| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,230 |
| تعداد مقالات | 10,556 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,114,313 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,258,246 |
اثربخشی آموزش چندرسانهای الکترونیکی بر عملکرد، دقت و سرعت دیکته نویسی در دانشآموزان یایه اول | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.74955.1288 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین شکوهی فرد* 1؛ صدیقه گرامیان2؛ محمدعلی رستمی نژاد3 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند | ||
| 2آموزش و پرورش بیرجند | ||
| 3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده خواندن و نوشتن از مهارت های پایه و بسیار مهم در همه نظامهای آموزشی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش نوشتن به شیوهی چندرسانهای الکترونیکی در دیکتهی دانشآموزان پایهی اول ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. از میان دانشآموزان پایهی اول شهرستان سربیشه، استان خراسان جنوبی با روش نمونهگیری در دسترس دو مدرسه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی 32 نفر(16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه کنترل) در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد و بعد از اجرای محتوای چندرسانهای در گروه آزمایش، پسآزمون برای هر دو گروه گرفته شد. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که 1) تفاوت معنیداری بین نمرههای عملکرد دیکتهی گروه آزمایش با گروه کنترل (001/0 p<، 13.133=F) وجود دارد؛ 2) تفاوت معنیداری بین نمرههای دقت دیکتهی گروه آزمایش با گروه کنترل (001/0 p<، 12.360=F) وجود دارد؛ 3) تفاوت معنیداری بین نمرههای سرعت دیکتهی گروه آزمایش با گروه کنترل (05/0 p<، 4.093=F) وجود ندارد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش نوشتن به شیوهی چندرسانهای الکترونیکی در مقایسه با تدریس متداول، تأثیر مثبت بر عملکرد و دقت دیکتهی دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی داشته است. از اینرو، به متولیان آموزش و پرورش توصیه میشود که در طراحی و تدوین برنامۀ درسی و اجرای آن این شیوه را مورد توجه و استفاده قرار دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چندرسانهای الکترونیکی؛ دیکته نویسی؛ دانشآموزان؛ پایهی اول ابتدایی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effectiveness of electronic multimedia instruction on the performance, accuracy, and speed of dictation in first grade students. | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hossion Shokohi Fard1؛ sediga Gramian2؛ Mohamad Ali Rostami Neza3 | ||
| 1Faculty member University of Birjand | ||
| 2Birjand Education Teacher | ||
| 3Faculty member University of Birjand | ||
| چکیده [English] | ||
| Abstract: Reading and writing are basic and very important skills in all educational systems. The present study aimed to investigate the effectiveness of teaching writing using electronic multimedia in dictation of first grade elementary school students. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test design with experimental and control groups. Two schools were selected from among the first grade students of Sarbisheh city, South Khorasan province using convenience sampling method. And 32 people (16 in the experimental group and 16 in the control group) were randomly assigned to two experimental and control groups. Initially, a pre-test was taken from both groups, and after implementing multimedia content in the experimental group, a post-test was taken for both groups. The data were analyzed using multivariate analysis of variance. The results showed that 1) there was a significant difference between the dictation performance scores of the experimental group and the control group (p<0.001, F=13.133); 2) there was a significant difference between the dictation accuracy scores of the experimental group and the control group (p<0.001, F=12.360); 3) there was no significant difference between the dictation speed scores of the experimental group and the control group (p<0.05, F=4.093). ). Therefore, it can be concluded that teaching writing through electronic multimedia methods has very positive effects on the performance and accuracy of dictation of first grade elementary school students compared to conventional teaching. Therefore, it is recommended that education authorities consider and use this in designing and developing the curriculum and the method that is used.. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Electronic multimedia, dictation. students, primary first grade | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||