| تعداد نشریات | 47 |
| تعداد شمارهها | 1,232 |
| تعداد مقالات | 10,590 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,262,267 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,310,286 |
از سیاست تا عمل در تحول دیجیتال آموزش عالی: ارائه یک نقشه راه جامع مبتنی بر فراترکیب | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.75341.1307 | ||
| نویسندگان | ||
| فرمند فرزین* 1؛ زهرا جامه بزرگ2 | ||
| 1گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. دبیر آموزش و پرورش، منطقه ۵، تهران، ایران. | ||
| 2گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| تحول دیجیتال آموزش عالی با چالش کلیدی «شکاف میان سیاست و عمل» روبروست که اغلب به پذیرش پراکنده و ناهماهنگ فناوری در دانشگاهها منجر میشود. این پژوهش با هدف ارائه یک نقشه راه جامع برای عبور از این شکاف و هدایت راهبردی تحول دیجیتال با تمرکز بر فناوریهای هوشمند (مانند هوش مصنوعی) و همگرا (NBIC) انجام شده است. این نقشه راه با بهرهگیری از روش فراترکیب کیفی (سندلوسکی و باروسو، ۲۰۰۷) و تحلیل ۶۲ منبع معتبر (۲۰۱۴-۲۰۲۵) شامل مقالات علمی از پایگاههای دادهای مانند Scopus و Web of Science، گزارشهای سیاستی نهادهای بینالمللی و رتبهبندیهای جهانی تدوین شده است. یافتهها در چهارچوب یک بسته سیاستی یکپارچه سازماندهی شدهاند که بر چهار رکن اصلی استوار است: ۱) معیارهای کلیدی موفقیت به عنوان مبانی راهبردی (شامل زیرساخت فناورانه، آمادگی سازمانی، توانمندسازی انسانی و عدالت آموزشی)؛ ۲) راهکارهای اجرایی به عنوان مسیر عملیاتی (شامل توسعه زیرساخت، آموزش مستمر، نوآوری در برنامهریزی درسی و همکاریهای راهبردی)؛ ۳) چارچوب اخلاقی-حقوقی برای تضمین حکمرانی مسئولانه (با تأکید بر حریم خصوصی، شفافیت و عدالت الگوریتمی) و ۴) شاخصهای ارزیابی جامع برای سنجش پیشرفت و نتایج (شامل عملکرد فنی، نتایج آموزشی و رقابتپذیری جهانی). نوآوری اصلی این مدل در ارائه یک ساختار یکپارچه، چرخهای و مبتنی بر شواهد است که با پیوند دادن مستقیم هر راهکار به معیارهای موفقیت و شاخصهای ارزیابی، ابزاری قدرتمند در اختیار سیاستگذاران و مدیران دانشگاهی قرار میدهد تا گذار از سیاستگذاری پراکنده به عمل یکپارچه را ممکن ساخته و مؤسسات خود را به جایگاهی راهبردی و آیندهنگر سوق دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحول دیجیتال؛ آموزش عالی؛ نقشه راه سیاستی؛ فناوری هوشمند؛ فناوری همگرا | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| From Policy to Practice in the Digital Transformation of Higher Education: A Comprehensive Roadmap Based on a Meta-Synthesis | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Farmand Farzin1؛ Zahra Jamebozorg2 | ||
| 1Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
| 2Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University | ||
| چکیده [English] | ||
| The digital transformation of higher education faces the key challenge of a "gap between policy and practice," which often leads to the sporadic and uncoordinated adoption of technology in universities. This research aims to present a comprehensive roadmap to bridge this gap and strategically guide digital transformation with a focus on smart technologies (such as Artificial Intelligence) and converging technologies (NBIC). Utilizing the qualitative meta-synthesis method (Sandelowski & Barroso) and analyzing over 50 authoritative sources (2014–2025), including scholarly articles, policy reports, and global rankings, this study develops the roadmap. The roadmap is built upon four main, interdependent pillars, including key success criteria as strategic foundations, executive strategies as the operational path, an ethical-legal framework to ensure responsible governance, and comprehensive evaluation indicators to measure progress and outcomes. The primary innovation of this model lies in its cyclical and dynamic structure, which transforms the roadmap into a learning and adaptive tool by continuously using evaluation results to refine strategies. By providing a practical and evidence-based path, this research offers a powerful tool for policymakers and university administrators to enable the transition from fragmented policymaking to integrated practice, positioning their institutions for a strategic and forward-looking future. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Digital Transformation, Higher Education, Policy Roadmap, Smart Technology, Converging Technologies | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 |
||