| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,535 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,930,159 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,209,294 |
پایداری محیطی در فضاهای دانشگاهی: بسط راهبردهای پیشرو با مدلسازی ساختاری-تفسیری | ||
| فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ee.2025.71522.2745 | ||
| نویسندگان | ||
| ایمان سعیدی* 1؛ هانیه شکری2 | ||
| 11: گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه ملایر(Isaeedi@malayeru.ac.ir) | ||
| 22: گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه ملایر | ||
| چکیده | ||
| چکیده: هدف اصلی این تحقیق شناسایی شاخصهای پایداری محیط زیستی و سپس ارائه یک مدل از ارتباطات بین این شاخصها در محیطهای دانشگاهی است. ابتدا مرور جامع از متون علمی مرتبط با پایداری محیط زیستی در دانشگاهها انجام شد. سپس، با استفاده از روش دلفی فازی، نظرات خبرگان در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست جمعآوری گردید تا معیارهای مؤثر در ایجاد پایداری شناسایی شوند. پرسشنامهای طراحی شد که در آن خبرگان به ارزیابی تأثیر هر شاخص بر پایداری محیط زیست پرداختند. پس از تحلیل دادهها، مدلسازی ساختاری-تفسیری برای تعیین روابط بین شاخصها بکار گرفته شد. نتایج نشان داد که مجموعا 13 شاخص به عنوان مبنا در خلق پایداری محیطی در محدوده مطالعاتی دارای اثر میباشند. شاخصهای مشارکت دانشجویان و کارمندان، حمایت از طرحهای تحقیقاتی، و سیاستگذاری محیط زیستی، در سطح اول مدل ساختاری-تفسیری قرار دارند. سطح دوم مدل نیز به شاخصهای استفاده از گیاهان بومی، استفاده از مصالح پایدار، کاهش مصرف انرژی ساختمانها، و کاهش میزان تولید زباله اختصاص دارد. بر مبنای نتایج این تحقیق، سطح سوم و چهارم نقش مقابله با مخاطرات احتمالی چه در بحث انرژی و یا بلایای طبیعی را دارند، به طوری که در این سطوح مولفههای صرفه جویی در مصرف آب و آمادگی در مواجه با بلایای طبیعی معرفی شده است و در سطح سوم نیز صرفه جویی در مصرف انرژی ارائه شده است. در سطح پنجم مولفههای استفاده مجدد از پسماند و منابع انرژی تجدید پذیر قرار دارد و سطح آخر مدل نیز کنترل و نظارت جای دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشگاه سبز؛ آموزش محیط زیست؛ روش دلفی؛ سیاستگذاری محیط زیستی؛ توسعه پایدار | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Environmental Sustainability in Campus Universities: Extending Forward-Looking Strategies with Interpretive–Structural Modeling | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Iman Saeedi1؛ Hanieh shokri2 | ||
| 11: Department of environmental sciences and Engineering, Malayer University, Malayer, Iran (Isaeedi@malayeru.ac.ir) | ||
| 22: Department of environmental sciences and Engineering, Malayer University, Malayer, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The main objective of this research is to identify environmental sustainability indicators and then provide a model of the relationships between these indicators in academic environments. Initially, a comprehensive review of the scientific literature related to environmental sustainability in universities was conducted. Then, using the fuzzy Delphi method, the opinions of experts in the fields of natural resources and the environment were gathered to identify the criteria effective in establishing sustainability. A questionnaire was designed in which experts evaluated the impact of each indicator on environmental sustainability. After data analysis, Interpretive–Structural Modeling (ISM) was employed to determine the relationships between the indicators. The results indicated that a total of 13 indicators serve as a basis for creating environmental sustainability within the study area. The indicators of student and staff participation, support for research projects, and environmental policy-making rank at the first level of the ISM. The second level of the model includes the indicators of using native plants, utilizing sustainable materials, reducing building energy consumption, and decreasing waste production. Based on the findings of this research, the third and fourth levels relate to addressing potential risks regarding both energy issues and natural disasters. At these levels, components for water conservation and preparedness for natural disasters are introduced, while energy conservation is presented at the third level. At the fifth level, the components of waste reuse and renewable energy sources are included, and the final level of the model consists of control and monitoring mechanisms. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Green University, Environment Education, Delphi Method, Environmental Policy-Making, Sustainable Development | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||