| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,237 |
| تعداد مقالات | 10,644 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,704,340 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,615,294 |
مدل آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش عالی بر پایه تحول پداگوژیکی و ارائه پروتکل اجرایی | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.75705.1323 | ||
| نویسنده | ||
| farhad shafiepour motlagh* | ||
| Department of Educational Administration, Mahallat. C, Islamic Azad University, Mahallat, Iran. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش بهره گیری از این فناوری هوش مصنوعی در بسیاری از دانشگاهها منجر به تحول واقعی در پداگوژی آموزش عالی شده است. مسئله اساسی اینکه چگونه می توان یک مدل آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش عالی طراحی کرد که بر پایه تحول پداگوژیکی، فرایند یاددهی -یادگیری را از حالت ایستا، منفعل و معلم محور به سوی یادگیری فعال، شخصی سازی شده، خلاق و تعامل محور هدایت کند؟ .روش تحقیق کیفی ترکیبی(سنزپژوهی و تحلیل محتوا و گفتگو با هوش مصنوعی)،میدان پژوهش شامل دامنه اطلاعاتی هوش مصنو عی، کلیه مقالات منتشرشده دربازه سالهای 2025-2021 و کلیه اساتید هوش مصنوعی سطح کشور بوده است. شیوه نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع داده ها تعداد 35 مقاله و 21 مصاحبه عمیق تا حد کفایت اطلاعات بوده است که به شیوه غربالگری انتخاب شد. تحلیل داده ها برپایه دسته بندی مفاهیم باز، زیر مقوله و مقوله اصلی صورت پذیرفت. برای تأمین روایی و اعتباربخشی داده ها از روش سه سوسازی استفاده شد . بطور کلی نتایج نشان داد، مدل آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در نظام آموزش عالی بر پایه تحول پداگوژیکی مشتمل بر ابعاد هفتگانه(یادگیری شخصی سازی شده، یادگیری تطبیقی،یادگیری چت باتی، یادگیری سفارشی، یادگیری پلتفرمی،یادگیری آینده پژوه، یادگیری خودپیش برنده) است. پروتکل اجرایی مدل یاد شده:یادگیری چت باتی: دارای 7 اقدام،یادگیری شخصی سازی شده دارای 5 اقدام،یادگیری تطبیقی دارای 5 اقدام،یادگیری آینده پژوه دارای 5 اقدام، یادگیری خودپیش برنده دارای 5 اقدام،یادگیری پلتفرمی دارای 4 عامل، یادگیری سفارشی دارای4 اقدام است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل آموزش؛ هوش مصنوعی؛ آموزش عالی؛ تحول پداگوژیک | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Artificial Intelligence-Based Education Model in Higher Education Based on Pedagogical Transformation and Providing an Implementation Protocol | ||
| نویسندگان [English] | ||
| farhad shafiepour motlagh | ||
| Department of Educational Administration, Mahallat. C, Islamic Azad University, Mahallat, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The purpose of the research is to utilize this artificial intelligence technology in many universities, which has led to a real transformation in higher education pedagogy. The main issue is how to design an artificial intelligence-based education model in higher education that, based on pedagogical transformation, guides the teaching-learning process from a static, passive, and teacher-centered state to active, personalized, creative, and interactive learning? The research method is a mixed qualitative research method (sensing research and content analysis and conversation with artificial intelligence), the research field includes the information domain of artificial intelligence, all articles published between 2021-2025, and all artificial intelligence professors in the country. The purposive sampling method was 35 articles and 21 in-depth interviews to the extent of data saturation, which were selected by screening. Data analysis was based on the classification of open concepts, subcategories, and main categories. The triangulation method was used to ensure the validity and validation of the data. In general, the results showed that the AI-based education model in the higher education system is based on pedagogical transformation and consists of seven dimensions (personalized learning, adaptive learning, chatbot learning, customized learning, platform learning, future-oriented learning, self-directed learning). The implementation protocol of the aforementioned model is: Chatbot learning: has 7 actions, personalized learning has 5 actions, adaptive learning has 5 actions, future-oriented learning has 5 actions, self-directed learning has 5 actions, platform learning has 4 factors, and customized learning has 4 actions. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Education model, artificial intelligence, higher education, pedagogical transformation | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||