| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,536 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,936,348 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,211,043 |
اولویت بندی شاخص های تاثیر گذار در ایجاد دانشگاه سبز با توجه به رویکرد دلفی فازی | ||
| فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ee.2025.73570.2812 | ||
| نویسنده | ||
| حمید ملکی* | ||
| دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده: هدف این مقاله اولویتبندی شاخصهای مؤثر در ایجاد دانشگاه سبز با استفاده از روش دلفی فازی است. در این تحقیق از روش دلفی فازی برای اولویتبندی شاخصهای مؤثر در ایجاد دانشگاه سبز استفاده شده است. ابتدا، با بهرهگیری از نظرات خبرگان و مطالعات نظری، مجموعهای از شاخصها شناسایی گردید. این شاخصها شامل مصرف بهینه انرژی، مدیریت منابع آب، کاهش تولید زباله، طراحی ساختمانهای سبز، حملونقل پایدار، و سایر ابعاد مرتبط با پایداری و محیطزیست هستند. برای جمعآوری دادهها، مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 50 نفر از متخصصان در زمینههای مدیریت محیطزیست، دانشگاه سبز و توسعه پایدار انجام شد. سپس، شاخصهای نهایی از تحلیل دادهها بهدست آمد که شامل معیارهایی چون استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، مدیریت پسماند خطرناک، و ایجاد سیستمهای هوشمند برای بهینهسازی مصرف منابع بود. برای تأمین روایی ابزار تحقیق از روش اعتبار محتوایی استفاده شد که توسط گروهی از متخصصان تأیید گردید. همچنین برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ با مقدار 0.898 بهره گرفته شد که نشاندهنده اعتبار بالای پرسشنامه است. یافتهها نشان داد که شاخصهای مربوط به مدیریت انرژی، کاهش مصرف منابع، و افزایش آگاهی محیطزیستی بهعنوان مهمترین عوامل در ایجاد دانشگاه سبز شناخته شدند. همچنین، نظرات خبرگان تأکید داشت که استراتژیهای سبز باید با مشارکت فعال تمامی اعضای دانشگاه، از جمله دانشجویان و کارکنان، اجرا شوند. واژههای کلیدی: اولویت بندی، دانشگاه سبز، دلفی فازی،سیستم های هوشمند | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی: اولویت بندی؛ دانشگاه سبز؛ دلفی فازی؛ سیستم های هوشمند | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| PRIORITIZING INFLUENTIAL INDICATORS IN CREATING A GREEN UNIVERSITY ACCORDING TO THE FUZZY DELPHI APPROACH | ||
| نویسندگان [English] | ||
| hamid maleki | ||
| Associate Prof. Department of Educational Management, Faculty of Management Payame Noor University, Tehran. Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| ABSTRACT: The primary goal of this study is to prioritize the indicators influencing the realization of a green university using the Delphi method. Initially, expert opinions and theoretical studies were utilized to identify the indicators, which include energy management, water resource conservation, waste reduction, sustainable building design, and eco-friendly transportation. These indicators align with sustainability and environmental dimensions. Data collection involved interviews with 50 specialists in the fields of green universities and sustainable development. Subsequently, the identified indicators were analyzed, emphasizing renewable energy use, hazardous waste management, and smart resource consumption. To validate the research tools, the content validity method was employed, and the reliability was assessed using Cronbach's alpha, which yielded a value of 0.95, indicating high reliability. The findings demonstrate that energy efficiency, resource consumption reduction, and environmental awareness are key elements of a green university. The experts also highlighted the necessity of implementing green strategies with active participation from students, faculty, and staff. Keywords: Prioritization; Green University; Fuzzy Delphi; Smart Systems | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Keywords: Prioritization, Green University, Fuzzy Delphi, Smart Systems | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||