| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,535 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,930,159 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,209,294 |
بررسی رابطه دانش و نگرش محیط زیستی با رفتارهای محیط زیستی: نقش میانجی وظیفهشناسی در دانشآموزان | ||
| فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ee.2025.71605.2746 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر عطادخت* 1؛ متینه عبادی2؛ محمدعلی قاسمی نژاد3 | ||
| 1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 3دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه دانش و نگرش محیط زیستی با رفتارهای محیط زیستی و نقش میانجی وظیفهشناسی در دانشآموزان میباشد. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر شیراز تشکیل دادند که 270 نفر از آنان را با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سنجش رفتارهای محیط زیستی امامقلی (1390)، پرسشنامه نگرش محیط زیستی تامپسون و برتون (۱۹۹۴)، پرسشنامه دانش محیط زیستی می و همکاران (2012) و پرسشنامه شخصیتی نئو (1989) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS-22 و AMOS-22استفاده شد. نتایج نشان داد که دانش و نگرش محیط زیستی با وظیفهشناسی و رفتارهای محیط زیستی رابطه ساده و معنیداری دارند. همچنین اثرات مستقیم دانش و نگرش محیط زیستی بر رفتارهای محیط زیستی و وظیفهشناسی بر رفتارهای محیط زیستی اثر مستقیم و معنیداری داشت. نتایج نشان داد که وظیفهشناسی توانست به طور معنی-داری رابطه میان دانش و نگرش محیط زیستی با رفتارهای محیط زیستی را میانجیگری نماید. نتایج برازش مدل نشان داد که مدل پیشنهادی توانست 57/0 درصد از واریانس رفتارهای محیط زیستی را تبیین نمود و با شاخص برازش 001/0RAMSEA= تایید شد. نتیجهگیری میشود وظیفهشناسی نقشی اساسی در تقویت رفتارهای محیطزیستی دارد و صرف افزایش دانش و نگرش برای تغییر رفتار کافی نیست. بنابراین، برنامههای آموزشی باید علاوه بر ارتقای آگاهی و نگرش، بر پرورش مسئولیتپذیری و تعهد فردی نیز تمرکز کنند تا رفتارهای پایدار محیطزیستی شکل گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانش محیط زیستی؛ نگرش محیط زیستی؛ رفتار محیط زیستی؛ وظیفهشناسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Investigating the Relationship Between Environmental Knowledge and Attitudes and Environmental Behaviors: The Mediating Role of Conscientiousness in Students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Akbar Atadokht1؛ Matineh Ebadi2؛ Mohammad Ali Ghaseminejad3 | ||
| 1Prof., Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
| 2PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
| 33. PhD of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study aimed to examine the relationship between environmental knowledge and environmental attitudes with pro-environmental behaviors, focusing on the mediating role of conscientiousness among students. This research employed a descriptive–correlational design using path analysis. The statistical population comprised high school students in Shiraz, of whom 270 were selected through cluster sampling. Data were collected using the Environmental Behavior Scale (Imamgholi, 2011), the Environmental Attitude Scale (Thompson & Barton, 1994), the Environmental Knowledge Scale (Mei et al., 2012), and the NEO Personality Inventory (McCrae & Costa, 1989). Data analysis was conducted using SPSS-22 and AMOS-22. The findings indicated that environmental knowledge and attitudes were significantly and positively related to conscientiousness and pro-environmental behaviors. Moreover, both environmental knowledge and attitudes had direct significant effects on pro-environmental behaviors, and conscientiousness also exerted a direct and significant effect on these behaviors. The results further revealed that conscientiousness significantly mediated the relationship between environmental knowledge and attitudes with pro-environmental behaviors. The proposed model explained 57% of the variance in pro-environmental behaviors and demonstrated a good fit (RMSEA = 0.001). In conclusion, the findings indicated that conscientiousness plays a crucial role in strengthening pro-environmental behaviors, and that increasing knowledge and attitudes alone is not sufficient for lasting change. Therefore, educational programs should not only enhance awareness and attitudes but also foster responsibility and personal commitment to promote sustainable environmental behaviors. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Environmental knowledge, Environmental attitude, Environmental Behavior, Conscientiousness. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||