
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,221,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,913,009 |
رابطه بین سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیت پذیری با سازگاری اجتماعی زنان | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 3، ویژه نامه، اسفند 1393، صفحه 97-108 اصل مقاله (227.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی ترخان* 1؛ قاسم احمدی لاشکی2 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور | ||
2دانشجوی دکترا تخصصی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیتپذیری با سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی انجام پذیرفت. روش: روش تحقیق از نوع همبستگی، نمونه این پژوهش 95 نفر از زنان مبتلا به تعارضات زناشویی بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بودند از پرسشنامههای سوگیری شناختی متمرکز بر خود وودی، چامبلس و گلدس، مسئولیتپذیری کردلو و سازگاری اجتماعی بل. یافتهها: تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، سوگیری شناختی متمرکز بر خود 60/24 درصد و مسئولیتپذیری 80/10 درصد و در مجموع 40/35 درصد از واریانس مشترک (R2)سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی را تبیین نمودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در همسویی با یافتههای کاوشهای دیگر نشان داد، سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیتپذیری در میزان سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی نقش تعیینکنندهای دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سوگیری شناختی متمرکز بر خود؛ مسؤولیت پذیری؛ سازگاری اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship Between Self-focus Cognitive Bias and Responsibility with Social Adjustment of Women | ||
نویسندگان [English] | ||
morteza tarkhan1؛ ghasem ahmadi lashki2 | ||
1Associate Professor of Psychology, Payame Noor University | ||
2Ph.D. student, Mazandaran University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This study aimed to investigate the relationship between self-focused cognitive bias and responsibility with social adjustment in women with marital conflicts. Method: The research method was correlation and the sample consisted of 95 women with marital conflicts that were selected via simple randomization. The investigation instruments were: Woody, Chambles, and Goldes's self-focus cognitive bias, Kordloo's responsibility and Bell's social adjustment questionnaires. Results: Multiple Regression Analyses with stepwise method and Pearson correlation showed that 24.6 percent of common variance (R2) of the social adjustment of women with marital conflicts was explained by self-focused cognitive bias, and 10.8 percent was explained by responsibility, making a total of 35.40 percent. Conclusion: The results of this study were consistent with those of other investigations. They indicated that self-focused cognitive bias and responsibility have basic role in the amount of social adjustment of women with marital conflicts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-focus Cognitive Bias, Responsibility, Social Adjustment | ||
مراجع | ||
ـ جوادی، ز. (1390). «نقش مؤلفههای مسئولیتپذیری در عملکرد تحصیلی». فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال3، شماره4 (12). ـ چلیپانلو، غ.ر.؛ گروسی فرشی، م.ت. و قناعت پیشه، ز. (1388). «مقایسه سوگیری توجه نسبت به چهره های هیجانی در بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی، اضطراب منتشر و افراد عادی». مجله علوم رفتاری، دوره4، شماره3. ـ خطیبحقیقی، م. (1393). «اثربخشی مهارتهای مقابلهای گروهی بر مسئولیتپذیری و تمایزیافتگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر». پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. ـ خورشیدی، ا.؛ ایزدی، م. و حیل، پ. (1389). «تأثیر الگوی خانواده بر پرورش مسئولیت پذیری و رشد اجتماعی و عاطفی نوجوانان». فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 12: 147ـ133. ـ خیر، م.؛ استوار، ص.؛ لطیفیان، م.؛ تقوی، س.م.ر. و سامانی، س. (1387). «اثر واسطهگری توجه متمرکز بر خود و خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیری های داوری». مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره اول،32ـ24 . ـ ربیعزاده، ز. (1381). «سوگیریهای شناختی در ناباروری». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. ـ عنایت، ج. (1388). «مقایسه سوگیری توجه نسبت به محرکهای وسوسهانگیز مربوط به مواد در گروه کنترل بهنجار، ترککرده و وابسته به مواد در مراقبین خود مصرف به کلینیکهای درمانی وابسته به سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی». پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. ـ کمالی زارچ، م.؛ زارع، ح. و علوی لنگرودی، س.ا. (1391). «اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان». دوفصلنامه شناخت اجتماعی. سال اول، شماره2. ـ مقدم، م. (1390). «بررسی اثر هوش هیجانی در افزایش مسئولیتپذیری مددکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان». پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه گیلان. ـ نقشبندی، س. (1380). «هنجاریابی پرسشنامه سازگاری ه. م. بل». پایاننامه دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران. - Barnett, M.L. and Salomon, R.M. (2006). “The curvilinear relationship between social responsibility and financial performance”. Journal of strategic management, 27, 1101-1122. - Baron, A.R. (2006). Social psychology. Edition six. U. S. A. - Brammer, S.A.; Millington, A. and Rayton, B. (2007). “The contribution of corporate social responsibility to organizational commitment”. International journal of human resources management, 18, 1701-1719. - Brayden, G.K. and MC Donell, M.H. (2012). “Good Firms, Good targets: The relationship between corporate social responsibility reputation and activist targeting”. Annual review of psychology, 31, 251-262. - Chen, S. and Bouvain, P. (2009). “Is corporate responsibility converging? A Comparison of corporate responsibility reporting in the USA, UK, Australia, and Germany”. Journal of business ethics, 87,299-317. - Chen, H.; Wang, Q. and Chen, X. (2006). “School achievement and social behavior: A cross-legged regression analysis”. Acts psychological science, 33(6), 532-536. - Devito, J.A. and Halford, W.K. (2007). the interpersonal communication book. Fourth edition. Happer and Row, New York. - Gifford, S. (2003). “Childhood peer relationship: social attendance, friendship peer network”. Journal psychology, 41, 235-248. - Forneris, T.; Danish, S.J. and Seott, D.L. (2010). “Setting goals, solving problems and seeking social support”. Journal of adolescences, 42(165):103-114. - Heinrichs, N. and Hofmann, S.G. (2001). “Information processing in social phobia: A critical review”. Clinical psychology review, 21,751-761. - Miller, J.F. and Bwen, B.E. (2003). “Compeletency, coding uncontributory life skills: Development of early adolescents”. Jafricultredu, 31(1): 68-76. - Laszlo, Z. (2006). “Competiveness and corporate social responsibility”. Annual review of psychology, 15, 110-125. - Pineles, S.L. and Mineka, S. (2005). “Attentional biases to internal and external sources of potential in social anxiety”. Journal of abnormal psychology, 114(2), 314-318. - Shrma, D.; Albery, L.D. and Cook, M. (2001). “Selective attentional bias to alcohol related stimuli in problem drinkers and non-problem drinker”. Journal of addiction, 96, 285-295. - Spector, L.P.; Pecknold, J.C. and Libman, E. (2003). “Selective attentional bias related to the noticeablity aspect of anxiety symptoms in generalized social phobia”. Journal of anxiety disorders, 17, 517-531. - Spurr, J.M. and Stopa, L. (2002). “Self-focused attention in social phobia and social anxiety”. Clinical psychology review, 22, 947-955. - Stanger, C. (2004). Social groups in action and interaction. Third edition, U. S. A. - Zue, J.B.; Hudson, J.I. and Rapee, R.M. (2007). “The effect of attentional focus on social anxiety”. Behavior research and therapy, 45, 2336-2341. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,610 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,561 |