| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,237 |
| تعداد مقالات | 10,637 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,638,669 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,569,034 |
ارزیابی تأثیر اجتماعی و فرهنگی احداث بزرگراه دوگاز در شهر تهران | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های بوم شناسی شهری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1404 اصل مقاله (775.32 K) | ||
| نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/grup.2025.73713.2907 | ||
| نویسنده | ||
| احمد غیاثوند* | ||
| دانشیار، گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مطالعه حاضر با هدف پیش بینی و بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی توسعه و تکمیل بزرگراه «دوگاز»، در سطح شهر تهران، با تاکید بر مناطق 22 و 21 شهری انجام گرفته است. همچنین ضمن توجه به تاثیرات مختلف پروژه در سطح مناطق 22 و 21 شهری، سنجش پیامدهای فرامنطقه ای شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع سعی گردید ابتدا از طریق روش تحلیل تماتیک و به شیوه نمونه گیری هدفمند تاثیرات کیفی بزرگراه استخراج گردد و سپس روش پیمایش به شناسایی اثرات و پیامدهای مثبت و منفی حاصل از پروژه با بهره مندی از نظرات صاحبنظران شهری و منطقه ای به روش تمام شماری پرداخته شود. نتایج حاصل، بیانگر آن است که احداث بزرگراه دوگاز به عنوان یک اقدام توسعه ای دارای کمترین پیامد منفی و بیشترین پیامد مثبت می باشد. به طور دقیق تر، با توجه به اهمیت تاثیر بزرگراه در حوزه مداخله و به طور مستقیم بر فضای شهری، عمده ترین پیامدهای مثبت با شدت زیاد شامل مواردی از قبیل: کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، کاهش هزینه های تملک و جبران خسارات معارضان، کاهش زمان و طول مسیر سفر، سازماندهی اراضی رها شده اطراف رودخانه وردآورد می باشد. در مقابل قطع دسترسی مسافران برای استفاده از بوستان حضرت خدیجه (س) و کیفیت های بصری پایین بزرگراه در دیدهای پی در پی در امتداد رود دره وردآورد با شدت زیاد جزء پیامدهای منفی محسوب می گردد. در آخر بر سه سناریور برای کاهش آثار منفی و افزایش آثار مثبت این اقدام توسعه ای برآورده گردیده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی تاثیر اجتماعی و فرهنگی؛ بزرگراه دوگاز؛ روش پیمایش؛ مناطق 22 و 21 شهری؛ پیامدهای مثبت و منفی؛ شهر تهران | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Social and Cultural Impact Assessment of the Dogaz Highway Construction in Tehran | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ahmad Ghiasvand | ||
| Associate Professor, Department of Sociology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| ABSTRAC This study aims to predict and assess the social and cultural impacts of the development and completion of the "Dogaz" highway in Tehran, with a specific focus on urban districts 21 and 22. Beyond examining the project's effects within these districts, considerable importance is placed on evaluating its supra-regional urban consequences.Initially, a thematic analysis using purposive sampling was employed to qualitatively identify the highway's impacts. Subsequently, a survey methodology was utilized to quantify both the positive and negative outcomes of the project, drawing upon the perspectives of urban and regional specialists and experts through a census approach.The findings indicate that the construction of the Dogaz highway, as a developmental initiative, exhibits minimal negative consequences and predominantly positive impacts. More precisely, given the highway's significant and direct influence on urban spaces within its intervention zone, the most pronounced positive outcomes include: reduced vehicle fuel consumption, decreased costs associated with land acquisition and compensation for affected parties, shortened travel times and distances, and the organization of abandoned lands surrounding the Vardavard River. Conversely, significant negative impacts identified are: restricted access for travelers to Hazrat Khadijeh Park (PBUH) and the highway's low visual quality in successive views along the Vardavard River Valley. Finally, three scenarios are proposed to mitigate the negative effects and amplify the positive impacts of this developmental undertaking. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| KEYWORDS Social and Cultural Impact Assessment, Dogaz Highway, Survey Method, Urban Districts 21 and 22, Tehran | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||