
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,221,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,913,076 |
کاوش ارتباط بین مرکزیت شبکه گذربندی و مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی در شهر قم | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1396، صفحه 63-80 اصل مقاله (2.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید زمانی1؛ محمود محمدی* 2؛ محمود قلعه نویی3 | ||
1دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
2استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
3دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
شناخت ویژگیهای ساختاری شبکه گذربندی شهر نقشی حیاتی در درک رویدادهای پویا و در حال تحول شهر دارد. یکی از تأثیرگذارترین این ویژگیها همان مرکزیت1 شبکه گذربندی است که با توجه به مطالعات پیشین تأثیری قابل توجه بر رخدادهایی همچون چگونگی پراکنش فعالیتها، به ویژه فعالیتهای تجاری و خدماتی، دارد که خود بر چگونگی توزیع ترافیک سواره و پیاده در شهر تأثیرگذار است. از اینرو، مطالعه مرکزیت شبکه گذربندی کمک شایانی به برنامهریزی کاربریها و ترافیک شهر مینماید. این مقاله با هدف تبیین ارتباط بین مرکزیت شبکه گذربندی و مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی، ضمن مرور مفاهیم کلیدی مرتبط با مرکزیت شبکه گذربندی، به طور ویژه به مفهوم مرکزیت متریک در شبکه گذربندی شهر پرداخته، به مدلسازی مرکزیت شبکه گذربندی شهر قم با استفاده از روش ارزیابی چندگانه مرکزیت2 (MCA) با در نظر گرفتن شاخصهای مرکزیت شبکه میانراهی، نزدیکی کلی و نزدیکی محلی میپردازد. در نهایت مدل مرکزیت شبکه گذربندی شهر قم با نقشه مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی این شهر توسط روش برآورد تراکم هستهای3 (KDE) تبدیل به یک واحد شده، میزان همبستگی فضایی4 بین آنها ارزیابی میگردد. همبستگی بین لایههای متغیر یاد شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نیز شاخص همبستگی فضایی (SCI)، تعریف شده توسط نگارندگان، اندازهگیری میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که همبستگی مستقیم و بالایی بین شاخصهای مرکزیت شبکه گذربندی یادشده و مکانگزینی فعالیتهای تجاری و خدماتی در شهر قم برقرار است. بیشترین ضریب همبستگی مربوط به شاخص مرکزیت نزدیکی محلی5 و پس از آن شاخص مرکزیت میانراهی6 است و شاخص مرکزیت نزدیکی کلی7 در جایگاه سوم قرار دارد. بنابراین، مرکزیت شبکه گذربندی نقش مهمی در پراکنش فعالیتها در شهر قم داشته، فعالیتهای تجاری و خدماتی مکانهایی را برمیگزینند که موقعیت بهتری از نظر مرکزیت شبکه داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیتهای تجاری و خدماتی؛ مرکزیت شبکه گذربندی؛ ارزیابی چندگانه مرکزیت (MCA)؛ برآورد تراکم هستهای (KDE)؛ همبستگی فضایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the relationship between street network centrality and location selection of commercial and service activities in Qom city | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Zamani1؛ Mahmoud Mohammadi2؛ Mahmoud Ghalehnoee3 | ||
چکیده [English] | ||
Realizing structural characteristics of the urban street network has a crucial role in understanding dynamic and transforming events in a city. One of the most effective structural characteristics of street network is street network centrality which regarding former studies has a substantial effect on some events namely, distribution of activities along streets especially commercial and service activities that have a significant effect on the formation of motorized and pedestrian traffic flow throughout the city. Thus, considering street network centrality strongly improves the outcomes of urban land use and traffic planning. The current article aims at explaining the relationship between street network centrality and location selection of commercial and service activities. Firstly, it reviews key concepts related to street network centrality; specifically, focuses on metric centrality in the urban street network. Secondly, street network centrality of Qom city is modeled using Multiple Centrality Assessment (MCA) method in terms of centrality indices of intermediary, global and local closeness. Finally, datasets of street network centrality and location of activities transform to one scale unit using Kernel Density Estimation (KDE) to calculate and analyze the degree of spatial correlation between them. Correlation between mentioned variable layers is measured using Pearson’s correlation coefficient as well as spatial correlation index (SCI) which defined by the authors. Results indicate that there is a direct and high correlation between the selected street centrality indices and location selection of commercial and service activities in Qom. The highest correlation coefficients are for intermediary and local closeness centrality respectively. Global closeness centrality has the third place in terms of the correlation coefficient. As a conclusion, findings of this paper confirm that street network centrality has a significant effect on location selection of commercial and service activities in Qom city; the activities choose locations with better network centrality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Commercial and service activities, Street network centrality, Multiple Centrality Assessment (MCA), Kernel Density Estimation (KDE), Spatial Correlation | ||
مراجع | ||
Barthélemy, M. & Flammini, A. (2008). "Modeling Urban Street Patterns". Physical review letters. 100(13). 138702. Boccaletti, S.; Latora, V.; Moreno, Y.; Chavez, M. & Hwang, D.-U. (2006). "Complex Networks: Structure and Dynamics". Physics reports. 424. (4). pp. 175-308. Freeman, L. C. (1979). "Centrality in Social Networks Conceptual Clarification". Social networks. 1(3). pp. 215-239. Hillier, B. (1996). Space Is the Machine: A Configurational Theory of Architecture. Cambridge University Press. Cambridge. Hillier, B. (1999). "Centrality as a Process: Accounting for Attraction Inequalities in Deformed Grids". Urban Design International. 4(3-4). pp. 107-127. Hillier, B. & Hanson, J. (1984). The Social Logic of Space. Cambridge University Press. Cambridge. Hillier, Penn, A.; Hanson, J.; Grajewski, T. & Xu, J. (1993). "Natural Movement-or, Configuration and Attraction in Urban Pedestrian Movement". Environ Plann B. 20(1). pp. 29-66. Jacobs, J. (1961). The Death and Life of Great American Cities. Vintage. Marshall, S. (2005). Streets & Patterns. Spon. London: New York. Mehaffy, M. W.; Porta, S.; & Romice, O. (2015). "The “Neighborhood Unit” on Trial: A Case Study in the Impacts of Urban Morphology". Journal of Urbanism: International Research on Placemaking and Urban Sustainability. 8(2). pp. 199-217. Newman, P. & Kenworthy, J. (1999). Sustainability and Cities: Overcoming Automobile Dependence. Island Press. Perry, C. A. (1929). "The Neighborhood Unit: A Scheme of Arrangement for the Family-Life Community Regional Plan of New York and Its Environs". New York: Arno Press. 3(4). p. 5. Porta, S.; Crucitti, P.; & Latora, V. (2005). "The Network Analysis of Urban Streets: A Primal Approach". arXiv preprint physics/0506009. Porta, S.; Crucitti, P. & Latora, V. (2006). "The Network Analysis of Urban Streets: A Dual Approach". Physica A: Statistical Mechanics and its Applications. 369(2). pp. 853-866. Porta, S.; Latora, V. & Strano, E. (2010). Porta, S.; Latora, V.; Wang, F.; Rueda, S.; Cormenzana, B.; Càrdenas, F.; et al. (2009). "Correlating Densities of Centrality and Activities in Cities: The Cases of Bologna (It) and Barcelona (Es) ". Porta, S.; Latora, V.; Wang, F.; Rueda, S.; Strano, E.; Scellato, S.; et. al. (2012). "Street Centrality and the Location of Economic Activities in Barcelona". Urban studies. 49(7). pp. 1471-1488. Porta, S.; Latora, V.; Wang, F.; Strano, E.; Cardillo, A.; Scellato, S.; et. al. (2009). "Street Centrality and Densities of Retail and Services in Bologna, Italy". Environment and Planning B: Planning and design. 36(3). pp. 450-465. Reneland, M. (2000). "Accessibility in Swedish Towns". Achieving sustainable urban form. E & FN Spon, Taylor & Francis Group, London. pp. 131-138. Silverman, B. W. (1986). Density Estimation for Statistics and Data Analysis (Vol. 26). CRC press. Taylor, J. (1997). Introduction to Error Analysis, the Study of Uncertainties in Physical Measurements. Van Nes, A. (2002). Road Building and Urban Change: The Effect of Ring Roads on the Dispersal of Shop and Retail in Western European Towns and Cities. Agricultural University of Norway, Department of Land Use and Landscape Planning. ـــــــــــــــــــ (2005). Typology of Shopping Areas in Amsterdam. Paper presented at the Proceedings Space Syntax. 5th International Symposium. Wasserman, S. & Faust, K. (1994). Social Network Analysis: Methods and Applications (Vol. 8). Cambridge university press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,034 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,285 |