
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,608 |
اثر پیشبینی کنندگی کارکردهای اجرایی و باورهای فراشناختی مثبت تحصیلی بر درگیری تحصیلی: بررسی نقش واسطهای تاب آوری شناختی | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 50، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.74605.4403 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی محمدی فر* 1؛ فاطمه خداپناه2 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش آزمون برازندگی مدل مفروض درگیری تحصیلی بر اساس کارکردهای اجرایی و باورهای فراشناختی مثبت با توجه به نقش میانجی گری تاب آوری شناختی در دانشجویان بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی وتوصیفی از نوع همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل میدهند که در سال 1404 - 1403 مشغول به تحصیل بودند. نمونه ای به تعداد 208 نفر در نظر گرفته شد که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای انجام شد. به منظور جمع آوری داده از پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (۲۰۱۳) پرسشنامه تاب آوری شناختی اسمیت (2015)، پرسشنامه باورهای فراشناختی مثبت ولز در سال (۱۹۹۷) و پرسشنامه کارکرد اجرایی بارکلی (۲۰۱۱) جهت جمع آوری اطلاعات استفاده کردیم. تحلیل دادهها با استفاده از از نرم افزار 26 - spss و pls برای برازش مدل استفاده کردیم. داده ها به روش ماتریس همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادکه شاخصهای ضریب استاندارد و مستقیم کارکردهای اجرایی ، باورهای فراشناختی مثبت و تاب آوری شناختی بر درگیری تحصیلی اثر مستقیم و معنادار دارد. ضریب استاندارد و مستقیم کارکردهای اجرایی، باورهای فراشناختی مثبت بر تاب آوری شناختی اثر مستقیم و معنادار دارد.مسیرهای غیرمستقیم از طریق تابآوری شناختی نیز معنادار بودند؛ بهگونهای که کارکردهای اجرایی و باورهای فراشناختی با واسطه تابآوری شناختی اثر غیرمستقیمی بر درگیری تحصیلی داشتند. یافتههای این پژوهش نقش مؤثر توانمندیهای شناختی و فراشناختی را در درگیری تحصیلی تأیید میکند و بر اهمیت تقویت تابآوری شناختی در..... | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ کارکردهای اجرایی؛ باورهای فراشناختی مثبت؛ تاب آوری شناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Predictive Role of Executive Functions and Positive Metacognitive Beliefs in Academic Engagement: The Mediating Role of Cognitive Resilience | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadali mohammadifar1؛ Fatemeh khodapanah2 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
22. Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to test the fitness of a proposed structural model of academic engagement based on executive functions and positive metacognitive beliefs, with cognitive resilience acting as a mediating variable in university students. This research was applied in purpose and correlational-descriptive in nature, utilizing structural equation modeling (SEM). The statistical population consisted of all students at Iran University of Medical Sciences during the academic year 2024–2025. A sample of 208 students was selected using cluster random sampling. Data were collected using the Academic Engagement Questionnaire (Reeve, 2013), the Cognitive Resilience Scale (Smith, 2015), the Positive Metacognitive Beliefs Scale (Wells, 1997), and the Executive Function Scale (Barkley, 2011). SPSS-26 and SmartPLS software were used for data analysis and model testing. Results revealed that executive functions, positive metacognitive beliefs, and cognitive resilience had significant direct effects on academic engagement. Executive functions and positive metacognitive beliefs also significantly predicted cognitive resilience. Moreover, indirect effects through cognitive resilience were significant for both executive functions and metacognitive beliefs on academic engagement. These findings support the influential roles of cognitive and metacognitive capabilities in promoting academic engagement and underscore the importance of strengthening cognitive resilience through educational interventions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Engagement, Executive Functions, Positive Metacognitive Beliefs, Cognitive Resilience | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |