| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,228 |
| تعداد مقالات | 10,551 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,104,185 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,256,390 |
تحلیل نشانه شناختی فرهنگی نگاره « خان سوم: گفتار اندر نبرد اسفندیار با اژدها » از شاهنامه شاه طهماسبی براساس روش یوری لوتمان | ||
| فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آبان 1404 اصل مقاله (656.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2025.75234.1705 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم زمانی1؛ بهناز پیامنی* 2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی ؛ دانشگاه پیام نور(عضو هیئت علمی استان تهران) | ||
| چکیده | ||
| بررسی نگاره «خان سوم: گفتار اندر نبرد اسفندیار با اژدها» از شاهنامه شاه طهماسبی از منظر نشانهشناسی فرهنگی موضوع مورد بحث در این پژوهش است. بدین منظور پس از معرفی مختصر آراء نظریه پردازان دانش نشانهشناسی، از دیدگاه یوری لوتمان در حوزه تقابل طبیعت و فرهنگ برای تبیین نشانههای تصویری و بازیافت معانی بهره گرفته شده است. تطبیق نشانههای فرهنگی مسلط بر نگاره و متن، همچنین جستجوی وجوه معناشناختی آنها لایههای پنهان این نگاره را آشکار میسازد. این شیوه از بررسی به خواننده کمک میکند تا به ذهنیت نگارگر در بارۀ داستان طرح شده دسترسی بیشتری داشته باشد. این پژوهش از نوع نظری، به روش توصیفی و با شیوۀ تحلیل محتوا انجام شده است و هدف آن شناخت و تفسیر نشانههای تصویری و ارتباط آن با متن شاهنامه است. پس از بررسی نگاره به مقایسۀ عناصر نشانه شناختی آن و ارتباط و میزان اشتراک و افتراق آن با متن و شرایط تولید نگاره پرداخته شده است. یافتهها حاکی از آن است که نگارگر علاوه بر پایبندی به متن شاهنامه در ایجاد نشانههای بصری از نشانههای فرهنگی روزگار خود هم بهره جسته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| « شاهنامه»؛ « نگاره»؛ « اسفندیار«؛ « اژدها »؛ « نشانه شناسی فرهنگی»؛ « یوری لوتمان» | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Cultural Semiotic Analysis of the Image "The Third Stage: Speech During the Battle of Esfandiar with the Dragon” from Shah Tahmaspi’s Shahnameh Based on Yuri Lotman’s Method | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Maryam Zamani1؛ Behnaz payamni2 | ||
| 1pnu | ||
| 2Associate Professor of Persian Language and Literature, Payame Noor University (faculty member of Tehran Province) | ||
| چکیده [English] | ||
| The analysis of the illustration titled “The Third Trial: Esfandiar’s Battle with the Dragon” from the Shah Tahmasp’s Shahnameh, from the perspective of cultural semiotics, is the subject of this study. To this end, following a brief introduction to the views of prominent semiotic theorists, the research draws on Yuri Lotman’s theory regarding the opposition between nature and culture to interpret visual signs and recover their meanings. By aligning the dominant cultural signs within the illustration and the text, and exploring their semantic dimensions, hidden layers of meaning within the artwork are revealed. This method allows readers to gain deeper insight into the illustrator’s mindset regarding the narrated story. This is a theoretical study carried out using a descriptive approach and content analysis methodology. Its aim is to identify and interpret visual signs and their relationship with the Shahnameh text. After analyzing the illustration, the research compares its semiotic elements with the text to evaluate their connections, similarities, and differences, as well as the contextual conditions under which the illustration was produced. Findings indicate that in addition to remaining faithful to the Shahnameh’s narrative, the illustrator also incorporated cultural symbols from his own era in shaping the visual elements | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| “Shahnameh ”, "painting", " Esfandiar ", "Dragon”, “Cultural Semiology”, “Yuri Lotman” | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |
||