| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,237 |
| تعداد مقالات | 10,644 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,704,312 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,615,276 |
اثربخشی آموزش مجازی راهبردهای مطالعه بر سرزندگی تحصیلی و تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور | ||
| فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.75281.1305 | ||
| نویسنده | ||
| سعیده خجسته* | ||
| استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مجازی بر سرزندگی تحصیلی و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمان انجام شد و از نوع کاربردی و نیمهتجربی است. در این پژوهش از طرح پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد و یک گروه مداخله که آموزش ترکیبی الکترونیکی دریافت کرده بودند و با یک گروه کنترل مقایسه شدند. این مطالعه بر روی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور کرمان برای سال تحصیلی 2024-2025 متمرکز بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه 210 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور شهر کرمان بودند و در مجموع 80 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگذاری شدند.گروه آزمایش آموزش آنلاین که شامل یادگیری آنلاین همزمان و غیرهمزمان بود، را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل به مدت ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای، درآموزش های حضوری شرکت کردند. دادهها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر با استفاده از نرمافزار SPSS-25 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تغییر معناداری در سرزندگی تحصیلی (به ترتیب 2.85 ± 4.74 و 37.20 ± 2.17 قبل و بعد از مداخله) و تفکر انتقادی (به ترتیب 59.50 ± 6.44 و 135.80 ± 5.29 قبل و بعد از مداخله) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ایجاد شده است. ضرایب اتا نشاندهنده اثربخشی آموزش مجازی بر سرزندگی تحصیلی و تفکر انتقادی در دانشجویان بود.بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مجازی در افزایش تفکر انتقادی و نشاط تحصیلی دانشجویان مؤثر است، بنابراین میتواند به عنوان روشی مؤثر برای دانشجویان در دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش از راه دور؛ آموزش مجازی؛ سرزندگی تحصیلی؛ تفکر انتقادی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Effectiveness of Virtual Education of study strategies on Academic Vitality and Critical Thinking in Master’s Degree Students in Payam Noor University: A Quasi-experimental Study | ||
| نویسندگان [English] | ||
| saeideh khojasteh | ||
| prof assistant in education in payam noor university | ||
| چکیده [English] | ||
| Background: This study aimed to investigate the impact of virtual education on academic vitality and critical thinking in students of Kerman Payam Noor University. Methods: This is an applied and semi-experimental research. It utilized a pre-test and post-test framework, comparing an intervention group that received e-Blended learning with a control group .The study focused on post-graduate students at Payam Noor University of Kerman for the academic year 2024-2025. The research population was all the 210 Master's Degree students of Payam Noor University in Kerman city. Finally, a total of 80 participants were assigned to two groups—experimental and control—using a random number table. The experimental group received an online intervention (e-Blended, which included synchronous and asynchronous online learning), while the control group received face-to-face lectures for 12 sessions of 90 minutes each. The data were analyzed through analysis of variance tests with repeated measures using SPSS-25 software. The control group received training in the lecture-based method (face-to-face). Results: The results of the analysis of covariance showed a significant change in academic vitality (2.85 ± 4.74 and 37.20 ± 2.17 before and after the intervention respectively) and critical thinking (59.50 ± 6.44 and 135.80 ± 5.29 before and after the intervention respectively) in the experimental group compared to the control group under the influence of the intervention. Eta coefficients demonstrated the effectiveness of virtual education on academic vitality and critical thinking. Conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that virtual education is effective in increasing the critical thinking and academic vitality of students, so it can be used as an effective method for students in the university. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Distance, Education, Virtual, Academic vitality, Critical thinking | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||