
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,674 |
بررسی و مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دارا و فاقد توانایی حل مسأله/ انعطاف پذیری | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 1-6 اصل مقاله (745.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی رضا پیرخائفی* 1؛ داود معنوی پور2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش به منظور مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دارا و فاقد توانایی حل مسأله / انعطاف پذیری انجام گردید. روش: روش پژوهش علی مقایسهای بود. نمونه پژوهش شامل 78 دانشجوی دختر و پسر بود که به صورت تصادفی در موقعیت آزمایشی پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل آزمون وضعیت مکان شناختی کتل و آزمون هوش هیجانی بار آن بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه انعطاف ناپذیر و فاقد توانایی حل مسأله در هوش هیجانی و مقیاسهای آن به صورت معنیداری نمرههای پائینتری نسبت به گروه انعطاف پذیر و دارای توانایی حل مسأله داشتند. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد که افراد دارای انعطاف پذیری و توانایی حل مسأله نسبت به گروه دیگر از هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند. بنابراین توانایی انعطاف پذیری، حل مسأله و هوش هیجانی باهم دارای ارتباط بوده و فرد را برای رویاروی با چالشها یاری می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: هوش هیجانی؛ توانایی حل مسأله؛ توانایی انعطاف پذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating and Comparison of Student's Emotional Intelligence with Problem-Solving and Flexibility | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Reza Pirkaefi1؛ Davood Manavi poor2 | ||
چکیده [English] | ||
Aims: This study aimed to compare students’ emotional intelligence with their problem-solving and flexibility ability. Method: The research method was ex pact facto and the sample included 78 male and female students who were randomly assigned to the experimental situation. Research instruments included Cattell Situation of Locus Cognition Test and Bar On Emotional Intelligence Test. Analysis of variance was used to analyze the data. Results: Results showed that the group with nonflexiblity and lack of problem – solving ability scored lower in emotional intelligence and its scale and the group with flexiblity and problem – solving ability scored higher in emotional intelligence and its scale. Conclusions: The findings showed that students with flexibility and problem-solving ability enjoyed higher emotional intelligence compared to the group who lacked these abilities. Therefore, the flexibility, problem solving ability and emotional intelligence are linked together and enable one to face challenges. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
emotional intelligence, Problem solving Ability, Flexibility Ability | ||
مراجع | ||
Bar on. R. (1997).the emotional Quotient inventory.a test of emotional intelligence. Toronto. Multi health system publication.
Bar on.R.& Parker.J.(2000).Handbook of emotional intelligence.Jossey.Bass.
Bar on. R.(2006). the bar on model of emotional intelligence skills development training, program and student achievement and retention.texas. UN published raw data. A and Muni- Kingsville.
Brackett. & Mayer. (2003). convergent, discriminant and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and social psychology journal .vol 29. 201 -216.
Caruso.D.R,Mayer.J.D, Salovey.P.(2002).ability measures of emotional intelligence to personality. Personality assessment journal. vol 2. 98-110.
Ciarrochie & Dean J.(2002). emotional intelligence moderaters the relationship between stress and mental health. Personality and individual differences journal.vol 13. 57-67.
Engleberg & Sjoberg.L.(2003).affect intensity and social adjustment. personality and individual differences journal. vol 37. 314-320.
Fernandez-Brrocal & Extremera. N. (2005). about emotional intelligence and moral decision, behavioral and brain science journal. vol 28. 114-130.
Gannon & Ranzijn.R. (2005). does EI predict unique variance in life satisfaction beyond IQ .personality and individual difference journal. vol 38.vol 35. 300-315.
Goleman.D .(1995). emotional intelligence. USA. Bantam books.N.Y press.
Nelson & Low .(2003). emotional intelligence: achieving academic and career excellence. Upper Saddle River. USA. New jersey: prantic-Hall press.
Petrides.K, Frederickson’s & furnham .(2004). the role of trait in academic performance and deviant behavior at school. personality and individual difference journal, vol 36. 423-433.
Saklofske.D.H .(2003.) factor structure and validity of a trait. personality and individual difference journal. vol 34. 299-305.
Salovey.P, Bedell.J,B, B & Detwiller.(2000). coping: psychology of what work: USA. oxford University press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,061 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,390 |