| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,230 |
| تعداد مقالات | 10,556 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,114,431 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,258,285 |
تاثیر استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار تدریس بر میزان انگیزش و یادگیری دانش آموزان ابتدایی | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| دوره 5، شماره 5 - شماره پیاپی 18، آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.75416.1310 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه پایکاری1؛ مریم اصفهانی* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران ایران. | ||
| 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان دستیار تدریس بر میزان انگیزش و یادگیری دانشآموزان ابتدایی است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه 2 شهر کرج (طبق سایت آمار آموزش و پرورش 1400 نفر) در سال تحصیلی 1404-1403 میباشد. برای انتخاب نمونه 40 نفر از دانشآموزان دختر پایه چهارم، بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. این تعداد افراد، بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه انگیزش تحصیلی (ISM) مک اینرنی و سینکلایر (1992) و پرسشنامه یادگیری مک درموت (1999) بود. استفاده از هوش مصنوعی (به عنوان دستیار تدریس) در پژوهش حاضر، از طریق تخته هوشمند، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) طی 10 جلسه 60 دقیقهای بر روی دانش آموزان گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار تدریس بر میزان انگیزش و یادگیری دانش آموزان ابتدایی تاثیر معنیدار دارد. لذا؛ پبشنهاد میشود ابزارهای آموزشی تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شوند که بتوانند به طور شخصیسازیشدهتری به نیازهای هر دانشآموز در راستای ارتقاء سطح انگیزش و یادگیری دانش آموزان پاسخ دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش مصنوعی؛ دستیار تدریس؛ انگیزش؛ یادگیری؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The impact of using artificial intelligence as a teaching assistant on the motivation and learning of elementary students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| fatemeh paykari1؛ maryam esfahani2 | ||
| 1M.A. Student in Educational Planning, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran | ||
| 2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study aims to investigate the impact of using artificial intelligence (AI) as a teaching assistant on the motivation and learning of elementary school students. This research adopts a quasi-experimental design with a pre-test/post-test control group and falls under the category of applied research in terms of purpose. The statistical population includes all fourth-grade female students in District 2 of Karaj (according to the Education Statistics website, 1,400 students) during the 2024-2025 academic year. A convenience sampling method was used to select 40 fourth-grade female students, who were then randomly assigned to either an experimental group (20 students) or a control group (20 students). Data collection tools included the Academic Motivation Questionnaire (ISM) by McInerney and Sinclair (1992) and the Learning Questionnaire by McDermott (1999). AI-based instruction in this study was implemented for the experimental group over ten 60-minute sessions using smartboards, augmented reality (AR), and virtual reality (VR). Analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze the data and test the hypotheses. The results indicated that the use of AI as a teaching assistant has a significant effect on the motivation and learning of elementary school students. Therefore, it is recommended that interactive AI-based educational tools be designed to provide more personalized responses to each student's needs, thereby enhancing their motivation and learning levels | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Artificial Intelligence, Teaching Assistant, Motivation, Learning, Elementary Students | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||