| تعداد نشریات | 47 |
| تعداد شمارهها | 1,232 |
| تعداد مقالات | 10,590 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,262,266 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,310,286 |
تبیین رابطه بین یادگیری سازمانی و نوآفرینی با نقش میانجی تعهد سازمانی در نظامهای یادگیری فناورمحور | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.75386.1309 | ||
| نویسندگان | ||
| مسعود بختیاری* 1؛ سعید غفاری2 | ||
| 1استادیار،گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان نوآفرینی و یادگیری سازمانی و نقش تعهد در سازمان در کتابخانههای عمومی استان قم در بستر تحولات فناوری میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و با رویکرد کمی انجام شده است و از نظر گردآوری داده، پیمایشی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (۱۵۰ نفر) میباشد و نمونهای ۱۰۸ نفری بهصورت در دسترس انتخاب شد. درنهایت، ۱۰۴ پرسشنامه معتبر جمعآوری شد و تحلیل دادهها بر اساس آن انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه یادگیری سازمانی (نیفه، ۲۰۰۱) ، ابتکار و نوآوری شغلی (لودال و همکاران، ۱۹۶۵) و تعهد سازمانی (مییر، ۱۹۹۰) میباشد. برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف–اسمیرنوف و برای آزمون فرضیهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی (β=0.58, P=0.009)، بین نوآفرینی و تعهد سازمانی (β=0.99, P=0.007) و بین یادگیری سازمانی و نوآفرینی (β=0.55, P=0.001) ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نقش میانجی نوآفرینی در ارتباط بین یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی نیز تأیید شد (β=0.55, P=0.01).. یافتهها نشان میدهد که تقویت یادگیری سازمانی و نوآفرینی میتواند باعث افزایش تعهد سازمانی کتابداران شود و نوآفرینی نقش کلیدی میانجی در این فرایند دارد. این پژوهش به مدیران و سیاستگذاران کتابخانههای عمومی کمک میکند تا با تمرکز بر توسعه نوآفرینی و یادگیری سازمانی، عملکرد و تعهد کارکنان خود را ارتقاء دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری سازمانی؛ نوآفرینی؛ تعهد در سازمان؛ کتابداران کتابخانه های عمومی استان قم | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Explaining the Relationship Between Organizational Learning and Innovation with the Mediating Role of Organizational Commitment in Technology-Driven Learning Systems | ||
| نویسندگان [English] | ||
| masoud bakhtiari1؛ saeed ghaffari2 | ||
| 1Assistant Professor, Accounting Department, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
| 2Associate Professor, Department of Information Science and Epistemology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study aims to examine the relationship between innovation and organizational learning, and the role of organizational commitment in public libraries of Qom province within the context of technological developments. This applied research follows a quantitative approach, is survey-based, and employs a descriptive-correlational design. The population consisted of all librarians in public libraries of Qom province (150 individuals), and a convenience sample of 108 participants was selected. Finally, 104 valid questionnaires were collected and analyzed. Data collection instruments included the Organizational Learning Questionnaire, Job Innovation and Initiative Questionnaire, and Organizational Commitment Questionnaire. The normality of the data was examined using the Kolmogorov–Smirnov test, and hypotheses were tested using SPSS.The results showed significant positive relationships between organizational learning and organizational commitment (β=0.58, P=0.009), innovation and organizational commitment (β=0.99, P=0.007), and organizational learning and innovation (β=0.55, P=0.001). Moreover, the mediating role of innovation in the relationship between organizational learning and organizational commitment was confirmed (β=0.55, P=0.01).The findings indicate that enhancing organizational learning and innovation can increase librarians’ organizational commitment, with innovation serving as a key mediator in this process. This study provides practical insights for managers and policymakers in public libraries to improve employee performance and commitment by focusing on the development of innovation and organizational learning. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Organizational Learning, Innovation, Commitment in the Organization, Librarians of Public Libraries in Qom Province | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||