| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,225 |
| تعداد مقالات | 10,511 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,602,837 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,155,179 |
پیش بینی مهارتهای اجتماعی بر اساس تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی | ||
| شناخت اجتماعی | ||
| دوره 14، شماره 27، خرداد 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2025.74598.3071 | ||
| نویسندگان | ||
| عزتاله کردمیرزا نیکوزاده* 1؛ مژگان آگاه هریس1؛ مهدیه رحمانیان2 | ||
| 1دانشیار روانشاسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار روانشاسی ، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی پیشبینی مهارتهای اجتماعی بر اساس تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان با اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی مناطق 22 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 370 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (MESSY)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ) و پرسشنامه منبع کنترل راتر (LCQ) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و روش تحلیل رگرسیون انجام شد. یافتهها نشان داد که تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی با مهارتهای اجتماعی دارای رابطه منفی معنادار هستند. همچنین، تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که زیرمؤلفههای سوءاستفاده جنسی، سوءاستفاده جسمی، سوءاستفاده عاطفی، غفلت عاطفی، غفلت جسمی و منبع کنترل بیرونی توان پیشبینی 17.9 درصد واریانس مهارتهای اجتماعی را دارا بودند. معادله نهایی رگرسیون نشان داد که بهازای کاهش هر واحد در این متغیرها، مهارتهای اجتماعی به میزان معناداری افزایش مییابد. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه به نقش تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در کاهش مهارتهای اجتماعی نوجوانان تأکید دارد. این یافتهها میتوانند در طراحی مداخلات روانشناختی برای تقویت مهارتهای اجتماعی و کاهش اثرات تروماها و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان مورد استفاده قرار گیرند. پیشنهاد میشود مطالعات آینده با نمونهگیری گستردهتر و استفاده از روشهای طولی، تأثیرات این متغیرها را بررسی کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای اجتماعی؛ تروماهای دوران کودکی؛ منبع کنترل بیرونی؛ اضطراب اجتماعی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Predicting Social Skills Based on Childhood Traumas and External Locus of Control in Adolescents with Social Anxiety | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ezzatollah Kordmirza Nikoozadeh1؛ Mojgan Agahheris1؛ Mahdieh Rahmanian2 | ||
| 1Associate Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, iran. | ||
| 2Associate Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| This study aimed to examine the prediction of social skills based on childhood traumas and external locus of control in adolescents with social anxiety. The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all male and female high school students in Tehran's 22 districts during the academic year 2024–2025, from which 370 participants were selected using cluster random sampling. Data collection instruments included the Matson Evaluation of Social Skills (MESSY), the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), and the Locus of Control Questionnaire (LCQ). Data analysis was performed using SPSS software version 26 and regression analysis. Findings indicated a significant negative relationship between childhood traumas, external locus of control, and social skills. Multiple regression analysis revealed that subcomponents of sexual abuse, physical abuse, emotional abuse, emotional neglect, physical neglect, and external locus of control accounted for 17.9% of the variance in social skills. The final regression equation showed that reducing each of these variables leads to a significant increase in social skills. The results highlighted the importance of addressing childhood traumas and external locus of control in mitigating social skills deficits among adolescents. These findings could guide psychological interventions aimed at enhancing social skills and reducing the impact of traumas and external locus of control in adolescents. Future studies are recommended to include broader sampling and longitudinal designs to further investigate the effects of these variables. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Social skills, childhood traumas, external locus of control, social anxiety | ||
| مراجع | ||
|
اصغر شایان، پ؛ خیری، ا؛ بیاضی، ن؛ اصغرشایان، ب؛ اصغرشایان ف. (1402). اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل دانشآموزان پسر دوره متوسطه. رویش روان شناسی،۱۲ (۵)،۲۰۳-۲۱۲.
بهروزی، ح؛ پاکدامن، م؛ صاحبدل، ح. (1402). پیشبینی امنیت روانی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه بر اساس تجارب آسیبزای کودکی و خطاهای شناختی. رویش روان شناسی، ۱۲ (۶)،۱۳۳-۱۴۰.
حجتی، م، عباسی، م؛ قدم پور، ع.ا. (۱۴۰۱). امکانسنجی آموزش مبتنی بر عوامل فردی، خانوادگی و مدرسهای بر مهارتهای اجتماعی و کنترل خشم دانشآموزان. رویش روانشناسی، ۱۱(۱۰)، ۴۹-۶۰.
Angélico, A. P., Crippa, J. A. D. S., & Loureiro, S. R. (2013). Social anxiety disorder and social skills: A critical review of the literature. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 7(4), 16. Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., ... & Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect, 27(2), 169 - 190. Berzenski, S. R. (2019). Distinct emotion regulation skills explain psychopathology and problems in social relationships following childhood emotional abuse and neglect. Development and psychopathology, 31(2), 483-496. Brien, A., Hutchins, T. L., & Westby, C. (2021). Autobiographical memory in autism spectrum disorder, attention-deficit/hyperactivity disorder, hearing loss, and childhood trauma: Implications for social communication intervention. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 52(1), 239-259. Cheng, F., Cui, S., Zhang, C., Zhang, L., Wang, L., Yuan, Q., ... & Zhou, X. (2020). Association between cognitive function and early life experiences in patients with alcohol use disorder. Frontiers in Psychiatry, 11, 792. Dart, L., & Ciccia, A. (2024). Exploring health-related social needs and components of social competence following childhood traumatic brain injury. American Journal of Speech-Language Pathology, 33(4), 1792-1801. Dong, X., Burke, M. D., Ramirez, G., & Bowman-Perrott, L. (2023). A meta-analysis of social skills interventions for preschoolers with or at risk of early emotional and behavioral problems. Behavioral Sciences, 13(11), 940. Downey, C., & Crummy, A. (2022). The impact of childhood trauma on children's wellbeing and adult behavior. European Journal of Trauma & Dissociation, 6(1), 100237. Dublin, S., Abramovitz, R., Katz, L., & Layne, C. M. (2021). How do we get to trauma-informed practice? Retention and application of learning by practitioners trained using the core curriculum on childhood trauma. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 13(2), 258. Fatta, L. M., Laugeson, E. A., Bianchi, D., Italian Peers® team support group, Laghi, F., & Scattoni, M. L. (2025). Program for the education and enrichment of relational skills (PEERS®) for Italy: A randomized controlled trial of a social skills intervention for autistic adolescents. Journal of Autism and Developmental Disorders, 55(1), 202-220. Leme, V. B. R., Del Prette, Z. A. P., & Coimbra, S. (2015). Social skills, social support and well-being in adolescents of different family configurations. Paidéia (Ribeirão Preto), 25(60), 9-17. McKay, E., Kirk, H., Martin, R., & Cornish, K. (2023). Social difficulties in adolescent attention deficit hyperactivity disorder: Social motivation, social anxiety and symptom severity as contributing factors. Journal of Clinical Psychology, 79(4), 1113-1129. Mirella, & Lucas. (2021). Social skills and social anxiety in childhood and adolescence: A literature review. Psicologia: teoria e prática, 23, 1-24. Patterson, D. S., Jolivette, K., & Crosby, S. (2006). Social Skills Training for Students Who Demonstrate Poor Self-Control. Beyond Behavior, 15(3). Reitz, K. M., Kennedy, J., Li, S. R., Handzel, R., Tonetti, D. A., Neal, M. D., ... & Seymour, C. W. (2022). Association between time to source control in sepsis and 90-day mortality. JAMA surgery, 157(9), 817-826. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs: General and applied, 80(1), 1. Russomano, L. (2000). Achievement, locus of control, self-concept, social problem-solving training and the acquisition of prosocial skills in children. Seton Hall University, College of Education and Human Services. Shi, Z., Wang, S., Chen, M., Hu, A., Long, Q., & Lee, Y. (2024). The effect of music therapy on language communication and social skills in children with autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Psychology, 15, 1336421. Shingo, S. (2021). Zero quality control: Source inspection and the poka-yoke system. Routledge. Su, Y., Meng, X., Yang, G., & D’Arcy, C. (2022). The relationship between childhood maltreatment and mental health problems: coping strategies and social support act as mediators. BMC psychiatry, 22(1), 359. Taş Torun, Y., Gul, H., Yaylali, F. H., & Gul, A. (2022). Intra/interpersonal functions of non-suicidal self-injury in adolescents with major depressive disorder: the role of emotion regulation, alexithymia, and childhood traumas. Psychiatry, 85(1), 86-99. Walsh, O., Linehan, C., & Ryan, C. (2025). Is there evidence that playing games promotes social skills training for autistic children and youth?. Autism, 29(2), 329-343. Yang, D., Ziems, C., Held, W., Shaikh, O., Bernstein, M. S., & Mitchell, J. (2024). Social skill training with large language models. arXiv preprint arXiv:2404.04204. Yang, X., Wu, J., Ma, Y., Yu, J., Cao, H., Zeng, A., ... & Ren, Z. (2025). Effectiveness of Virtual Reality Technology Interventions in Improving the Social Skills of Children and Adolescents with Autism: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 27, e60845. You, Z., You, R., Zheng, J., Wang, X., Zhang, F., Li, X., & Zhang, L. (2024). The role of sense of control and rumination in the association between childhood trauma and depression. Current Psychology, 43(34), 27875-27885. Zhang, Z., Dang, J., Li, J., He, Y., Huang, S., Wang, Y., & Yang, X. (2021). Childhood trauma and self-control: the mediating role of depletion sensitivity. Journal of child and family studies, 30(6), 1599-1606. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |
||