| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,238 |
| تعداد مقالات | 10,645 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,731,319 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,632,293 |
بررسی مقایسه ای موضع گیری دونالد دیویدسون و صدرالمتالهین در قبال دوگانگی جوهر ها | ||
| دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2025.73159.2121 | ||
| نویسنده | ||
| فهیمه شریعتی* | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| دیویدسون در نظریه دوگانگی اوصاف، تمایز جوهر های مادی و جوهرهای غیر مادی را کنار می گذارد و به نوعی دوگانگی در اوصاف به صورت امری واسط میان یگانه انگاری جوهری فیزیکالیستی و دوگانه انگاری حداکثری می رسد. وی برای غلبه بر برخی اشکالات به «ابتنا» به معنی قرار گرفتن یک ویژگی بر ویژگی دیگر قائل شده است. او قوانین روان بدنی را می پذیرد اما آنها را قوانین دقیق قابل شناسایی به شکل دقیق نمی داند. جمع این قوانین با امر فیزیکی تقریبا محال است. یکی از معضلات نظریه ابتنا ، چگونگی تاثیر امر ذهنی بر بدنی است. یکی از معضلات نظریه ابتنا ، چگونگی تاثیر امر ذهنی بر بدنی است. در حکمت متعالیه مطابق با اصول وحدت تشکیکی وجود و حرکت جوهری، دوئیت بین بدن و ذهن حل می شود؛ چون تمام استعدادها در نهاد همان امر اولیه یعنی بدن که پیش شرط تحقق نفس است مفروض گرفته شده است و مادی بودن به معنای حالت منتظره داشتن تلقی شده و مراتب متفاوتی دارد و از این روی تجرد نیز دارای مراتب است. متفاوت با نظریه دیویدسون، رابطه نفس و بدن چیزی قوی تر از ابتنا ؛ یعنی عینیت است. تقریر صدرایی بر نفس اگر چه در نوعی ابتنا و نوخاستگی با نظریه دیویدسون مشارک است ولیکن در تقریر صدرا بدن معنای مادی خود را از دست می دهد و اگر چه در جسمانیت همان است اما اوصاف بدنی در حرکتی اشتدادی متبدل و متغیر می شوند تا به اوصافی عاری از وصف بدن متعارف برسند. می توان نوع خاص ذات گرایی صدرالمتالهین را که مورد تایید علم نیز می باشد وجه تلاقی دو نظریه دیویدسون و صدرا در حل مساله واحد دانست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "؛ صدرالمتالهین"؛ دیویدسون"؛ دوگانگی ویژگی ها"؛ ذهن"؛ نفس"؛ ، "؛ دوگانگی جوهری" | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A comparative study of Donald Davidson's and Sadr al-Mutalahin's stance on the duality of essences | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Fahime Shariati | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده [English] | ||
| In the theory of duality of attributes, Davidson abandons the distinction between material and immaterial essences and arrives at a kind of duality in attributes as an intermediate between physicalist essential monism and maximal dualism. To overcome some of the problems, he has considered "substitution" to mean the placement of one attribute over another. He accepts psychophysical laws but does not consider them to be precise laws that can be identified in a precise manner. The combination of these laws with the physical is almost impossible. One of the problems of the theory of substitution is how the mental affects the physical. One of the problems of the theory of substitution is how the mental affects the physical. In transcendental wisdom, in accordance with the principles of the constitutive unity of substantial existence and movement, the duality between body and mind is resolved; because all faculties are assumed to be in the entity of the same primary matter, that is, the body, which is the prerequisite for the realization of the soul, and materiality is considered to mean having a waiting state and has different levels, and therefore abstraction also has levels. Unlike Davidson's theory, the relationship between the soul and the body is something stronger than the concept of objectivity. Although Sadra's interpretation of the soul shares a certain concept of objectivity and novelty with Davidson's theory, in Sadra's interpretation the body loses its material meaning, and although it is the same in physicality, the physical characteristics are transformed and varied in an intense movement to reach characteristics devoid of the description of the conventional body. The special type of essentialism of Sadra al-Mutalahin, which is also approved by science, can be considered the meeting point of the two theories of Davidson and Sadra in solving a single problem. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Sadr al-Mutalahin, Davidson, duality of attributes, mind, soul, essential duality | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||