
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,608 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,584 |
جلوه های ادبی و هنری در ریاض العارفین | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، شهریور 1394، صفحه 72-87 اصل مقاله (684.83 K) | ||
نوع مقاله: تحلیلی و انتقادی | ||
نویسنده | ||
محسن مومن* | ||
عضو هیات علمی | ||
چکیده | ||
چکیده از هنگامی که تصوف به صورت یک نهاد شناخته شدة اجتماعی درآمد، زبان و نظام نشانه شناسی خاص آن نیز به وجود آمد و اصطلاحات ویژهای پدیدار شد که در درون این نهاد بار معنایی خاصی داشت و برای ناآشنایان به این مکتب نامفهوم بود. صوفیانی که تجربههای ناب شخصی داشتهاند تصاویر و تعابیر شخصی مختص به خود دارند و فردیت و خلاقیت آنها را از خلال تصویرهای ابتکاری میتوان کشف کرد، اما صوفیان مقلد که صرفاً با خواندن آثار متقدمان با زبان تصوف انس گرفتهاند و تصویرها و نمادهای متداول در ادبیات صوفیه، ملکة ذهن ایشان شده، رنگ و بوی فردیت در شعر و سخنشان نمی توان یافت. آنها از تعبیرها و تصویرهای عمومی بهره میگیرند. مع الوصف، در این مقاله بر آنیم تا ضمن بر شمردن جلوه های هنری کتاب ریاض العارفین، حتی المقدور تصاویر خیال و مسایل زیبایی شناسی ابداعی و ممتاز آن را در پیش دیده خوانندگان فراهم آوریم و تا حدودی دنیا و تجربه درون و برون وی را بشناسانیم. | ||
کلیدواژهها | ||
"محقق بیدگلی"؛ "ریاض العارفین"؛ "صنایع ادبی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
literary and article device of Riyadh Al Arefin | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Momen | ||
چکیده [English] | ||
After Sufism was created as a known social institution, its proper language and semiotic system were also created, thus a special jargon with its own connotations, nonsense to those unfamiliar was revealed. Sufis having personal pure experience, have their own imaginations and personal interpretations in literature and their uniqueness and creativity can easily be recognized through their innovative images, while the imitator Sufis who merely gets acquainted with Sufism via reading the progenitors’ works and the common symbolic images in the Sufism literature, stuck in their minds,therefore the color and smell of individuality cannot be found in their produced poetry and speeches since they take advantage of public images and interpretations. In this paper, however, in addition to discovering the artistic manifestations in Riyadh Al-Aryfyn, we provide readers, as much as possible, the illusionistic images and the created aesthetic issues so as to introduce them, to some extent, their inner and outer side experiences and the world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
'Mohaghegh Bidgoli', "Riyadh Al Arefin", "literary device" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,191 |