
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,614 |
تحلیل توسعه کالبدی چند مقیاسه شبکه معابر شهر خرمآباد با رویکرد نقش معابر از منظر Space Syntax وخوشهبندی K-Means | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
دوره 12، شماره 1، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/psp.2025.74213.2767 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا بیرانوند* 1؛ امیر طیبی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد در طراحی شهری، دانشکده معماری و برنامهریزی شهری، دانشگاه جندیشاپور فناوری، دزفول، ایران | ||
22- استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندیشاپور، دزفول، ایران، | ||
چکیده | ||
شبکه معابر شهری بهعنوان ستون فقرات ساختار کالبدی شهرها، نقش محوری در توسعه کالبدی، بهبود دسترسیپذیری و کاهش نابرابریهای فضایی ایفا میکند. این پژوهش با رویکرد چندمقیاسه، شبکه معابر شهر خرمآباد را از طریق روشهای Space Syntax و خوشهبندی K-Means تحلیل میکند تا الگوهای فضایی مؤثر بر توسعه کالبدی در مقیاسهای محلی، میانی و کلان شناسایی شوند. هدف پژوهش، بررسی تغییر نقش معابر در شکلدهی به گسترش مناطق مسکونی، تجاری و زیرساختهای شهری با گسترش مقیاس تحلیل است. دادههای اولیه از پایگاه StreetMap استخراج شده و معابر بهصورت خطوط محوری در نرمافزار DepthmapX مدلسازی شدند. شاخصهای کلیدی شامل یکپارچگی، انتخاب و اتصالپذیری در هر مقیاس محاسبه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که در مقیاس محلی، معابری با دسترسی بالا (۵۵ درصد خطوط) محورهای اصلی حرکت و دسترسی به خدمات محلی را تشکیل میدهند؛ در مقیاس میانی، معابر با پیوستگی بالا ( ۵۲ درصد) تعادلبخش جریان ترافیک و اتصال بینمنطقهای هستند؛ و در مقیاس کلان، معابری با انتخاب بالا (۵۵ درصد) ارتباطات گسترده شهری را پشتیبانی میکنند و به توسعه زیرساختهای کلیدی کمک مینمایند. با این حال، نبود دادههای ترافیکی واقعی، تأیید عملکرد معابر را محدود کرد. این یافتهها امکان ارائه راهکارهایی نظیر تقویت معابر میانی، بهبود زیرساختهای ترافیکی و ارتقای دسترسی در مناطق حاشیهای را برای توسعه کالبدی متعادل فراهم میکند. این پژوهش چارچوبی نوین برای بهینهسازی شبکه معابر در شهرهای درحالتوسعه ارائه میدهد و پیشنهاد میکند در مطالعات آتی، از دادههای GPS یا شمارش ترافیک در شهرهای مشابه با ویژگیهای توپوگرافی کوهستانی و در مقیاسهای چندگانه استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل توسعه کالبدی چندمقیاسه؛ تحلیل ساختار فضایی؛ خرمآباد؛ خوشهبندی؛ شبکه معابر شهری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multi-Scale Morphological Analysis of Khorramabad’s Street Network with an Emphasis on the Role of Corridors Based on Space Syntax and K-Means Clustering | ||
نویسندگان [English] | ||
َAmirreza beiranvand1؛ amir tayebi2 | ||
1M.Sc. Student in Urban Design, Faculty of Architecture and Urban Planning, Jundi-Shapur University of Technology, Dezful, Iran | ||
2Assistant Professor of Architecture and Urban Planning, Jundi Shapur University of Technology, Dezful, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Urban street networks serve as the backbone of the physical structure of cities, playing a central role in spatial development, enhancing accessibility, and reducing spatial inequalities. This study adopts a multi-scale approach to analyze Khorramabad’s street network using Space Syntax and K-Means clustering to identify spatial patterns that influence morphological development at local, intermediate, and global scales. The main objective is to examine how the role of urban corridors evolves in shaping the expansion of residential, commercial, and infrastructural areas as the scale of analysis broadens. Primary data were extracted from OpenStreetMap and modeled as axial lines in DepthmapX. Key indicators—including integration, choice, and connectivity—were calculated and interpreted at each scale. Results show that at the local scale, highly integrated streets (55% of the network) form the main axes for movement and access to local services; at the intermediate scale, streets with high connectivity (48–52%) balance inter-zonal traffic and spatial flow; and at the global scale, streets with high choice values (55%) support citywide connectivity and promote infrastructure development. However, the lack of real traffic data limited the validation of street performance. The study provides strategic recommendations such as strengthening intermediate corridors, enhancing traffic infrastructure, and improving accessibility in peripheral areas to achieve balanced urban development. It also suggests that future research employ GPS or traffic count data in similarly mountainous and developing cities to improve spatial analysis accuracy | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Multi-scale morphological analysis, Space Syntax, Khorramabad, K-Means clustering, Urban street network | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 |