
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,219,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,910,161 |
طراحی و تبیین مدل هویتیابی سازمانی | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5)، دی 1392، صفحه 119-134 اصل مقاله (712.36 K) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا موغلی1؛ طاهره فیضی2؛ امیرحسین امیرخانی2؛ مصطفی لطفی جلالآبادی* 3 | ||
1استاد تمام مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور، مدرس دانشگاه هوایی شهید ستاری | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق، شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتیابی سازمانی است که پس از شناسایی در سه دسته عوامل منابع انسانی، وجهۀ سازمان و فرهنگ هویتساز خلاصه شده و با روش تحقیق پیمایش، به وسیله یک پرسشنامۀ توصیفی، اثر زمینۀ منابع انسانی به عنوان متغیّر مستقل و فرهنگ هویتساز و وجهۀ سازمان به عنوان متغیّرهای میانجی بر هویتیابی سازمانی به عنوان متغیّر وابسته آزمون شده است. تناسب مدل مفهومی تحقیق از طریق فن تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار لیزرل بررسی شده است. یافتههای تحقیق شامل عوامل مؤثر بر هویتیابی سازمانی بر اساس ارزشهای فرهنگ بومی و متغیّرهای دانشگاه پیام نور است که به صورت 10 فرضیۀ اصلی برای بیان روابط مستقیم و غیر مستقیم میان عوامل مذکور با هویتیابی سازمانی سازماندهی و در نهایت، همۀ فرضیات اصلی و تعداد 32 فرضیۀ جزیی به تأیید رسیده است. بر اساس میزان تأثیر به ترتیب فرهنگ هویتساز، عوامل منابع انسانی، وجهۀ سازمان اولویتبندی شدهاند. در ضمن، اثر واسطهای فرهنگ هویتساز و وجهۀ سازمان قوی ارزیابی شده است. اهمّ پیشنهادهای تحقیق بر مبنای همین اثرات ارائه و به محققان بعدی نیز بررسی مدل در سایر سازمانها برای تبدیل شدن آن به یک مدل عمومی توصیه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هویتیابی سازمانی؛ فرهنگ سازمانی؛ مدیریت منابع انسانی؛ وجهۀ سازمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and Define Corporate Identity Model (Case Study: Payam Noor University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Mooghali1؛ Tahereh Feizi2؛ Amirhosein Amirkhani2؛ Mostafa Loffi Jalalabadi Mostafa Loffi Jalalabadi3 | ||
چکیده [English] | ||
The issue of this study is to identify factors affecting the corporate identity after identifying three categories of factors: human resources, prestige and culture organizations are summarized identity and using surveys by a descriptive questionnaire, the impact on human resources as the independent variable and the culture of the organization's identity and image as an intervening variable as the dependent variable was tested on organizational identification. Fit the conceptual model through factor analysis using LISREL software has been investigated. The findings included identification of factors affecting organizational culture based on values and PNU variables that are 10 main hypothesis to explain direct and indirect relations among these factors identify the institutional organization and in the end, all the main assumptions and hypothesis part 32 is approved. Based on the effect of the culture, identity, human resource factors, the image of the organization have been prioritized. In addition, the effect of culture medium strong identity and image of the organization is evaluated. The main proposals presented research on the effects and the subsequent scholars to become a model in other organizations as a general model is recommended. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
corporate identity, corporate culture, Human resource management, organizational reputation | ||
مراجع | ||
اللهیاری، محبوبه؛ مهرزاد حمیدی، مهرعلی همتینژاد و فاطمه اللهیاری(1390). «رابطة هویت سازمانی و عوامل اجتماعی- جمعیتشناختی با رفتار شهروندی سازمانی در ورزش». پژوهش در علوم ورزشی، ش 9: 112-95. خورشید، صدیقه(1388). «مطالعۀ رابطۀ بین هویت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان بانکهای دولتی شهر کرمان». پژوهشهای مدیریت، ش 6: 158-125. رستگار، عباسعلی؛ محمود جانقلی، فائزه حیدری و حامد حیدری(1391). «بررسی نقش رهبری معنوی در هویتیابی سازمانی». پژوهشهای مدیریت عمومی، ش 5 (16): 63-39. رفیعی، مجتبی؛ علیرضا علیاحمدی، محمد موسوی و محمد کرمانی(1392). «رهبری اخلاق مدار، ثمره پارادایم مدیریت اسلامی». پژوهشنامه اخلاق، سال ششم، ش 20: 76-49. ساغروانی، سیما و حبیبالله دعائی(1391). «الگوی ارتباطی هویت سازمانی، فرهنگ سازمانی و ارتباطات رضایتمند». عصر ارتباطات، ش 18-17: 165-145. Cable, D.M. and I.A. Judge (2003). “Interviews Perceptions of Person Organization Fit Organizational Selection Decisions”. Journal of Applied Psychology, 89: 546-561.
Campbell, J.L. (2007). “Why would Corporations Behave in Socially Responsible Ways? An Institutional Theory of Corporate Social Responsibility”. Academy of Management Review, 32: 946-967.
Çeri-Booms, Meltem (2012). “How Can Authentic Leaders Create Organizational Identification? An Empirical Study on Turkish Employees”. International Journal of Leadership Studies, Vol. 7 Iss. 2: 1254-1267.
Cheney, G. (1983). “On the Various and Changing Meaning of Organizational Membership: A Field Study of Organizational Identification”. Communication Monographs, 50: 342-362.
Christ, O.; R. VanDijk, U. Wagner & J. Stellmacher (2003). “When Teachers Go the Extra-Mile: Foci of Organizational Identification as Determinants of Different Forms of Organizational Social Identification from a Leader-Follower Perspective”. British Journal of Educational Psychology, 73: 329-341.
-Podnar Klement, Golob Ursˇa , Jancˇicˇ Zlatko ,(2011) Identification with an organisation as a dual construct European Journal of Marketing Vol. 45 No. 9/10, 241-275
Prati L.Melita,CapehartAmy cMillan,Karriker Joy H,(2009), Affecting Organizational Identity A Manager’s Influence Journal of Leadership Organizational Studies Volume 15 Number 4 May 404-415
Ellemers, N.; D. Gilder & S.A. Haslam (2004). “Motivating Individuals and Groups at Work: A Social Identity Perspective”. Academy of Management Review, 29: 459-478.
Elsbach, K.D. and C.B. Bhattacharya (2001). “Defining who you are by what you are not: Organizational Identification and the National Rifle Association”. Organizational Science, Vol. 12, No. 3: 393-413.
Fuller, Jerry Bryan; Kim Hester, Clint Relyea and Danielle Beu (2006). “Perceived External Prestige and Internal Respect: New Insights into the Organizational Identification Process”. Human Relations, Vol. 59(6): 815-846.
Gkorezis, Panagiotis; Mylonas Naoum, Petridou Eugenia (2011). “The Effect of Perceived External Prestige on Greek Public Employees’ Organizational Identification Gender as a Moderator Management”. An International Journal, Vol. 26, No. 8: 550-560.
Glavas, A. & N.G. Lindsey (2012). “Is the Perception of ‘Goodness’ Good Enough? Exploring the Relationship between Perceived Corporate Social Responsibility and Employee Organizational Identification”. Journal of Business Ethics, 114: 15-27.
Guglielmi, Dina; Chiara Panari, Silvia Simbula & Greta Mazzetti (2014). “Is it Possible to Motivate Teachers? The Role of Organizational Identification”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116: 1842-1847.
He, Hongwei D. & Brown Andrew (2013). “Organizational Identity and Organizational Identification: A Review of the Literature and Suggestions for Future Research Group & Organization Management”. ?, 38(1): 3-35.
Jay Liberman, Corey (2012). “Why Organizational Identification ‘Matters’ as a Communication Variable: A State-of-the-Art Review of Past, Present, and Future Trends”. Proceedings of the New York State Communication Association, Vol. Art. 8:145-165
Kalemci, TÜZÜN Ipek & ÇAĞLAR Irfan (2009). “Investigating the Antecedents of Organizational Identification”. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10 (2): 284-293.
Kang, Dae-seok; Jim Stewart, Hayeon Kim (2011). “The Effects of Perceived External Prestige, Ethical Organizational Climate, and Leader-Member Exchange (LMX) Quality on Employees’ Commitments and their Subsequent Attitudes”. Personnel Review, Vol. 40, No. 6: 761-784.
Lee, H.W. (2010). “Demonstrating the Importance of Interactional Socialization”. Organization, Systems Research and Behavioral Science, Vol. 27, No. 3: 264-269.
Lee, H.W (2013). “Locus of Control, Socialization, and Organizational Identification”. Management Decision, Vol. 51, No. 5: 1047-1055
Merecz, Dorota & Aleksandra Andysz (2014). “Person-Organization Fit and Organizational Identification as Predictors of Positive and Negative Work-Home Interations”. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 27(1): 16-27.
- Ngo, H., Loi, R., Foley, S., Zheng, X., and Zhang,L .(2012) Perceptions of organizational context and job attitudes: The mediating effect of organizational identification. Asia Pacific Journal of Management, 30, 149- 168.
Nakra, R. (2006). “Relationship between Communication Satisfaction and Organizational Identification: An Empirical Study Vision”. The Journal of Business Perspective, 10 (2): 1254-1268.
Paul, W. Fombelle; Cheryl Burke Jarvis, James Ward & Lonnie Ostrom (2012). Leveraging Customers’ Multiple Identities: Identity Synergy Exploring as a Driver of Organizational Identification. Of the Acad. Mark. Sci 40: 587–604
Puusa, A. (2006). “Conducting Research on Organizational Identity”. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 11(2): 123-135.
Riketta, M. (2005). “Organizational Identification: A Meta-Analysis”. Journal of Vocational Behavior, 66: 358-384.
Rolf, Van Dick; Giles Hirst, Michael W. Grojean & Jan Wieseke (2007). “Relationships between Leader and Follower Organizational Identification and Implications for Follower Attitudes and Behaviour”. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 80: 133-150.
Schneider, B. (2001). “Fits about Fit Applied Psychology”. An International Review, 5: 52-141.
Shahnawaz, Fatima (2012). “Impact of Organizational Identification on Employees Work Commitment”. International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, Vol. 1, Issue 3: 1141-1154.
Ullrich, J.; J. Wieseke, O. Christ, M. Schulze & R. Van Dick (2007). “The Identity-Matching Principle: Corporate and Organizational Identification in a Franchising System”. British Journal of Management, Vol. 18, No. 1: 29-44.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,827 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,739 |