| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,230 |
| تعداد مقالات | 10,556 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,114,329 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,258,248 |
واکاوی نقش میانجی نگرش فناورانه و اضطراب رایانه در رابطه بین مهارتهای شناختی، نگرش فناورانه و فن هراسی در بین دانش آموان دوره ی دوم متوسطه | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.73321.1235 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیه نگهداری* 1؛ محمد حسن صیف2 | ||
| 1استادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این پژوهش واکاوی نقش میانجی نگرش فناورانه و اضطراب رایانه در رابطه بین مهارتهای شناختی، نگرش فناورانه و فن هراسی در بین دانش آموان دوره ی دوم متوسطه بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان متوسطه دوم شهر میمند در سال تحصیلی 1403-1402 بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، و بر اساس جدول کوکران، تعداد 330 دانش آموز انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نگرش به فناوری لیو و کیو(2014)، پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی، کوور و اوون (1989)، پرسشنامه فن هراسی مارتین کورکولز و همکاران(2017)، پرسشنامه مهارتهای شناختی نجاتی (1392)، پرسشنامه اضطراب رایانه هاینس، گلاس و نایت (1987) بود. برای بررسی فرضیه ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مهارتهای شناختی و نگرش فناورانه براضطراب رایانه و خودکارامدی رایانه اثر مستقیم و مثبت دارند همچنان نتایج نشان داد که اضطراب رایانه و خودکارامدی رایانه بر فن هراسی دارای اثر مستقیم و مثبت می باشد. همچنین مهارتهای شناختی و نگرش فناورانه از طریق واسطه گری اضطراب رایانه و خودکارامدی رایانه بر فن هراسی دارای اثر غیر مستقیم و مثبت می باشند . | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای شناختی؛ نگرش فناورانه؛ اضطراب رایانه؛ خودکارآمدی رایانه؛ فن هراسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Investigating the mediating role of technological attitude and computer anxiety in the relationship between cognitive skills, technological attitude, and technophobia among high school students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| somayeh negahdari1؛ Mohammad hasan Seyf2 | ||
| 1Assistant Professor, Department of educational Sciences. Payame noor university. Tehran , Iran - | ||
| 2Associate professor, Department of educational Sciences. Payame noor university. Tehran , Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The main aim of this study was to investigate the mediating role of technological attitude and computer anxiety in the relationship between cognitive skills, technological attitude, and technophobia among high school students. The research method was descriptive, correlational. The statistical population was high school students in Meymand in the academic year 1402-1403, and 330 students were selected using simple random sampling method and based on the kokran table. Data collection tools included the Technology Attitude Questionnaire by Liu and Qiu (2014), the Computer Self-Efficacy Questionnaire by Murphy, Coover, and Owen (1989), the Technophobia Questionnaire by Martin Korkuls et al. (2017), the Cognitive Skills Questionnaire by Nejati (2013), and the Computer Anxiety Questionnaire by Haynes, Glass, and Knight (1987). Path analysis was used to examine the hypotheses. The research findings indicate that cognitive skills and technological attitudes have a direct and positive effect on computer anxiety and computer self-efficacy. The results also showed that computer anxiety and computer self-efficacy have a direct and positive effect on technophobia. Also, cognitive skills and technological attitude have an indirect and positive effect on technophobia through the mediation of computer anxiety and computer self-efficacy. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Cognitive skills, technological attitude, computer anxiety, computer self-efficacy, technophobia | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||