
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,867 |
بررسی میزان رواج اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه پیام نور اهواز | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، دی 1391، صفحه 62-68 اصل مقاله (577.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کریم سواری* | ||
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
در این تحقیق میزان شیوع اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز در نیمسال اول تحصیلی 1388-1387 مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. از بین دانشجویان مشغول به تحصیل در آن دانشگاه 1200 نفر( 155 پسر و 1045 دختر) به شیوه تصادفی انتخاب و از این تعداد 207 نفر آنان دارای اهمال کاری تحصیلی تشخیص داده شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی محقق ساخته استفاده به عمل آمد. تحلیل داده ها با کمک آمار توصیفی (فراوانی، درصد و نمودار) و استتباطی (T گروههای مستقل) صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است. در این تحقیق این سئوال که میزان شیوع اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز تا چه اندازه است؟ و آیا بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیامنور اهواز از آن لحاظ تفاوت وجود دارد؟ مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که میزان شیوع اهمال کاری تحصیلی در جامعه دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز 2/17 درصد (در دانشجویان پسر 8/17 و در دانشجویان دختر 03/17 درصد) است. یافته ها همچنین نشان می دهد که بین میزان شیوع متغیر یاد شده در دانشجویان دختر و پسر از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
میزان شیوع؛ اهمالکاری تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An investigation of the prevalence of academic procrastination among male and female students of Ahwaz Payame Noor University | ||
نویسندگان [English] | ||
Karim Savari | ||
Associate Professor of Psychology, Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Aims: This study investigated the prevalence of academic procrastination among male and female students of Ahwaz Payame Noor University in the first semester of 1387 – 1388 academic year. Method: From among the 1200 students, 155 boys and 1045 girls were selected randomly as the subjects of the study. To collect the data, a questionnaire made by the researcher which consisted of 14 questions was used. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Results and conclusion: The results indicated that the rate of academic procrastination is 17.2 among the Payam-Noor students of Ahvaz. Moreover, the rate of academic procrastination among male students, was 17.8 which was more than the female students, 17.03; however, the difference was not significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prevalence, Academic Procrastination | ||
مراجع | ||
- الیس، آلبرت و ناس، ویلیام جیمز (1977). روانشناسی اهمالکاری. ترجمه: محمد علی فرجاد (1382). تهران: انتشارات رشد. - بیابانگرد، اسماعیل (1384). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر دوران. - شهنی ییلاق، منیجه؛ سلامتی، سید عباس؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز و حقیقی، جمال (1385). بررسی شیوع تعلل و تأثیر روشهای درمان شناختی و رفتاری بر کاهش آن در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اهواز. مجله علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 3. صص 30-1. - مقدس بیات، محمدرضا (1382). هنجاریابی آزمون سنجش اهمالکاری تاکمن برای دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رودهن. - Akinsola, M.K.; Tella, A. & Tella, A. (2007). Correlates of Academic Procrastination and Mathematics Achievement of University Undergraduate. Students.Eurasia. Journal of Mathematics, Science & Technology Education , 3 (4), 363-370.- Chase, L. (2003) Procrastination: the new master skill of time management. Agency Sales Magazine, 33, 60-62. - Clark, J.L. & Oliver, H.W. (1994). Academic Procrastination among African-American. College Students. Psychological Reports .75,2 931.36. - Day, V.; Mensink, D. & Sullivan, M. (2000). Patterns of academic procrastination. Journal of college Reading & Learning, 30, 120-134. - Ellis, A. & Knaus W.J. (1997). Overcoming procrastination. NY: New American Library. - Ferrari, J.; Parker, J. & Ware, C. (1992). Academic procrastination: Personality correlates with Myers-Briggs types, self-efficacy, and academic locus of control. Journal of Social Behavior and Personality, 7, 495-502. - Ferrari, J.R. Johnson, J.L. & McGown , W.C. (1995). Procrastination & task avoidance: Theory, research , & treatment, New York: Plenum Press. - Ferrari, J.R. & Beck, B.L. (1998). Affective responses before and after fraudulent excuses by academic procrastinator. Education, 118(4), 529-538. - Ferrari, J.R.; Ocallahan, J. & Newbegin, I. (2004). Prevalence of procrastination in the United States , United Kingdom & Australia . Arousal & Avoidance Delay among adults . North American Journal of Psychology, 6, 1-6. - Hariss, D.; Pannbacker, M. & Lass, N.J. (1996). Academic Procrastination by speech language pathology & Audiology students. National student speech language Hearing Association Journal . 3 ,42-45. - Harriott, J. & Ferrari, J. (1996). Prevalence of procrastination among samples of adults. Psychological Reports, 78, 611–616.
- Hariss, D.; Pannbacker, M. & Lass, N.J. (1996). Academic Procrastination by speech – language pathology & Audiology students . National student speech language Hearing Association Journal . 3 ,42-45.
- Harriott, J. & Ferrari, J. (1996). Prevalence of procrastination among samples of adults. Psychological Reports, 78, 611–616.
- Haycock, L.A. (1993). The cognitive mediation of procrastination: An investigation of the relationship between procrastination and self-efficacy beliefs. Unpublished doctoral dissertation, University of Minnesota, Minesota. - Hoover, E. (2005) . Tomorrow, I love Ya, Researchers are learning more about chronic dawdlers but see no easy cure for procrastination .The Chronicle of Higher Education. Retreved February 11.
- Jansenn, T. & Carton, J.S. (1999). The effects of locus of control and task difficulty on procrastination. Journal of Genetic Psychology, 160.
- Kachgal, M.M.; Hansen, L.S. & Nutter, K.J. (2001). Academic procrastination prevention/ intervention:Strategies & Recommendations. Journal of Developmental Education, 25,1, 14- 24.
- Knaus, W. J. (1998). Do it now! USA: John Wiley & Sons, Inc.
- Milgram, N.; Mey-Talm, G. & Levinson, Y. (1998). Procrastination,generalized or specific,in college students & their parents.Journal of personality & individual differences, 25, 297-316.
- O’Brien, W.K. (2002). Applying the transtheoretical model to academic procrastination. Dissertation Abstracts International. Section B: The Sciences and Engineering. 62(11-B):5359.
- Onwuegbuzie, A.J. & Jiao (2000). I will Go to the library later: The relationship between Academic procrastination & library Anxiety. College & Research libraries.
- Potts, T.J. (1987). Predicting procrastination on academic tasks with self-report personality measures. (Doctoral dissertation, Hofstra University, 1987). Dissertation Abstracts International, 48, 154.
- Rothblum, E.D. Solomon, L.J. & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33, 387–394.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,580 |