیلی و شایستگیادراکشده ( 524/0 =β p<0.01) معنیدار بود ولی مسیر بین سرمایه روانشناختی و شایستگیادراکشده (052/0 =β p>0.05 ) معنیدار نبود. با توجه یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدل روابط ساختاری بین سرمایهروانشناختی و شایستگی ادراک شده با نقش میانجی خوشبینیتحصیلی از برازش مطلوبی برخوردار است | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی ادراک شده؛ سرمایه روانشناختی؛ خوش بینی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural model of perceived competence based on psychological capital in students: The mediating role of academic optimism | ||
نویسندگان [English] | ||
marzieh mashalpour1؛ parisa yosefi2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Educational sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.m.mashalpour@pnu.ac.ir | ||
2MA of general psychology, Faculty of Educational sciences and Psychology, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate the structural relationships of perceived competence based on psychological capital with the mediating role of academic optimism in students. The research design was descriptive-correlational and the statistical population was all female students of the first high school of Khorramshahr city in the academic year 1402-1403, which was 696 people. 252 students were selected using multi-stage cluster random sampling. For data collection, Harter's perceived competence questionnaire (1982), Luthans et al.'s psychological capital (2007) and Shannon-Moran et al.'s academic optimism (2013) were used. Data analysis was performed using descriptive, inferential statistics and path analysis and with SPSS-27 and AMOS-25 software. The findings of the study showed that the causal relationship model between the aforementioned variables had an acceptable fit and that psychological capital had a significant indirect relationship with perceived competence through the mediating role of academic optimism (β = 0.576, p < 0.01). Also, the path between psychological capital and academic optimism (β = 0.306, p < 0.01) and the path between academic optimism and perceived competence (β = 0.524, p < 0.01) were significant, but the path between psychological capital and perceived competence (β = 0.052, p > 0.05) was not significant. Based on the findings of this study, it can be concluded that the structural relationship model between psychological capital and perceived competence through the mediating role of academic optimism has a favorable fit. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Perceived competence, psychological capital, academic optimism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |