| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,230 |
| تعداد مقالات | 10,556 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,114,313 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,258,246 |
نشانگرهای عنصر ارزشیابی در برنامه درسی توانمندساز در راستای اشتغال زایی دانش آموختگان و میزان توجه به آنها | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.74239.1268 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی باقریان فر* 1؛ سیده مریم حسینی لرگانی2؛ مهران عزیزی محمودآباد3 | ||
| 1استادیار، گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی نشانگرهای عنصر ارزشیابی در برنامه درسی توانمندساز در راستای اشتغالزایی دانش-آموختگان و میزان توجه به نشانگرها انجام شده است. این پژوهش با هدف کاربردی، ماهیت عملگرایی، رویکرد آمیخته از نوع اکتشافی متوالی صورت پذیرفته است. در بخش کیفی پژوهش از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصان آموزش عالی بودند که با بهرهگیری از رویکرد نمونهگیری هدفمند از نوع موارد مطلوب و گلولهبرفی و معیار کفایت نظری، 23 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش با استفاده روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 275 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی پژوهش بود. اطلاعات بدست آمده در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی با استفاده از روشهای تحلیل آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تکنمونهای و آزمون مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای بخش کیفی پژوهش نشان داد مهمترین نشانگرها شامل موقعیتی بودن ارزشیابی، توجه به آزمونهای عملکردی به جای آزمونهای کتبی، تأکید بر فعالیتهای عملی و تیمی، تناسب نوع ارزشیابی با اهداف و محتوای دروس، ارائه بازخورد مستمر و دورهای به دانشجویان برای تقویت عملکرد آنها، ارزشیابی یادگیری دانشجویان بر اساس مسئولیت آنها در گروههای یادگیری، شفافیت و عدالت در معیارها و طراحی ارزشیابیها، تأکید بر یادگیری از ارزشیابیها، توجه به تفاوتهای فردی دانشجویان و ارزشیابی بر مبنای توانمندیهای شغلی بود. یافتههای بخش کمی نشان داد میزان توجه به نشانگرها در رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی مطلوب نیست و نیاز به توجه بیشتری دارد. در نهایت میتوان گفت تحقق برنامه درسی توانمندساز مستلزم عبور از ارزشیابیهای سنتی و توجه به روشهای متنوع، عادلانه و یادگیریمحور است تا زمینه ارتقای کیفیت آموزش و افزایش قابلیت اشتغال دانشآموختگان فراهم شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی توانمندساز؛ اشتغال زایی؛ ارزشیابی؛ کارشناسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Indicators of the evaluation element in the empowering curriculum aimed at job creation for graduates and the level of attention given to them | ||
| نویسندگان [English] | ||
| mostafab bagherian far1؛ Seyedeh Maryam Hosseinilargani2؛ Mehran Azizimahmoodabad3 | ||
| 1Assistant Professor Department of Educational and Curriculum Innovations Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran | ||
| 2Associate Professor, Department of Curriculum and Innovation Educational , Higher education research and Planning Institute, Tehran, Iran. | ||
| 3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The present research aims to identify the indicators of the evaluation element in the enabling curriculum concerning the employment of graduates and the level of attention paid to these indicators. This research is applied in nature, pragmatic in approach, and employs a mixed-methods design of a sequential exploratory type. The qualitative section utilized phenomenological methods, while the quantitative section employed a descriptive-survey method. The participants in the qualitative section included experts and specialists in higher education, with 23 individuals selected through purposive sampling, utilizing optimal cases and snowball sampling, along with the criterion of theoretical saturation. In the quantitative section, 275 individuals were selected using stratified random sampling. The data collection tool for the qualitative section was a semi-structured interview, while in the quantitative section, a questionnaire derived from the qualitative findings was used. The qualitative data were analyzed through thematic analysis, and the quantitative results were analyzed using descriptive (Mean, Standard Deviation) and inferential (One-sample t-test and MANOVA test) statistical methods. The findings of the qualitative section revealed that the most important indicators included the situational nature of evaluation, emphasis on performance-based tests instead of written exams, a focus on practical and team activities, the alignment of the type of evaluation with course objectives and content, providing continuous and periodic feedback to students to enhance their performance, evaluating students' learning based on their responsibilities within learning groups, transparency and fairness in criteria and evaluation design, emphasizing learning from evaluations, attention to individual student differences, and evaluating based on professional competencies. The findings of the quantitative section indicated that the level of attention to the indicators in the fields of educational sciences and psychology is not satisfactory and requires greater attention. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| empowering curriculum, job creation, evaluation, expertise | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||