
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,225,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,916,248 |
اثربخشی آموزش خود تعلیمی کلامی بر بهبود کارکردهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیشفعالی | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، اسفند 1394، صفحه 21-37 اصل مقاله (492.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن غریبی* 1؛ زلیخا قلی زاده2؛ عیسی حکمتی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، ایران. | ||
3دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش خود تعلیمی کلامی بر کارکردهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیشفعالی بود. روش: بدین منظور 40 کودک مبتلا به این اختلال، از بین مراجعین مراکز روانشناختی شهر سنندج بهصورت هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه آموزش خود تعلیمی دریافت کرد، درحالیکه گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4)، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (WCST)، آزمون رنگ ـ واژۀ استروپ نسخه ویکتوریا، آزمون فراخنای حرف–رقم روی هر دو گروه اجرا شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که خود تعلیمی کلامی بر بهبود بازداری (زمان واکنش و خطا)، حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیشفعالی تأثیر معناداری (001/0 | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خود تعلیمی کلامی؛ کارکردهای شناختی؛ نقص توجه – بیشفعالی؛ بازداری؛ تغییر آمایه؛ درجاماندگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Verbal Self-Instruction on Improvement of Cognitive Functioning of ADHD Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Gharibi1؛ Zoleykha Gholizadeh2؛ Isa Hekmati3 | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to examine the effectiveness of verbal self-instruction on cognitive functioning (inhibition, working memory, and set shifting) of ADHD children. Method: To this end, 40 children with ADHD were selected purposefully from among the clients of Sanandaj Psychological Clinics and were randomly categorized in experiment and control groups. The experimental group received 12 sessions of training in self-instruction, but the control group was kept in waiting-list. Child Symptom Inventory (CSI-4), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), Victoria Stroop Color-Word test, and Letter-Number Span test were administered before and after the intervention in both control and experimental groups. Findings: Analysis of Covariance showed that self-instruction had significant effect on inhibition (reaction time and error interference of Stroop test) and working memory (Letter-Number Span test) of Children with ADHD (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Verbal self-instruction, Cognitive functioning, ADHD, Inhibition, Working memory, Set shifting, Perseveration | ||
مراجع | ||
انجمن روانپزشکی آمریکا (2000). ویراست چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، تجدیدنظر شده (DSM-IV-TR). ترجمه محمدرضا نیکخو و هامایاک آوادیسیانس (1386). تهران: انتشارات سخن.##باباپور، ج؛ حکمتی، ع. و سودمند، م (1390). «مقایسه حافظه بصری و کلامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با کودکان سالم». فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 19: 21-1.##بارکلی، آر. و ماش، ای. جی. (1998). روانشناسی مرضی کودک. ترجمه حسن توزندهجانی و همکاران (1384). تهران: انتشارات رشد.##توکلی، ج (1375). «بررسی همهگیرشناسی اختلالات رفتار ایذایی و کمبود توجه در دانشآموزان شهر گناباد». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.##جوانمرد، غ. س (1387). «مطالعه بدکارکردی لوبهای فرونتال در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی با استفاده از آزمونهای نوروپسیکولوژیک و Q-EEG». پایاننامۀ دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز.##سرمد، ز؛ حجازی، ا. و بازرگان، ع (1388). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.##عسگر پور، امیر (1388). «بررسی کارکردهای اجرایی در افراد وابسته به هرویین». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم.##قدیری، ف؛ جزایری، ع؛ عشایری، ح. و قاضی طباطبایی، م (1385). «نقایص کارکردیهای اجرایی در بیماران اسکیزو ـ وسواسی». مجله تازههای علوم شناختی، شمارۀ 3: 24-11.##قصابی، ص؛ پور محمدرضای تجریشی، م. و میرزمانی، س.م (1388). «تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههای برانگیختگی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی». فصلنامه روانشناسان ایرانی، شماره 19: 220-209.##لوریا، ا.ر (1376). زبان و شناخت. ترجمه حبیب اله قاسمزاده (چاپ سوم). تهران: انتشارات فرهنگان.##محمد اسماعیل، ا (1381). «بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه CSI-4». مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 3، 254-241.##مرادی، ع؛ هاشمی، ت، فرزاد، و؛ بیرامی، م. و کرامتی، ه (1388). «مقایسه اثربخشی خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی و خود تعلیمی بر نشانههای اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه». فصلنامه علمی ـ پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 13، 212-191.##هادیان فر، ح (1379). «مقایسه اثربخشی سه روش درمانی در کاهش اختلال ADHD کودکان پسر دبستانی شهر شیراز». مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، شمارههای 1 و 2، 54-29.##هادیان فر، ح. و نجاریان، ب (1380). «آشنایی با درمان شناختی خودآموزی کلامی». فصلنامه تازههای رواندرمانی، شماره 19 و 20: 79-67.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,526 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,755 |