| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,225 |
| تعداد مقالات | 10,511 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,602,836 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,155,179 |
برآورد تابع عرضه در بازار تاکسی اینترنتی: مطالعه موردی شهر تبریز | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
| دوره 9، شماره 31، خرداد 1404، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.35 M) | ||
| نوع مقاله: کاربردی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jier.2025.74771.1497 | ||
| نویسندگان | ||
| سجاد عبداله زاده1؛ حسین پناهی2؛ الهام نوبهار* 3 | ||
| 1دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 2استاد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 3دانشیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، موجب شکلگیری نوع جدیدی از روش تامین سواری سفر در شهرها شده است که با نام تاکسیهای اینترنتی شناخته میشوند. نظر به اهمیت مطالعه بازار تاکسی اینترنتی در اقتصادهای دیجیتالی شده امروزی در این پژوهش به مطالعه رفتار رانندگان در بازار تاکسی اینترنتی در چارچوب برآورد تابع عرضه موردی شهر تبریز پرداخته شده است. در این مطالعه جهت برطرف نمودن تورش انتخاب نمونه ناشی از وجود متغیر وابسته قطع شده در برآورد تابع عرضه، از روش دو مرحلهای هکمن استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که متغیرهای سن و تجربه تاثیر مثبت و متغیرهای سطح تحصیلات و دمای هوا تاثیر منفی بر احتمال مشارکت در بازار تاکسی اینترنتی داشته است. همچنین درآمد خالص رانندگان اثر مثبت بر سطح عرضه داشته است که نشان دهنده حساسیت بالای عرضه به درآمد خالص میباشد. در این مطالعه متغیر نسبت معکوس میل نیز در برآورد مدل مورد استفاده قرار گرفته است. مطابق نتایج، لحاظ این متغیر توضیحی در تابع عرضه، موجب تصحیح خطای تورش و برآورد دقیق تر تابع عرضه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| صنعت حمل و نقل؛ بازار تامین سواری؛ عرضه نیروی کار؛ تبریز؛ نمونههای قطع شده | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Estimation of the Supply Function in the Ride-Sourcing Market: A Case Study of Tabriz City | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Sajjad Abdollahzadeh1؛ Hossein Panahi2؛ Elham Nobahar3 | ||
| 1PhD student of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
| 2Professor in Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
| 3Associate Prof. of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The development of information and communication technology (ICT) has led to the emergence of a new type of method of ride-sourcing in urban areas, commonly known as internet taxis. Given the importance of examining the ride-sourcing market (internet taxi market) in today’s digitalized economies, this study investigates the driver behavior in the ride-sourcing market via estimating the case supply function of the city of Tabriz In this study, the Heckman two-stage model is used to eliminate the sample selection bias caused by the presence of a truncated dependent variable in the supply function estimation.The obtained results show that the variables of age and experience have a positive effect, and the variables of education level and air temperature have a negative effect on the probability of participating in the ride-sourcing market. Also, the drivers’ net income has a positive effect on the level of supply, indicating a high sensitivity of supply to net income. In this study, the inverse Mills ratio variable has also been used in the model estimation. According to the results, incorporating this explanatory variable in the supply function corrected the bias error and led to a more accurate estimataton of the supply function. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Transportation Indusrty, Ride-Sourcing Market, Labor Supply, Tabriz, Truncated Sampels | ||
| مراجع | ||
|
References Ashkrof, P., Homem de Almeida correia, G., Cats, O., &Van Arem, B. (2022). “Ride acceptance behaviour of ride-sourcing drivers”. Transportation research part c, 142, 103783. Baradaran Khanian, Z., Panahi, H., & Asgharpur, H. (2023). “Identification and Prioritizing of Key Factors Affecting Smart City based on Futures Studies Approach (The Case Study of Tabriz Metropolis)”. Quarterly Journal of Applied Theories of Economics, 10 (1), 89-128. (In Persian) DOI: 10.22034/ecoj.2023.53876.3123 Cochran, W. (1977). “Sampling techniques, 3rd edition”. New York: John Wiley & Sons. Doerrenberg, P., Duncan, D., & Löffler, M. (2023). “Asymmetric labor-supply responses to wage changes: Experimental evidence from an online labor market”. Labour Economics, 81, 102305. DOI:10.1016/j.labeco.2022.102305 Esterabi, A. (2019). “Estimating Labor Supply Elasticity in Ride-sharing Market at the Margin of Accepting the Proposals”. Economics MSc Thesis, Sharif University of Technology. (In Persian) Fallon, P., & Verry, D. (1988). “The economics of laboar markets”. U.S.A: Philip Allan. Keshavarz Haddad, Gh. (2016). “Microdata Econometrics and Polic Evaluation”. Tehran: Ney Publication. (In Persian) Keshavarz, GH., & Mohit, S. (2013). “Dual Job Holding in the Iran’s Urban Labor Market”. Journal of Economic Research , 47 (3), 85-108. (In Persian) Khorashad, S. S., & Hosseinzadeh, R. (2024). “Decomposition of Factors Affecting Changes in Industrial Employment in Sistan and Baluchestan Province (LMDI Method)”. Industrial Economics Researches, 8(30), 15-24. (In Persian) DOI: 10.30473/jier.2025.74465.1494 Liu, T., Xu, Z., Vignon, D., Yin, Y., Qin, Z., & Li, Q. (2023). “Threshold-based incentives for ride-sourcing drivers: Implications on supply management and welfare effects”. Transportation Research Part C, 156 , 104323.
Meskar, M., Krueger, R., Rodrigues, F., Aslani, Sh., &Modarres, M. (2025). “Combining choice and response time data to analyse the ride-acceptance behavior of ride-sourcing drivers”. Transportation Research Part C, 171, 104977. DOI: 10.1016/j.trc.2024.104977 Mohades, S., Feizpour, MohamadAli & Ansari Samani, H. (2023). “Gender and Job Duration: Evidence from Manufacturing Industries in Yazd Province, Iran”. Industrial Economics Researches, 7(25), 1-16. (In Persian) DOI: 10.30473/JIER.2024.70038.1430 Nasrollahi, K., & Onegh, A. (2011).” Estimation of yourney Demand for Bandar-E-Tourkman Journey”. Urnan Regional Studies and Research, 3(9) 123-140. (In Persian) Pencavel, J. (1986). “Labor supply of men: A survey”. In Handbook of labor economics,1, 3-96. Sobhani, S., Fotros, M, H., Haji, G., & Torkamani, E. (2022). “The Impact of Information and Communication Technology (ICT) on Informal Employment in Iran: DSGE Approach". Journal of applied economic studies in iran, 11 (42), 135-169. (In Persian)DOI:https: 10.22084/AES.2022.25365.3377Sun, H., Wang, H., & Wan, Z. (2019). “Model and analysis of labor supply for ride-sharing platforms in the presence of sample self-selection and endogeneity”. Transportation research part B: Methodological, 125, 76-93. DOI: 10.1016/j.trb.2019.04.004 Taee, H. (2007). “An Estimation of Labour Supply Function Using the Iranian Micro Data”. Iranian Journal of Economic Research, 8 (29), 93-112. (In Persian)Wooldrige, J. M. (2010). “Economic Analysis of cross section and panel data”. Massachusetts: The MIT press. Xue, Z., Zeng, S., & Ma, C. (2021). “Economic modeling and analysis of the ride-sourcing market considering labor supply”. Research in transportation business & management, 38,100530. DOI: 10.1016/j.rtbm.2020.100530 Zafaranchi, L., &Goldani, M. (2022). “A Micro-Analysis of the Working Hours of Married Men with Employed Spouses”. Journal of Economic Research, 21,83, 11-36. (In Persian) DOI:10.22054/joer.2022.63345.1002 Zaroki, SH., Yadollahi Otaghsara, M., & Yousefi Barfurushi, A. (2021). “An Analysis of the Determinants of Informal Employment in Urban and Rural Regions in Iran: Pseudo-Panel Data Approach”. Iranian Journal of Economic Research, 26 (89), 95-129. (In Persian) DOI:10.22054/IJER.2021.60905.979 Zha, L., Yin, Y& Du, Y. ) 2017(. “Surge pricing and labor supply in the ride-sourcing market”. Transportation Research Procedia. 23, 2–21. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |
||