| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,524 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,817,619 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,188,494 |
تحلیل الگویی نمودهای رمانتیسم در شعر سپهری | ||
| فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 1، اسفند 1391، صفحه 75-92 اصل مقاله (844.98 K) | ||
| نوع مقاله: تحلیلی و انتقادی | ||
| نویسندگان | ||
| مه دخت پورخالقی چترودی* ؛ سیما ارمیاول | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| زبان، نوع نگرش، جهانبینی و سبک شعری سپهری، شعر او را به اصول و مبانی مکتب رمانتیسم نزدیک کرده است. همانندی و مناسبات گسترده میان دید، اندیشه و احساس سهراب با مبانی اندیشه مکتب رمانتیسم قابل بررسی است. بر این مبنا و با توجّه به روح عرفانی حاکم بر درونمایههای شعر سهراب، ساختار الگویی شعر او را از همان زاویهای تحلیل کردهایم که منتقدان بر اساس آن به تحلیل الگویی زیباشناسی و نگرش رمانتیک دست زدهاند. در این جستار، شعر سهراب با محوریّت الگوی سفر در دو محور عرضی (با تمرکز بر شعر شاخص «صدای پای آب») و طولی «شعر- زندگی» او، ضمن تحلیل مناسبات و نظام تکرار این الگو در مجموعة اشعارش، تبیین و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که بخشی از مؤلّفههای جهان اندیشه رمانتیستها مانند بازگشت به طبیعت و بدویگرایی، غلیان احساسات، غلبۀ تخیّل، خردستیزی، منمداری و انزواطلبی، ستایش کودکی، گریز از حال و سفر به سوی جامعة آرمانی، فردیّت و رسیدن به آزادی که در اصول هنری این مکتب، خاصیّت الگویی یافتهاند و در نظام بصری، فکری، زبانی و ساختار آثار رمانتیک با نظم معنیداری تکرار شدهاند، از نمودهای اصلی تبلور غلبة ناخودآگاه بر خاستگاههای روانی خلاقیّت در این مکتب و وجه اشتراک زیباشناسی این مرام هنری- فلسفی و غایتگرایی ناخودآگاه مؤلف در مسیر تکرار الگوهای ازلی بنیادین چون فردیت و تشرّف است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رمانتیسم؛ سهراب سپهری؛ تحلیل الگویی؛ سفر؛ صدای پای آب؛ فردیت؛ تشرّف | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Pattern Analysis of Romanticism in Sepehri's Poetry with a Focus on the Poem « Water Foot Sound (Seday-e Pay-e Ab)" | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mahdokht Pourkhaleghi Chatroodi؛ sima Erami Avval | ||
| Ferdowsi university of Mashhad | ||
| چکیده [English] | ||
| Sepehri's language, attitude, ideology and poetic style make his poetry close to the principles of Romanticism. We can discover a great deal of similarity between the viewpoint, thought and feelings of Sohrab and the principles of Romanticism. This paper shows that some of the components of Romanticism have become patterns in the artistic principles of this school and are meaningfully repeated in the visual, intellectual and linguistic system and structure of romantic works Among these components are: return to nature and primitivism, flow of emotions, imagination domination, anti-intellectualism, ego-centrism, isolationism, admiring childhood, escape from now and journey to the utopia, individuality and freedom. In this essay, Sohrab’s poems will be explained and analyzed by focus on journey pattern in the two transverse axes, focusing on the poem "Footsteps of Water" and long, "life poem". We also analyze the relationships and repetition system of this pattern in the collection of poems. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Romanticism, Sohrab Sepehri, pattern analysis, journey, Water Foot Sound (Seday-e Pay -eAb) | ||
| مراجع | ||
|
آژند، یعقوب.(1363)، ادبیات نوین ایران، چاپ اول، تهران: امیرکبیر. براهنی، رضا.(1371)، طلا در مس، جلد اول، چاپ اول، تهران: سخن. بروس میت فورد، میراندا، (1388)، فرهنگ مصور نمادها و نشانه ها در جهان، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیل پور و زهرا تاران، تهران: کلهر. پورخالقی چترودی، مهدخت.(1387)، درخت شاهنامه (ارزشهای فرهنگی و نماذین درخت در شاهنامه)، چاپ دوم، مشهد: به نشر. ترابی، ضیاءالدین،(1375)، سهرابی دیگر، چاپ اول، تهران: دنیای نو. ثروت، منصور،(1385)، آشنایی با مکتبهای ادبی، چاپ اول، تهران: سخن. جعفری، مسعود،(1375)، سیر رمانتیسم در اروپا، چاپ اول، تهران: نشر مرکز. حسینپور چافی، علی،(1384)، جریانهای شعری معاصر فارسی، چاپ اول، تهران: امیرکبیر. حقوقی، محمد، (1371)، شعر زمان ما (سهراب سپهری)، چاپ اول، تهران: نگاه. دانسی، مارسل، (1387)، نشانه شناسی رسانهها، ترجمۀ گودرز میرانی و بهزاد داوران، تهران: نشر چاپار. دوبوکور، مونیک،(1387)، رمزهای زنده جان، ترجمۀ جلال ستّاری، چاپ سوم، تهران: مرکز. رضایی،عربعلی،(1373)، تاریخ ادبیات جهان، جلد دوم، چاپ اول، تهران: فروزان. _________.(1382). واژگان توصیفی ادبیات. چاپ اول. تهران : فرهنگ معاصر. روشن فکر،کبری، (بهار 1386)، "جلوه رمانتیسم مثبت در آثار سهراب سپهری و ایلیا ابوماضی " فصلنامۀ تخصصی ادبیات فارسی(دانشگاه آزاد مشهد) شمارۀ 13، صص 135- 150. سپهری ، سهراب، (1379). هشت کتاب، چاپ دوم، تهران: طهوری. سیاهپوش، حمید، (1376). باغ تنهایی، چاپ ششم، تهران: نگاه. سید حسینی، رضا، (1376)، مکتبهای ادبی، جلد اول، چاپ یازدهم، تهران: نگاه. شفیعیکدکنی، محمدرضا،(1378)، ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما، چاپ اول، تهران: نشر نی. __________. (1359)، ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت، چاپ اول، تهران: طوس. __________. (1384)، موسیقی شعر، چاپ هشتم، تهران: نگاه. شکیبا، پروین،(1370)، شعر فارسی از آغاز تا امروز، چاپ اول، تهران: هیرمند. شمیسا، سیروس، (1372)، نگاهی به سپهری، چاپ چهارم، تهران: مروارید. عابدی، کامیار، (1376)، از مصاحبت آفتاب، چاپ سوم، تهران: ثالث. عباسی طالقانی، نظام، (1377)، مهمانی در گلستانه، چاپ اول، تهران: دریچه. فرای، نوتروپ، (1384). صحیفههای زمینی، ترجمه هوشنگ رهنما، تهران: هرمس. فورست، لیلیان، (1375)، رمانتیسم، ترجمه مسعود جعفری، چاپ اول، تهران: مرکز. کمپبل، جوزف،(1389)، قهرمان هزار چهره، ترجمه شادی خسروپناه، چاپ چهارم، مشهد: گل آفتاب. کوپر، جیسی، (1379)، فرهنگ مصوّر نمادهای سنّتی، ترجمۀ ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد. مرتضویا،ن علی، (1386)، «رمانتیسم در اندیشة سیاسی»، ارغنون، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صص 175- 188 مورنو، آنتونیو،(1388)، خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی، چاپ پنجم، تهران: نشر مرکز. میکائیلی، حسین،(1389)، «پیوند عرفان و رمانتیسم در شعر سپهری»، مطالعات عرفانی، شماره 11.صص273-294. نوروزی، جهانبخش، (1375)، ادبیات معاصر از مشروطیت تا امروز، شیراز:راهگشا. نوری، نظامالدین، (1385)، مکتبها، سبکها وجنبشهای ادبی وهنری جهان تا پایان قرن بیستم، چاپ چهارم، تهران: زهره. ویلهلم،ریچارد، (1390)، راز گل زرین: عقاید چینیان در باب زندگی، ترجمۀ پروین فرامرزی، چاپ دوم، مشهد: معاونت آستان قدس رضوی. هاوزر، آرنولد، (1361)، تاریخ اجتماعی هن، ترجمۀ امین موید، تهران: دنیای نو. هیث، دانکن، (1388)، رمانتیسم، ترجمه کامران سپهران، چاپ اول، تهران: نشروپژوهش شیرازه کتاب. یاحقی، محمدجعفر، (1375)، چون سبوی تشنه، چاپ دوم. تهران: جامی. یوسفی، غلامحسین، (1373)، چشمۀ روشن، چاپ پنجم، تهران: علمی. یونگ، کارل گوستاو،(1390)، رازپیوند، ترجمۀ پروین فرامرزی و فریدون فرامرزی، مشهد: بهنشر. ـــــــــــــ.(1368)، چهار صورت مثالی، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
Baumlin.JamesS.(2004). Post-Jungian criticism:theory and practice. Tita French Baumlin and George H. Jensen:SUNY Press. asement, A.(1998). Post-Jungians Today: Key Papers in Contemporary Analytical Psychology. Routledge. Paul.-Haule,John.R.(2010)Divine Madness:Archetypes of RomanticLove.Fisher King Press. Kuhn, Bernhard Helmut.(2009).Autobiography and Natural Science in the Age of Romanticism: Rousseau, Goethe, Thoreau. Ashgate Publishing. Ltd. Niemann, Heinrich (1990). Pattern analysis and understanding. Edition: 2. Springer. O'Keefe, Richard R. (1995). Mythic Archetypes in Ralph Waldo Emerson: A Blakean Reading. Kent State University Press. Samuels, Andrew (1986). Jung and the Post-Jungians. Routledge. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,373 |
||