
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,225,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,916,393 |
عوامل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و جنسیتی موثر در انتخاب رشته تربیت بدنی داوطلبان کنکور سراسری 94-93 | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1394، صفحه 101-110 اصل مقاله (616.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نیک نژاد* 1؛ سید قاسم قربانزاده زعفرانی2؛ ماریه فلاح2 | ||
1استادیار دانشگاه مازندران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
فرایند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری، می تواند مطابق با شرایط زمانی و مکانی از عوامل و ملاک های متعددی تاثیرپذیر باشد؛ بنابراین تحقیق حاضر در نظر دارد عوامل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و جنسیتی موثر در انتخاب رشته تربیت بدنی را برای داوطلبان کنکور سراسری 94-93 بررسی نماید. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی بوده و جامعه آماری آن 212 نفر از داوطلبان رشته تربیت بدنی به تعداد 97 نفر پسر و 115 نفر دختر از استانهای سمنان، گلستان و مازندران در سال تحصیلی 94- 1393 بودند نمونه آماری به صورت کل شمار، به عبارتی نمونه برایر با جامعه آماری بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روشهای علمی روایی و اعتبار آن تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از آمار استنباطی همچون ضریب همبستگی و رگرسیون و نرم افزار آماری spss استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که شش عامل مهم در انتخاب رشته تربیت بدنی نقش دارد. از نظر دانشجویان تربیت بدنی، خانواده، دوستان، بستگان درجه اول و دبیران و مشاوران تحصیلی مولفه اول هستند عامل دوم، کسب موقعیت اجتماعی، عامل سوم، علاقه و جالب و جذاب بودن رشته تحصیلی است. از دیگر عوامل موثر جنسیت داوطلب، شغل پدر و مادر و رشته تحصیلی هستند. به طورکلی، میتوان نتیجه گرفت که داوطلبان رشته تربیت بدنی در انتخاب رشته تحصیلی خود از عوامل متعددی تأثیر می پذیرند، اما نکته اساسی و مهم نحوه تأثیر و تأثرات بین عوامل مختلف است؛ به عبارتی، باید تشخیص داد که دانشجویان مرحله به مرحله از چه عواملی بیشتر یا کمتر تأثیر میپذیرند و از زمانی که قصد وارد شدن به دانشگاه را دارند چه برنامه هایی را برای خود تدارک می بینند که نیاز به انجام مطالعات بیشتر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگی؛ جنسیتی؛ تربیت بدنی؛ داوطلبان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of social, cultural, family and gender in the selection of candidates for the entrance examination of physical education 94-93 | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Niknezhad1؛ Seyedghasem Ghorbanzadeh2؛ Marieh Falah2 | ||
چکیده [English] | ||
The process of choosing candidates for the entrance examination, may, in accordance with the conditions of time and place numerous factors and criteria to be withdrawn. The research investigates the social factors, cultural, family and gender in the selection of candidates for the entrance examination for physical education 94-93 study.The present study was to survey a sample taken from 212 volunteers, 97 male and 115 physical education for girls from the provinces of Semnan, Mazandaran and Golestan in 1393 were 94 students in the total number of samples, ie samples of equal with the population. The instrument was a questionnaire whose validity and reliability were confirmed using scientific methods. To analyze the data, descriptive and inferential statistics as well as correlation and regression spss statistical software was used. The results showed that six important factor in the choice of physical education is important. Physical education students, family, friends, relatives and teachers and school counselors are the first component of the second factor, the acquisition of social status, the third factor, of course, is interested and interesting. Other factors that influence the sex of volunteer, career and discipline are parents. In general, it can be concluded that the voluntary physical education in their chosen field of study of the impact of various factors accept, But the major impression of the various factors; In other words, it must be recognized that students step by step what factors are more or less affected And when you want to get into university, What are your plans for the provision of further studies are needed to see. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cultural, Gender, candidates, Physical Education | ||
مراجع | ||
- هادوی، فریده، (1375). «بررسی وضعیت جسمانی و قابلیت حرکتی داوطلبان ورود به دوره کارشناسی تربیتبدنی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.##تندنویس، فریدون (1376). «مطالعه توصیفی سوابق تحصیلی و ورزشی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته تربیتبدنی دانشگاه های کشور»، نشریه حرکت، شماره 5، ص 25-38.##جلالی فراهانی، مجید و علیدوست قهفرخی (1389). «بررسی دلایل و انگیزههای حضور فارغالتحصیلان رشتههای تربیتبدنی در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی»، نشریه مدیریت ورزشی، 7 (1) 145-162.## - Nasr, A.R. Arizi, H.R. Alamatsaz, M.H. & Nili, M.R. (2007). Evaluation criteria for selection of candidates for entry into public universities and compare the based on parent education, profession, age and frequency of participation in national tests. Journal of Psychology Tabriz University, 2, 109-138 (in Persian).##Motabari, S.M. (1992). Analytical study of factors influencing students brantkhab some of the students. (Master's dissertation). Tehran University (in Persian).##Hossler, D. Schmidt, J. & Vesper, N. (1999). Going to college. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Retrieved from: http://isadrise. Berueley. Edn/choosingmajor/definition.html##Davis, H. D. Noland, D. & Deato, N. (2001). Novel approaches to college choice: A survey of postsecondary opportunities. Annual Meeting of the Association Research, Retrieved from: www.state.tn.us/ thec/policyinit.html.##Reid, P. (2002). Major Decisions: Major Choice. Retrieved from: www.elon. Edu/ajones.##Daly, B. A. (2003). Color and gender based difference in the sources of influence attributed to the choice of college major. Critical Perspectives on Accounting, 1037, 119- 134.##Kern, C. W. K. (2000). College choice influences: Urban high school students respond. Community College Journal of Research and Practice, 24(6), 487-494.##Siracuse MV, Schondelmeyer SW, Hadsall RS, Schommer JC. Assessing career aspirations of pharmacy students. Am J Pharm Educ. 2004;68(3):75.##Pearson, C. & Dellmann-Jenkins, M. (1997). Parental influence on a student’ selection of a college major. College Student Journal, 31(3),301-313.##Hallinan, M. T. & Williams, R. A. (1990). Students' characteristics and the peer-influence process. Sociology of education, 122-132.##Reitzes, D. C. & Mutran, E. (1980). Significant others and self conceptions: Factors influencing educational expectations and academic performance. Sociology of Education, 21-32.##Frisbee, R.L. Belcher, G. & Sanders, R.E. (2000). Recruitment techniques that influence students to attend four year automotive programs. Journal of Vocational Education Research, 25(2), 104-125.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,264 |